• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Toolwatchtråden

carlanton

Audemars
Lyxklockor i all ära, men jag hade inte vågat bära en Rolex för något mer äventyrligt än en dag på stranden. Nej, jag vill se microdykare, obskyra militärklockor, argongasfyllda boetter, gummiband och andra härligt manliga detaljer :cool:.

Jag har redan postat en recension på min Armida, men här kommer samma bild en gång till.

2hx6e0z.jpg


Nu letar jag efter en dykarchronograph, typ Marathon csar:

img0313g.jpg


Men min toolwatchgraal är helt klart MKII gmt-milsub med datum, men det tar nog ett tag innan det dyker upp ett ex i Sverige.

IMG_5719.jpg
 

jabla

Sarlacc
Jag använder min GMT som toolwatch, hade den på i kortärmat när jag målde fönster förra sommaren.
Däremot tar jag av den när jag använder väldigt vibrerande verktyg som tex borrhammre/slagborr.
 

Bilagor

  • GMT_coke_jubilee.jpg
    GMT_coke_jubilee.jpg
    254.8 KB · Visningar: 886
Fastnade för en MWC-dykare för en tid sedan, kanske inte helt "kosher" med sitt japanska urverk, schweiziska tritum-tuber och slut-montering i Tyskland. Den uppfyllde dock de flesta av kraven jag ställt upp:
1. Boett i stål/svart PVD
2. Tritium visare/markörer
3. Vattenskydd minst 200m
4. Mekaniskt urverk - helst schweiziskt
5. Option - fasta bandstift
6. Rimligt pris, helst kring 5000 - max 10.000 Kr

Alternativen var CWC, Marathon och möjligtvis Luminox...

Används som diskret men lättavläst bruksklocka som tål ett dopp och är fullt läsbar hela långa natten ;-)
 

Bilagor

  • MWC_5.jpg
    MWC_5.jpg
    59.8 KB · Visningar: 886
morrism skrev:
Är det där minimala "T25" datum??

Lite förvirring i tråden:
Armidan i toppen har ett minimalt datum mellan "4 och 5" på urtavlan, min MWC längre ner i tråden har inget datum. Men det står "T25" på urtavlan - vilket anger strålningsstyrkan till max 25 mCi (millicurie) i Tritiumtuberna - som är radioaktiva ;-)
 

max

Dancing Queen
CreativeMind skrev:
Lite förvirring i tråden:
Armidan i toppen har ett minimalt datum mellan "4 och 5" på urtavlan, min MWC längre ner i tråden har inget datum. Men det står "T25" på urtavlan - vilket anger strålningsstyrkan till max 25 mCi (millicurie) i Tritiumtuberna - som är radioaktiva ;-)
Mwc:n har visst datum! Kolla noga mellan 4 o 5!
 
max skrev:
CreativeMind skrev:
Lite förvirring i tråden:
Armidan i toppen har ett minimalt datum mellan "4 och 5" på urtavlan, min MWC längre ner i tråden har inget datum. Men det står "T25" på urtavlan - vilket anger strålningsstyrkan till max 25 mCi (millicurie) i Tritiumtuberna - som är radioaktiva ;-)
Mwc:n har visst datum! Kolla noga mellan 4 o 5!
Helt rätt!
Jag var en smula "morgonförvirrad" - klart den har ett datum :-D Det var ju bara att ta upp klockan och se efter...



Sensmoral - man ska inte posta inlägg före frukost en söndag...

Jag har haft en annan MWC - med Super-Luminova och "svärd-visare", även den hade datumet mellan 4 och 5:
 

Bilagor

  • MWC_2.jpg
    MWC_2.jpg
    52.1 KB · Visningar: 691
  • MWC_1.jpg
    MWC_1.jpg
    69.1 KB · Visningar: 697
C

Crowolf

Guest
MWC...... ser fina ut. Har märket nån historia?

/Poppe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här min toolwatch. Live från fjällen!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1356875151.844631.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1356875151.844631.jpg
    51.8 KB · Visningar: 657

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vet inte om den kvalificerar sig som äkta toolwatch, men funktionerna finns där!
 

Bilagor

  • IMG_1226 (900x675).jpg
    IMG_1226 (900x675).jpg
    99.4 KB · Visningar: 630
Crowolf skrev:
MWC...... ser fina ut. Har märket nån historia?

/Poppe

Jag citerar http://www.military-watches.net

"Anyway on to the nitty gritty about the company itelf MWC is based in Zürich, Switzerland and was founded slightly later than CWC in 1974 by Wolfgang Obrigheimer who is still closely involved with the company although now in his late 70s. MWC are a leading supplier not just to the military but also to police forces, mining companies and other government departments. They are one of the leading manufacturers of genuine military watches and manufacture a wide range of models either to customers specific requirements or by tendering for contracts. They supply private individuals seeking a high quality watch for personal use as well as wholesalers, retailers of military products and government departments."

MWC's hemsida: http://militarywatchcompany.com

Vad jag har förstått så konkurrerar de med CWC, Marathon, Luminox mfl om att leverera till olika myndigheter världen över.
/Johan
 

Andrew

Cartier
MWC lever på andra tillverkares meriter. De kopierar inte bara andra tillverkares modeller skamlöst, de hade innan en logotype som var i stort sett identiskt med CWC. Hela upplägget luktar skunk och är en enda stor bluff men om trots allt gillar klockorna är det väl bara att köpa en.

Jag bifogar två gamla trådar på WUS där ämnet avhandlats. Det finns massor av liknande trådar.

http://forums.watchuseek.com/f7/why-mwc ... 97876.html

http://forums.watchuseek.com/f7/mwc-watches-35024.html
 
Andrew skrev:
MWC lever på andra tillverkares meriter. De kopierar inte bara andra tillverkares modeller skamlöst, de hade innan en logotype som var i stort sett identiskt med CWC. Hela upplägget luktar skunk och är en enda stor bluff men om trots allt gillar klockorna är det väl bara att köpa en.

