• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Träklocka i någorlunda kvalitet?

Lolle

Panerai
Jag vet att detta är lite tabu men jag bjuder väl på att vara lite egen.

Jag vill alltså erkänna att jag har en träklocka och jag gillar den riktigt mycket - när det gäller utseendet. Den är udda, den sticker ut, den är ett roligt sätt att matcha mot viss outfit när jag känner för det och jag gillar den utseendemässigt alltså.

Jag har en Wewood Jupiter i mitt fall då jag har lite svårt för de runda - gillar väl troligen att den sticker ut i form ute endast i material.

En riktig skräpklocka i kvalitet däremot tyvärr, vilket jag inte är chockad över sett till priset och dess rykte.

Så min fråga är alltså - finns det några snygga träklockor som skulle kunna uppfylla min smak/åsikt om att de är rätt roliga/snygga med rätt outfit men att klockan då gärna får uppfylla lite kvalitetskrav i alla fall. Jag kräver kanske inte mekaniskt verk och superhäftigt kvalitet då jag näppeligen skulle lägga enorma summor på just en träklocka vilket jag tvivlar på att det finns marknad för ändå.

Men jag kan tänka mig lägga 2-5000kr för en snygg träklocka med hyfsat kvartsverk och vettig finish.

Vad kan man hitta?

För min del så är diskussionen öppen även för subjektiv åsikt generellt om träklockor också så vad tycker ni? Här nedan är bilder på min

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Jimpa

Panerai
roligt med annorlunda klockor här helt klart. Inget för mig dock. - Här är några saxade från internet
Wewood:
Screenshot_2016-01-11-22-35-33.png
Tens:
Screenshot_2016-01-11-22-34-53.png
 

Lolle

Panerai
Njaee inte min grej.

Funderingar:
Är klockan enorm och gitarren liten?
Har du enorma handleder som får klockan att se stor ut, men inte enorm. Enorm som i typ lika stor som kroppen (ish) på en gitarr.

Hahaha trodde nästan jag kunde få någon kommentar i alla fall på det.

Gitarren var mest ett internskämt gentemot en kompis som var med när jag köpte både klockan och gitarren på en resa. Visste inte riktigt vad jag skulle ha någon av dem till just då men kunde inte motstå.

Min smak är oftast mer konventionell men på något sätt gillar jag den ändå min stackars träklocka, stor är den absolut men inte så stor att den är i paritet med en gitarr...

Gällande smaken så köper jag helt att de flesta tycker att den är ful eller inte riktigt deras grej. Tack för tipsen Jimpa, wewood har jag själv men gillar inte riktigt deras runda.

Tense har jag bara sett online, de hör till samma prisklass som wewood varvid jag är lite skeptisk till kvalitén så jag mottar gärna åsikter om dem eller andra träklockor.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag vet att detta är lite tabu men jag bjuder väl på att vara lite egen.

Jag vill alltså erkänna att jag har en träklocka och jag gillar den riktigt mycket - när det gäller utseendet. Den är udda, den sticker ut, den är ett roligt sätt att matcha mot viss outfit när jag känner för det och jag gillar den utseendemässigt alltså.

Jag har en Wewood Jupiter i mitt fall då jag har lite svårt för de runda - gillar väl troligen att den sticker ut i form ute endast i material.

En riktig skräpklocka i kvalitet däremot tyvärr, vilket jag inte är chockad över sett till priset och dess rykte.

Så min fråga är alltså - finns det några snygga träklockor som skulle kunna uppfylla min smak/åsikt om att de är rätt roliga/snygga med rätt outfit men att klockan då gärna får uppfylla lite kvalitetskrav i alla fall. Jag kräver kanske inte mekaniskt verk och superhäftigt kvalitet då jag näppeligen skulle lägga enorma summor på just en träklocka vilket jag tvivlar på att det finns marknad för ändå.

Men jag kan tänka mig lägga 2-5000kr för en snygg träklocka med hyfsat kvartsverk och vettig finish.

Vad kan man hitta?

För min del så är diskussionen öppen även för subjektiv åsikt generellt om träklockor också så vad tycker ni? Här nedan är bilder på min

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
Smaken är olika, men ljungen och silvergirlangen ser rätt körda ut.
 

Bertil34

Breitling
Om man nu vill ha en klocka i trä, så varför inte...

Är den här klockan egentligen sämre än mycket annat i prisklassen?
 

Lolle

Panerai
Träklocka? Där snackar vi riktigt mögel på vintagemodeller. :)
Ja där är vi nere på en bokstavlig nivå .

Angående kvalitet så kan jag inte riktigt försvara åtminstone den wewood jag har, för de ca 1000kr eller däromkring den kostar i Sverige så hade jag valt annat om jag ville ha mer kvalitet för pengarna. Nu är den köpt som en rolig grej för ett uttryck matchandes med en gammaldags blazer med kontrastläder på armbågarna eller liknande.

En billig Orient eller kanske någon Casio ger mer valuta om inte utseendet och att klockan är udda tilltalar nog för ett köp.

Jag har haft en del småstrul kvalitetsmässigt med den så kvaliteten avspeglar inte den (ringa) slant klockan kostar. För min del var det dock värt det - nu vet jag att jag faktiskt kan tänka mig att leta efter en hyfsad träklocka och att jag har haft den på mig lite då och då även i längden.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tissot släppte väl några träklockor för 30isch år sedan... Ibland dyker de upp på tradera.
 

Lowe92

Cartier
Har du testat söka på www.etsy.com
Finns massa olika i diverse prisklasser, inte testat någon träklocka själv men kolla omdömena från de olika säljarna så kan du nog komma en bra bit.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Såg några balla fickur helt i trä på beyers watch museum Zürich i somras, även helt i elfenben:nailbiting:

Har lite bilder genom en glasmonter hemma i kameran, ska fixa in dom här senare:)
 

Starship

Cartier
Personligen tycker jag att en träklocka kostar för mycket flis. Innan man köper så är det viktigt att man kollar att träet inte kommer från avverkning av urskog.
 

Watch out

Cartier
Finns ju en del på Kickstarter, mer eller mindre lyckade projekt.
De flesta ligger runt 100$.
Ganska basic Swiss Ronda och Citizen Miyota i de flesta.
Tyvärr är det nog en svår bransch där de flesta inte verkar bry sig om urverket utan mer om träslaget och eco-aspekten(?!).
Ambici

kambici2.jpg

Rawmade
krawmade.jpg

Matoa
kMatoa.jpg


Tanken och idén med en träklocka.
kbuick.jpg


Men hamnar allt för ofta mer åt det här hållet..
kCar_With_Wooden_Bumper-1.jpg


 
Topp