• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Toolwatch appen - tillförlitlig?

Laddade ner Toolwatch appen bara för att checka hur klockorna går. Ifall någon sticker ut och kanske bör få en service eller ruckas. Kan man lita på att den stämmer hyfsat?

Kört en av klockorna på armen och checkat den och haft övriga uppskruvade och checkat dem. Vet inte om det har någon betydelse om de används i rörelse eller är uppskruvade i statiskt ställning. Tänkte ta och testa dem en och en på armen en vecka vardera för att utesluta skillnad.

Hur funkar den? Kan man inte välja vilken mic den ska använda?
Den väljer micken som är default tror jag. Det gjorde den för mig.
Den hittar beat rate automatiskt om man vill.
Det går att ändra lift angle uppe till vänster. Jag använde https://www.lepsi.ch/lift-angle/ för att hitta rätt lift angle på mitt 2801 urverk.
gmyw09R.jpg

Nej man kan inte lita på den.
Menar du att den inte är tillförlitlig för att mäta gångavvikelse? Jag antar att du syftar på att man inte kan uttyda ett eventuellt servicebehov genom appen vilket så klart stämmer men att mäta gångavvikelse lär väl inte vara några problem då det är väldigt basic.

För att svara på frågan så kan mätningar i statisk position skilja sig från den vid verklig användning och hur klockan förvaras (krona upp, liggandes platt osv) kan också påverka gångavvikelsen.

Förstår fortfarande inte varför man måste krångla till det med en app, oavsett hur tillförlitlig den är:
  • Googla upp valfritt atomur, det här t ex: https://rl.se/ratt-tid-i-datorn
  • Ställ klockan efter atomuret.
  • Använd klockan som vanligt i X antal dagar och kolla atomuret igen vid samma tid på dygnet som sist.
  • Notera avvikelsen och dela med X antal dagar och du har en fullständigt korrekt avvikelse för klockan vid normal användning.
Jag har ju gjort det lite enkelt för mig då jag kör en klocka en vecka i taget. Byter på fredagar lagom till fredagstråden. Kollar avvikelsen på dom som är i gång på arm eller i winder och delar med 7. Det ger mig perfekt kontroll på mina klockor under realistiska förhållanden utan att behöva fundera på om nån app är tillförlitlig eller inte ... ;)
Tidsavvikelse 2019-06-08.jpg

C333B9B5-7D99-48E1-8C1C-19F137DCCB0F.png
B8C72A37-0562-4DE1-A856-5195F67B94B7.png
Förstår fortfarande inte varför man måste krångla till det med en app, oavsett hur tillförlitlig den är:
  • Googla upp valfritt atomur, det här t ex: https://rl.se/ratt-tid-i-datorn
  • Ställ klockan efter atomuret.
  • Använd klockan som vanligt i X antal dagar och kolla atomuret igen vid samma tid på dygnet som sist.
  • Notera avvikelsen och dela med X antal dagar och du har en fullständigt korrekt avvikelse för klockan vid normal användning.
Jag har ju gjort det lite enkelt för mig då jag kör en klocka en vecka i taget. Byter på fredagar lagom till fredagstråden. Kollar avvikelsen på dom som är i gång på arm eller i winder och delar med 7. Det ger mig perfekt kontroll på mina klockor under realistiska förhållanden utan att behöva fundera på om nån app är tillförlitlig eller inte ... ;)
Tidsavvikelse 2019-06-08.jpg
Jag använder WatchTracker och får det du gör utan att göra det. Kostar några tjugor om jag minns rätt men synkar mot atomur.

Tack för svaren.

Kört text-tv förr och anteckningar på papper... Är man iväg är det ju enklare att ha det i telefonen som man ändå har med sig dygnet runt i princip.

Tänkte att appen skulle hålla reda på avvikelserna. Underlätta lite och Toolwatch kör mot atomur också.

Såg att det fanns andra appar som man kunde använda mikrofon en på headsetet, men jag saknar det idag så jag hoppade det. Tänkte att de kanske ändå inte är så bra dessutom. Då kan man kanske låta någon som sitter på utrustning titta på de klockorna som man tycker avviker för mycket tidsmässigt. Tappar tid eller går för snabbt.

Tack för svaren.

Kört text-tv förr och anteckningar på papper... Är man iväg är det ju enklare att ha det i telefonen som man ändå har med sig dygnet runt i princip.

Tänkte att appen skulle hålla reda på avvikelserna. Underlätta lite och Toolwatch kör mot atomur också.

Såg att det fanns andra appar som man kunde använda mikrofon en på headsetet, men jag saknar det idag så jag hoppade det. Tänkte att de kanske ändå inte är så bra dessutom. Då kan man kanske låta någon som sitter på utrustning titta på de klockorna som man tycker avviker för mycket tidsmässigt. Tappar tid eller går för snabbt.
Tool watch mätte fel när jag testade den. Mätte parallellt mot atomur.

Kör ni Android så är appen "watch check" kanonbra. Självklart val framför att krångla på annat sätt. Funkar perfekt och mycket enkel att förstå. Kan också exportera mätdatat.

Tool watch mätte fel när jag testade den. Mätte parallellt mot atomur.

Nej skulle jag säga eftersom att siffrorna den får fram gentemot mina egna visar en stor diff.
Hur är det ens möjligt att den ger fel mätvärden? Det är ju en väldigt simpel process där appen är synkad mot vad jag hoppas och antar är ett atomur och varje gång man trycker på knappen registreras värdet och eventuell avvikelse från korrekt tid visas.

Det borde inte kunna finnas några vidare felkällor men ändå tycks appen ge helgalna resultat vilket i praktiken gör den oanvändbar.

Hur är det ens möjligt att den ger fel mätvärden? Det är ju en väldigt simpel process där appen är synkad mot vad jag hoppas och antar är ett atomur och varje gång man trycker på knappen registreras värdet och eventuell avvikelse från korrekt tid visas.

Det borde inte kunna finnas några vidare felkällor men ändå tycks appen ge helgalna resultat vilket i praktiken gör den oanvändbar.
Vet ej, men kass är den i alla fall, man lurar sig själv att tro att appen har koll. Jag använder Emerald Time istället som helt enkelt är en klocka som visar atomurstid.

• Like
Reactions: HSK
Jag har också noterat att toolwatch ger stora avvikelser. Blir lite konfunderad över det. Tänkte först att jag använde appen på fel sätt.

Började med att ställa kan tiden efter appens tid på sekunden. Körde jag igång mätprocessen och avstämningen var 12 timme. Efterhand inser man att det egentligen bara är att utgå från en specifik klockas tid och klocka den per timme och minut samt sekund och då får man väl anta att det går mot atomurverket. Dvs att varje timme rätt oavsett om klockan är exakt inställd på atomurverkets tid eller ej. Man kan ju öka eller minska antalet minuter klockan visar när man tajmar den.

För att mäta ett verk i en boett krävs en känslig mikrofon samt möjlighet att förstärka signalen. Blir inte bra annars. Har man möjlighet att ta av bakboett är det ännu bättre.

Tillbaka
Topp