• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Träna (läs:gymma) med sin sportrolex?

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Ibland blir jag väldigt ofokuserad på gymmet...
Och nej det beror inte på som man kan tro för alla vackra damer där, utan för att jag har ofta tränar samma tider som en ung herre med en fasligt snygg Daytona på armen. Finns även en gammal byggare som alltid glider runt som en riktig chef i ett Golds gym linne och en smaskig guld Breitling.

Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar eller ogillar detta fenomen att träna med sin klocka (ej pulsklocka mm.) som jag tycker mig blivit vanligare på sistånde(?).


Vänder mig därför till panelen.
Vad säger ni om att gymma med klockan? Coolt eller onödigt? Hur förvarar ni klockan under träningpassen?



Bästa,
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Beror väl på vilken typ av träning du ägnar dig åt. Kör du exempelvis Crossfit eller StrongLifts skulle jag inte rekommendera dig att träna med klocka. Men går du på 5:an på löpbandet är det väl reko. Å andra sidan är det bra att kunna hålla koll på vilan mellan varje set, vad tycker du själv?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Själv ser jag ingen mening att ha klocka på gymmet, förutom när jag pulstränar. Klockan är enbart i vägen, och slår i vikterna/hantlarna. Onödigt slitage tycker jag.
Jag förvarar klockan i skåpet och det känns inte optimalt..
 

SSL

Audemars
Vad säger ni om att gymma med klockan? Coolt eller onödigt? Hur förvarar ni klockan under träningpassen?

Jag säger att det beror på. Jag ogillar gymmänniskor generellt, så antagligen skulle jag störa mig som fan på nån som även ska flasha sin Rolex. Men är det en äldre herre som bara skiter i, så är det ju coolt.

Själv har jag en 6-årig Prologue från Classe O. runt handleden när jag gymmar/springer/simmar. Finns oftast väggklocka iofs, förutom i spåret, men tycker det är skönt att ha tiden nära till hands.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det som stör dig?..... att folk är oanala med sina ur eller för du uppfattar det som schteekit?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Att ha en klocka utav typen Rolex eller Breitling på gymmet fyller ingen funktion i sig. Jag kan förstå om man glömt lämna den hemma och inte vill låsa in den på gymmet, men annars en onödig reprisk tycker jag.

Själv har jag ingen dyrare klocka så det är ett icke existerande problem för mig, själv kör jag med min G-shock när jag joggar och även ibland på gymmet. Gummit gör att den inte direkt sticker ut bland pulsklockor mm.
 

M021

Rolex
2-Faktor
JJag ogillar gymmänniskor generellt, så antagligen skulle jag störa mig som fan på nån som även ska flasha sin Rolex. Men är det en äldre herre som bara skiter i, så är det ju coolt.

Här måste jag be om ett förtydligande utan att ställa till en scen, läser generellt men förstår inte hur du resonerar och sorterar in folk i grupperingar, gymmänniskor, äldre medmänniskor, folk som vill flasha och folk som vill veta tiden men inte låsa in klockan i sett skåp man öppnar med ett bonuskort från ICA,


Dessa generaliseringar triggar mig, därav går jag aningen Off topic , jag skulle förmodligen hamna under "gymmänniska som är ung och vill flasha min sportrolex" tills det att jag av en märklig anledning får möjligheten att nämna till dig i person att det är pga av att jag tog fel klocka när jag vaknade 05:45 för att kunna träna direkt efter jobbet, och inte vill låsa in den i ett allmänt skåp, det är trots allt en GMT, tror inte gemene man märker av denna klocka, speciellt inte om man fokuserar på sin egen träning istället för andras armbandsur. Skulle jag fortfarande hamna under samma kategori? Ren nyfikenhet i tankegången, menas ej som provocerande.

Godkväll alla likasinnade,
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Endast i vägen, speciellt när man får lite pump då är det ännu mer obekvämt.

Tvingat mig till gymmet ibland, lämnar då värdesaker hemma , kommer jag innan eller efter jobbet lämnat jag sakerna i bilen ist.
 

SSL

Audemars
Här måste jag be om ett förtydligande utan att ställa till en scen, läser generellt men förstår inte hur du resonerar och sorterar in folk i grupperingar, gymmänniskor, äldre medmänniskor, folk som vill flasha och folk som vill veta tiden men inte låsa in klockan i sett skåp man öppnar med ett bonuskort från ICA,


Dessa generaliseringar triggar mig, därav går jag aningen Off topic , jag skulle förmodligen hamna under "gymmänniska som är ung och vill flasha min sportrolex" tills det att jag av en märklig anledning får möjligheten att nämna till dig i person att det är pga av att jag tog fel klocka när jag vaknade 05:45 för att kunna träna direkt efter jobbet, och inte vill låsa in den i ett allmänt skåp, det är trots allt en GMT, tror inte gemene man märker av denna klocka, speciellt inte om man fokuserar på sin egen träning istället för andras armbandsur. Skulle jag fortfarande hamna under samma kategori? Ren nyfikenhet i tankegången, menas ej som provocerande.

