• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Topp 3 Basel 2015

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
yonssons topp tre:

1: Rolex OP, 39mm
image.jpg

Grym! Clean, perfekt storlek, sunburst. Klockren vardagsklocka!

2: Nya vintagedykarn från Oris.
image.jpg

40mm kärlek. Synd med fakepatina, men det kan jag nog överleva. Bra pris.

3: Nya Sinn 104 st sa A
image.jpg

Roligare än den förra 104, men samma specifikationer och samma boett. Inte en perfekt klocka, men en klockren instegs-Sinn.

Så... 2015 måste ju vara instegsklockornas år. Alla tre klockor verkar vara grymma instegsklockor för rimliga pengar i förhållande till märkenas andra modeller. Skulle kunna tänka mig alla de tre klockorna. :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag vill också vara med och leka! (Alla bilder skamlöst stulna från instagram)
Min nummer 3:
image.jpg

Den blåa tudor pelagos är modig, och det nya in-houseveeket för bara 2lax till är beundransvärt.
På plats nummer 2:
image.jpg

Retro-Oris! Sjukt snygg, första klockan där en beige lume verkligen tillför till klockans estetik. Oris var riktigt bra i år, men den här toppar allt
Och plats nummer 1:
image.jpg

Rolex DD 40. Äntligen en större DD som inte ser helt galen ut. GRYMT nytt urverk och en tavla på denna platinavariant som heter duga

Gillade även den nya snobbenspeedyn, 39mm OP, Globemastern, och såklart den vackra YMern!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
yonssons topp tre:

1: Rolex OP, 39mm
image.jpg

Grym! Clean, perfekt storlek, sunburst. Klockren vardagsklocka!

2: Nya vintagedykarn från Oris.
image.jpg

40mm kärlek. Synd med fakepatina, men det kan jag nog överleva. Bra pris.

3: Nya Sinn 104 st sa A
image.jpg

Roligare än den förra 104, men samma specifikationer och samma boett. Inte en perfekt klocka, men en klockren instegs-Sinn.

Så... 2015 måste ju vara instegsklockornas år. Alla tre klockor verkar vara grymma instegsklockor för rimliga pengar i förhållande till märkenas andra modeller. Skulle kunna tänka mig alla de tre klockorna. :)


Den Rolex OP är verkligen sjukt snygg! Lite synd att den saknar datum tycker jag (om man ska ha den som vardagsklocka) men samtidigt gör det tavlan renare. Väldigt härliga färger också som ger ett diskret intryck och exklusivt utseende.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
yonssons topp tre:

1: Rolex OP, 39mm
image.jpg

Grym! Clean, perfekt storlek, sunburst. Klockren vardagsklocka!

2: Nya vintagedykarn från Oris.
image.jpg

40mm kärlek. Synd med fakepatina, men det kan jag nog överleva. Bra pris.

3: Nya Sinn 104 st sa A
image.jpg

Roligare än den förra 104, men samma specifikationer och samma boett. Inte en perfekt klocka, men en klockren instegs-Sinn.

Så... 2015 måste ju vara instegsklockornas år. Alla tre klockor verkar vara grymma instegsklockor för rimliga pengar i förhållande till märkenas andra modeller. Skulle kunna tänka mig alla de tre klockorna. :)

När kommer dessa finnas hos AD? Rolexen ser ju jäkligt bra ut. Kan vara bra för mig då jag kände att DJ blev för liten
 

Icaras

Rolex
Tudor Pelagos Svart eller Blå. Ingen jättestor förändring till synes på den svarta men det nya urverket är ett stort plus, osäker på hur den blåa ser ut IRL. Synd med texten på tavlan annars är designen perfekt och prisökningen minimal :)
Tudor Pelagos (In-house).jpg
Tudor Pelagos Blue Top (In-house).jpg
Tycker nya Snoopy Award ser tuff ut! Hade Omega inte skitit ut mediokra LE:s flera gånger om året tror jag att denna hade fått mer uppmärksamhet. Enda jag kanske hade skippat är filmcitatet mellan 12-15 även om linjerna där har sin bryter ut på ett charmigt sätt. Lysmassan på snoopy... :woot:
Omega Speedmaster Snoopy Award.jpg
Omega Speedmaster Snoopy Award (Back).jpg
Tycker liksom många andra att denna var riktigt cool - trots fake patinan och den klena tätheten på 100m. Glasspinne-visarna och lollipop-visaren passar bra med resten av tavlan/klockan. Kan inte klaga på priset, en värdig utmanare till Longines Legend Diver :).​
Oris Diver Sixty-Five.jpg
Finns farlig massa fler klockor från Basel '15 som ser riktigt bra, men jag fick ju bara välja 3 och de flesta är så satans dyra :p
Största missen tycker jag nog ändå är plopparna på OP, alldeles för tydliga.
 