Jag bifogar två gamla trådar på WUS där ämnet avhandlats. Det finns massor av liknande trådar.

http://forums.watchuseek.com/f7/why-mwc ... 97876.html

http://forums.watchuseek.com/f7/mwc-watches-35024.html

Intressant! Just de två trådarna har jag sett, men de trådar som de hänvisar till är svårare att hitta... just det här med att påståenden på Internet blir sanning är intressant. Jag intervjuade en företrädare för MWC fr en tid sedan, och tog upp märkets dåliga rykte i div sammanhang samt deras bråk med CWC får några år sedan. Kortfattat var svaren (fritt tolkade av mig) följande:

a. MWC har varit otydliga i sin marknadsföring men "skärpt sig"
b. många av diskussionerna på Internet var osakliga, ibland ren smutskastning, därför har olika forumvärdar raderat en del diskussioner
b. MWC och CWC har löst sina mellanhavanden (men det kan påpekas att CWC logotypen starkt påminner om ett annat mycket känt märkes tidigare logga)
c. MWC skulle aldrig överleva på att enbart sälja klockor till privatpersoner så de tycket att hela diskussionen är "absurd"
d. många militära ur är ganska lika i designen oavsett tillverkare (vem "äger" designen) och det är en marknad som efterfrågar funktionalitet - inte originalitet
e. de gav mig exempel på kunder som lätt kunde verifieras

Nu är jag inte deras "försvarsadvokat" men ur ett journalistiskt perspektiv kan man inte bara döma ut någon för att de har dåligt rykte på vissa Internetforum (även om det såklart kan var en indikation på att något är fel, men det måste verifieras med fakta...) Nu kan man tycka att det borde göra mer för att skydda sitt varumärkes rykte online, men som sagt - privat-marknaden verkar vara föga intressant för dem.

Har själv köpt deras klockor via återförsäljare, men fått mycket bra service direkt från deras huvudkontor i Schweiz med ett garanti-ärende, och som sagt fått vettiga svar på ett antal frågor.

Så jag tycker inte att man kan vara - vare sig så snabb eller så generell - när man dömer ut en tillverkare ;-)

/Johan

Ps.
Sedan kan man ju alltid diskutera vilka tillverkare som har starkast och äldst varumärke osv..
 

Andrew

Cartier
CreativeMind skrev:
Andrew skrev:
MWC lever på andra tillverkares meriter. De kopierar inte bara andra tillverkares modeller skamlöst, de hade innan en logotype som var i stort sett identiskt med CWC. Hela upplägget luktar skunk och är en enda stor bluff men om trots allt gillar klockorna är det väl bara att köpa en.

Jag bifogar två gamla trådar på WUS där ämnet avhandlats. Det finns massor av liknande trådar.

http://forums.watchuseek.com/f7/why-mwc ... 97876.html

http://forums.watchuseek.com/f7/mwc-watches-35024.html

Intressant! Just de två trådarna har jag sett, men de trådar som de hänvisar till är svårare att hitta... just det här med att påståenden på Internet blir sanning är intressant. Jag intervjuade en företrädare för MWC fr en tid sedan, och tog upp märkets dåliga rykte i div sammanhang samt deras bråk med CWC får några år sedan. Kortfattat var svaren (fritt tolkade av mig) följande:

a. MWC har varit otydliga i sin marknadsföring men "skärpt sig"
b. många av diskussionerna på Internet var osakliga, ibland ren smutskastning, därför har olika forumvärdar raderat en del diskussioner
b. MWC och CWC har löst sina mellanhavanden (men det kan påpekas att CWC logotypen starkt påminner om ett annat mycket känt märkes tidigare logga)
c. MWC skulle aldrig överleva på att enbart sälja klockor till privatpersoner så de tycket att hela diskussionen är "absurd"
d. många militära ur är ganska lika i designen oavsett tillverkare (vem "äger" designen) och det är en marknad som efterfrågar funktionalitet - inte originalitet
e. de gav mig exempel på kunder som lätt kunde verifieras

Nu är jag inte deras "försvarsadvokat" men ur ett journalistiskt perspektiv kan man inte bara döma ut någon för att de har dåligt rykte på vissa Internetforum (även om det såklart kan var en indikation på att något är fel, men det måste verifieras med fakta...) Nu kan man tycka att det borde göra mer för att skydda sitt varumärkes rykte online, men som sagt - privat-marknaden verkar vara föga intressant för dem.

Har själv köpt deras klockor via återförsäljare, men fått mycket bra service direkt från deras huvudkontor i Schweiz med ett garanti-ärende, och som sagt fått vettiga svar på ett antal frågor.

Så jag tycker inte att man kan vara - vare sig så snabb eller så generell - när man dömer ut en tillverkare ;-)

/Johan

Ps.
Sedan kan man ju alltid diskutera vilka tillverkare som har starkast och äldst varumärke osv..

Berätta gärna mer om det argentinska kontraktet du nämnde och om din intervju med personen på MWC. I vilket journalistiskt sammanhang skedde denna?
 
C

Crowolf

Guest
morrism skrev:
Favoriter just idag!

(lånade Bilder)


JLC+Navy+SEALs+Incursion+Event+June+10+189.JPG


6563550213_3163bf7771.jpg


P7240563.jpg

Äger du en eller är det en önskan? Ser väldigt trevliga ut, lite Sinn men ändå eget. Hur är kvalitet i förhållande till pengar? Det kostar ju en hel del för att vara ett micro-märke.

/Poppe
 
Topp