• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Toppur för 1-3000:-!

Jag hävdar att du kan komma upp i mycket bra kvalitet om du köper ett vintageur för pengarna ovan.
Kvaliteten på ur och verk var verkligen av toppkvalitet under 1940 - 60-tal.
Du får ofta en boett i helstål (välj icke annat). Inte sällan ett inhouseverk eller ett bra ETA eller t.ex. AS-verk.
Min urmakare, 73 år, älskar dessa klockor. Han menar att de har en mycket hög kvalitet som ofta motsvarar dagens hockeypuckar kostande 20k och uppåt.
Jag måste erkänna att jag valt urmakare efter dennes inställningen till vintageur och tankar runt kvalitet.
Detta låter mig ha 50-talet vintageur som är relativt nyservade.
Det ger mig fungerande Omegor, Longines, Certina, Eterna, Favre Leuba, Edox, Eiger, Svalan, m.fl. fågelmärken.
Flyg högt för överkomlig penning!
 
Jag hävdar att du kan komma upp i mycket bra kvalitet om du köper ett vintageur för pengarna ovan.
Kvaliteten på ur och verk var verkligen av toppkvalitet under 1940 - 60-tal.
Du får ofta en boett i helstål (välj icke annat). Inte sällan ett inhouseverk eller ett bra ETA eller t.ex. AS-verk.
Min urmakare, 73 år, älskar dessa klockor. Han menar att de har en mycket hög kvalitet som ofta motsvarar dagens hockeypuckar kostande 20k och uppåt.
Jag måste erkänna att jag valt urmakare efter dennes inställningen till vintageur och tankar runt kvalitet.
Detta låter mig ha 50-talet vintageur som är relativt nyservade.
Det ger mig fungerande Omegor, Longines, Certina, Eterna, Favre Leuba, Edox, Eiger, Svalan, m.fl. fågelmärken.
Flyg högt för överkomlig penning!

Glömde ju bort Hyram Moser! En tillverkare som verkligen gav kvalitet för lite pengar under 1950 och 60-talet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Håller fullständigt med dig!
Men glömde du inte Lemania, Zenith, Tissot, Longines, Girrard Perregeaux, Roamer, Revue Thommen, Alpina och Enicar? ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Absolut! Det finns mycket godsaker inom den summan. Har sökt en Lemania kostymklocka ett tag! Men är i detta fall
förvånande noga med tavlan. Brukar i normala fall inte bry mig om det!
 

leicaphile

Panerai
Finns mycket prisvärt i vintage. Räkna dock med en tusing eller så för en service om man köper nåt med okänd historik. Även om budgeten för klockan då landar runt 2 papp så finns det en hel del trevligt tillgängligt. Har en Longines guldpläterad 70-talare som köptes för 1200:- och fullservades för 1000:- till så har en fin, nyservad klassiker för 2200 riksdaler. :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Håller med om att finns mycket godis.
Problemet tycker jag att dom i många fall är väldigt små.
Dom var ju inte det då men idag är dom det om man ska följa strömmen.
 

Hugii

Audemars
Håller med om att finns mycket godis.
Problemet tycker jag att dom i många fall är väldigt små.
Dom var ju inte det då men idag är dom det om man ska följa strömmen.

Förr i tiden gillade jag stora klockor.. helst 46mm. Sambon hade en på 40mm och jag tyckte det var för litet. Sen köpte jag en omega på 33mm med 18mm band. Sen dess älakar jag små klockor, så jag köpte en longines på 32mm. Har nu en rolex gmt och tycker den är för stor. :)

Finns inget bättre än en liten klocka som inte ens märks att den sitter på armen.
Stora klockor kör jag mest sommartid.
 

seikoswede

Panerai
Enicar måste ju nämnas! Går ju att hitta på tratten eller bukten för små pengar.

Min Sherpa med EPSA Supercompressor case köpte jag för 25 kronor. "Min" urmakare kikade i den och bytte en "balansfjäder" (heter det så??) och nu går den utmärkt igen. Pris 200 kronor.

Så för 225 kronor har jag en skitfin fungerande mekanisk klocka från 58.

Vilken fantastisk hobby det är med klockor!

Jim
image.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Förr i tiden gillade jag stora klockor.. helst 46mm. Sambon hade en på 40mm och jag tyckte det var för litet. Sen köpte jag en omega på 33mm med 18mm band. Sen dess älakar jag små klockor, så jag köpte en longines på 32mm. Har nu en rolex gmt och tycker den är för stor. :)

Finns inget bättre än en liten klocka som inte ens märks att den sitter på armen.
Stora klockor kör jag mest sommartid.

Kanske kommer med åren.
Tycker 36-42 mm är alldeles perfekt med 40 som ultimat.

Men jag förstår vad du menar och det är definitivt en vanesak.
 

Veratio

Cartier
Förr i tiden gillade jag stora klockor.. helst 46mm. Sambon hade en på 40mm och jag tyckte det var för litet. Sen köpte jag en omega på 33mm med 18mm band. Sen dess älakar jag små klockor, så jag köpte en longines på 32mm. Har nu en rolex gmt och tycker den är för stor. :)

Finns inget bättre än en liten klocka som inte ens märks att den sitter på armen.
Stora klockor kör jag mest sommartid.

Fasen, jag har ju försökt göra samma sak själv! Har inget på mig under 44 mm, funkar bara inte. Köpt, i mer än en omgång, äldre vintageur i 34-36, utan att få det att klicka. Grymt irriterande. Min favorit var då Glashutte med dom där fantastiska underbara 3-6-9-12. Att jag inte kunde ha den var väldigt väldigt synd.

Kanske dags att försöka igen... :D
 

Hugii

Audemars
Fasen, jag har ju försökt göra samma sak själv! Har inget på mig under 44 mm, funkar bara inte. Köpt, i mer än en omgång, äldre vintageur i 34-36, utan att få det att klicka. Grymt irriterande. Min favorit var då Glashutte med dom där fantastiska underbara 3-6-9-12. Att jag inte kunde ha den var väldigt väldigt synd.

Kanske dags att försöka igen... :D



jag kunde inte heller.. men sen blev jag "vuxen" hehe :) Men visst alla kanske inte klickar med det. Men jag skulle kunna ha en 31mm oxå om det skulle behövas.
Jag har dock börjat starkt ogilla band som är 22mm (så jag kan ibland sätta på 20mm band på vissa klockor) :)

om duhar kvar glashutte så tycker jag du ska köra den i 14 dagar.. på heltid :)
 

Veratio

Cartier
Jag ska nog köpa mig en ny vintagepjäs modell mindre snart. Jag sålde tyvärr Glashutten... dom kostar ju inget så jag borde ha sparat den! Nåväl! Ska prova igen!

Idag kör jag 46 mm B&R. Den känns inte så stor... :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sant :)
Men 30 mm är svårt ibland.
Jag har börjat komma till insikt att jag nog egentligen tycker 30-32 mm är en optimal storlek efter att jag använt min Tissot 40-talare lite mer. Mycket smidigare och framförallt lättare.

Jag tycker dock det är synd att man måste köpa en damklocka med massa pärlemor/guld/briljantslipade stenar om man ska ha d storleken på en ny klocka.
 
Topp