JayJay

Rolex
1. Nomos Minimatik. Äntligen 100% in house. Hade föredragit om den var 1,5mm större men det har jag överseende med.

2. Rolex OP 39mm. Kommer sälja som smör.

3. Omega Speedmaster Snoopy. Inget man har som enda klocka kanske men riktigt många charmpoäng.
 
yonssons topp tre:

1: Rolex OP, 39mm
image.jpg

Grym! Clean, perfekt storlek, sunburst. Klockren vardagsklocka!

2: Nya vintagedykarn från Oris.
image.jpg

40mm kärlek. Synd med fakepatina, men det kan jag nog överleva. Bra pris.

3: Nya Sinn 104 st sa A
image.jpg

Roligare än den förra 104, men samma specifikationer och samma boett. Inte en perfekt klocka, men en klockren instegs-Sinn.

Så... 2015 måste ju vara instegsklockornas år. Alla tre klockor verkar vara grymma instegsklockor för rimliga pengar i förhållande till märkenas andra modeller. Skulle kunna tänka mig alla de tre klockorna. :)
Det blir samma topp 3 för mig! Tre grymma dinkor. :)
 

BCKSTRM

Rolex
Jag gillar verkligen Orisen men... Jag är inte överens med designern när det kommer till siffrorna. Den inverterade lumen stör mig liksom... Någon som vet pris? (Ber om ursäkt om det står i ngn annan tråd)
 

Apansson

Torpare
Globemaster med den blå tavlan (bra för plånboken att den inte finns i YG/rose med blå tavla), nya YM, sen är Arnold&Son's nya kreationer helt off the hook också.
 

Warwian

Cartier
1. Omega tog hela showen för mig med den fullträff som är Globemaster. En perfekt modernisering av deras Constellation- och Globemaster-modeller.
CO_Globemaster_3-4_130.33.39.21.03.001.jpg


2. H. Moser & Cie:s Venturer Small Seconds med vit tavla och romerska tecken.
news_image.4194268.jpg


3. Ulysse Nardin Anchor Tourbillon. Med tanke på de vansinnigheter märket vanligen lanserar vad gäller design är det skönt att se något mer klassiskt och med argumenterbar anknytning till företagets historia.
1780-133R.jpg


Jag tycker nog faktiskt att den påminner en aning om en av mina egna klockor från märket. Denna är från 30-talet och har också emaljtavla (urmakarens bild).
20150204-iphone-0181.jpg
 

Axwell

Omega
hmm..
Måste nog säga att Oris får ta hand om 3:e platsen. Normalt är reissues inget som faller mig så mycket i smaken men måste säga att det är något med den här som gör att den känns riktigt välbalanserad och schyst!
OrisDiverSixty-Five-09.jpg


2:a i år får nog bli Tudors nya Pelagos. Diggar den blå fast vill nog helst klämma på den i verkligheten innan man gör ett säkert uttalande då det känns som att färgen diffar rätt mycket på olika bilder. Stort plus även att dem har tryckt i inhouse för en i sammanhanget liten extra summa!
Tudor-Pelagos-Blue-Baselworld-2015-5.jpg


Då var det bara guldmedaljen kvar på pallen att dela ut! Guld är normalt inte mitt första val, (än i alla fall.. ;) ) men måste säga att när jag såg den här var det kärlek vid första ögonkastet! Tycker Rolex har prickat grymt med den nya YM, ruggigt fint balanserad! Tror det är ett klockrent val om man är ute efter något av ädlare metall men samtidigt inte vill flasha för mycket! Vid närmare koll tycker jag dock nya oysterflexet ser ut att komma ut lite väl långt från armen men det är såklart svårt att veta om man själv inte haft den på armen! Sammanfattningsvis, en riktig drömklocka! :cigar:
Rolex-Yacht-Master-116655-everose-rubber-2.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Globemaster och Oris Divers Sixty-Five är de två klockor som fick mig att haja till iaf. Urtavlan är helt magiskt snygg på Globemaster och Oris retroklocka är udda på ett mycket positivt sätt. 100 m är dock för lite för mig för att klassas som en riktig dykare, trots retrokänsla och whatnot.
 
Topp