• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Top 10 Klockor som dyker djupast..

Är det viktig att din klocka är vattentät?

  • Yes, kör bara divers!

    Röster: 39 66.1%
  • Nej, det är inte så viktigt.

    Röster: 6 10.2%
  • Jag föredrar Mannerströms pannbiff med lök..

    Röster: 14 23.7%

  • Totala väljare
    59

Mforce

Vacheron
2-Faktor
IMG_6860.PNG
IMG_6861.PNG

1000m på tavlan, 4299m IRL.
Är inte märkningen på tavlan vid vilket tryck de där är garanterat heliumtäta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är ingenjörsstudent, jag menade på att en klocka som gör 4 ggr mer än utlovat kan tillåtas gå sönder på det sätt den föredrar.

Undrade du av rent intresse så har jag inga anmärkningar.
Rent intresse, dubbla utgivet tryck tar jag föregivet att en respektabel tillverkare klarar under perfekta förhållanden. Speciellt då ur som tenderar att vara täta vid lägre tryck klarar klart högre tryck men med större deformationer- Ett exempel jag gillar är sm600 som stannar vid 1200m då glaset går mot sekundvisaren. Detta pga en viss boettkostruktion som avbelastar glaset genom att ha en packning som komprimeras vid högt tryck.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om du skojar eller om du har 7 stycken då någon ovan skrev flera hundra. Men vi säger du har 7 stycken, vilka modeller är det du har och vilken föredrar du framför andra?
Tror inte tråden handlar om just det faktiskt. :)
Antalet klockor har väl dessutom aldrig någonsin definierat en samling? Jag är ingen hoarder.
 

ScubaKing

Audemars
Tror inte tråden handlar om just det faktiskt. :)
Antalet klockor har väl dessutom aldrig någonsin definierat en samling? Jag är ingen hoarder.

Nej du har rätt, tråden handlar inte om det. Jag blev bara nyfiken då du är intresserad av Seiko och det är jag med. Jag var mest intresserad om du hade någon favorit eller dylika.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Den blir ju rimligtvis tätare och tätare tills den kollapsar. Heliumtätningen gäller ju oavsett tryck.
Det är ju sant iofs. Varför jag ställde frågan är ju eftersom helium är mindre än molekylerna som vatten består av.
Har spekulerats på andra ställen att Orient Sat Diver (och rimligtvis mm300) klarar mycket lägre djup rent tryckmässigt men att heliumtätheten inte går att garantera.

(ledsen för semi-OT)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju sant iofs. Varför jag ställde frågan är ju eftersom helium är mindre än molekylerna som vatten består av.
Har spekulerats på andra ställen att Orient Sat Diver (och rimligtvis mm300) klarar mycket lägre djup rent tryckmässigt men att heliumtätheten inte går att garantera.

(ledsen för semi-OT)
Tror snarare att det har med glasets eller boettens tjocklek att göra. Tonfiskarna har ju monoquecase och L-packning vid glaset. L-packningen gör att heliumet inte kan tränga in. Specad till 1000m betyder testad till 1250m, har svårt att tro att någon dyker djupare än så.
 
Inte de själva som byggt boetten? Sedan är det rätt trevlig om man kan bära uret också...
Jo jag tror (obs; tror!) att det är de själva som gör den. Helberg heter designern och han gör klockor både under namnet Helberg och H2O (samma hemsida).
Och ja, den är fet och glider knappast in under skjortan så att säga. Men det finns en något tunnare modell som ligger på 6000 meter och en på 3000 meter. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo jag tror (obs; tror!) att det är de själva som gör den. Helberg heter designern och han gör klockor både under namnet Helberg och H2O (samma hemsida).
Och ja, den är fet och glider knappast in under skjortan så att säga. Men det finns en något tunnare modell som ligger på 6000 meter och en på 3000 meter. :)
Få som sitter på egna fabriker idag...
 

demondave

Rolex
I Sinn UX fall är det väl så att caset klarar 12000 meter, maxdjupet 5000 meter på klockan ska tydligen vara dit quartzverket garanteras fungera. Hur nu ett HAQ-verk skulle veta hur djupt ner i vattnet det är. Rätt coolt i alla fall, med tanke på att caset inte är tjockare än 13,3 mm. Nästan dressartunt ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
I Sinn UX fall är det väl så att caset klarar 12000 meter, maxdjupet 5000 meter på klockan ska tydligen vara dit quartzverket garanteras fungera. Hur nu ett HAQ-verk skulle veta hur djupt ner i vattnet det är. Rätt coolt i alla fall, med tanke på att caset inte är tjockare än 13,3 mm. Nästan dressartunt ;)
Det är dessutom fantastiskt med tanke på att Rolex Deepsea Challenge har ett safirglas som är 14.3 mm (hela klockan 28,5 mm).
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Otippat att herr Undersköterska gnäller på avsaknad av Omega... De är ju småfisk i leken om djupdyk! ;)
Deepsea Challenge, aka James Cameron existerar i tre ex. Ett hos Rolex, ett hos Cameron och den sista är hos en okänd samlade sist jsg hörde. De är framtagna i direkt samarbete med Comex. Att de är 48mm och ska klara 15.000+ meter är så vitt jag förstått bara uppmätts i tryckkammare specialbyggd av Comex.
51,4 mm till och med. En riktig bjässe! :)
 
Topp