Godkväll alla likasinnade,


Om du sitter i spegeln och gör allt för att jag ska märka av dig, då hamnar du under kategorin. Jag blundar inte när jag gymmar, utan jag kollar runt, kanske tom stirrar jag som en idiot när tröttheten kommer, jag vet inte. Och med större klockintresse än tidigare så kanske man kollar lite extra på folks handleder också. Men jag kan bara prata för gymmen jag varit på och hur medmänniskorna har varit där, och då blir det att jag inte gillar gymmänniskor generellt, folk i gymmet. Kanske hade "folk som befinner sig i gymmet" passat bättre än gymmänniskor. Klockan är sent slagen och kanske borde man inte yttrat sig överhuvudtaget så här dags.
 

UNO

Panerai
Jag säger att det beror på. Jag ogillar gymmänniskor generellt, så antagligen skulle jag störa mig som fan på nån som även ska flasha sin Rolex. Men är det en äldre herre som bara skiter i, så är det ju coolt.


"Gymmänniskor" ??

Det står typ Longiness på några av gym:ets klockor men de går mer rätt än Ur&Penns skyltning.

Med 48 år 89 fettfria kg på 185 cm ser jag mig som herre mer än gymmänniska, kanske för att jag hunnit med knappa 100 mil löpning inkl 10 lopp i år.

Följdfråga blir väl snart om det är ok att bära sportRolex utan magrutor..
 

Räven

Cartier
Jag använder min Suunto Core på gymmet. Den säger till mig när det är dags att fortsätta musta(vilket är bra när halva hjärnkontoret har tagit ledigt efter marklyft).

Folk får göra som de vill med sina klockor när de tränar. Personligen låter jag subben ligga hemma och vila under träning. Det som jag ställer mig mer frågande till är folk som kastar vikter och skriker som om de upplevde en jungfrufödsel genom sitt anus.


iPhone|Tapatalk
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jag har alltid min strykis (nysubben) när jag gymmar. Varför? Jag har sällan träningen som en isolerad händelse (som jag bara åker till och från hemmet i samband med) utan den ligger alltid i vardagsföljd med jobb, möten och ärenden. Jag har gärna en klocka under resten av dagen (och tycker rent generellt det är rätt praktiskt att ha det under träning också - åtminstone där jag tränar är det inte precis så att det dräller av väggur...) så det får bli något som fixar såväl gymmet (så jag slipper förvara den i skåpet) som duschen (så jag slipper förvara den i skåpet). Då är subben på zulu mitt val - tåligt, trevligt och funktionellt.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Med tanke på att jag vill ha 90 sekunder mellan repetitionerna måste jag ha en klocka i närheten, finns det på väggarna fungerar det bra...annars har jag med mig, alltså, rent behovsstyrt i mitt fall.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Jag tränar så gott som alltid på arbetstid. Det finns värdeskåp, men i mitt fall är det en betydligt större risk att använda det än att behålla klockan på. Efter att flera gånger ha förlagt den nyckeln i omklädningsrummet etc. känns inte det alternativet bra. Jag behåller klockan på så länge den inte har läderrem. Däremot tar jag oftast tillfälligt av den när jag kör med hantlar.
 

wojtecki

Cartier
Varför ska man inte använda sin Rolex på gymmet? Det finns väl en anledning att vissa modeller kallas sportmodeller. Toolwatch är väl ett annat namn för dessa robusta klockor. Jag lämnar aldrig i skåpet, det som sitter på handleden för dagen hänger även med på gymmet.

Är det kampsport så lägger man den på hyllan för att undvika skador på motståndaren.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Om man inte ska gymma i Rolex, vad ska man då gymma i? :nailbiting:

Använda gymmets klocka känns inte som ett alternativ i.o.m att jag har en egen.
Mobilens klocka vägrar jag av princip att använda, och något japanskt elände till "klocka" (läs Casio) tar jag inte på min handled.

För mig är valet självklart. :D
 

Archie

Cartier
om man är på gymmet och gör det man ska, dvs lyfter fria vikter och inte trippar runt i tights på nått löpband eller annat mesigt, så är risken att repa den rätt hög. däremot är det bra att hålla koll på vilotiderna mellan seten så jag kör en casio i plast som tar tiden åt mig....
 
om man är på gymmet och gör det man ska, dvs lyfter fria vikter och inte trippar runt i tights på nått löpband eller annat mesigt, så är risken att repa den rätt hög.

Alltså, jag kör uteslutande fria vikter och tränar fem-sex pass i veckan och jag har ännu inte hittat en övning där stången, hantlarna eller vikterna ens är i närheten av att vidröra handleden (dvs klockan).
 

Archie

Cartier
Alltså, jag kör uteslutande fria vikter och tränar fem-sex pass i veckan och jag har ännu inte hittat en övning där stången, hantlarna eller vikterna ens är i närheten av att vidröra handleden (dvs klockan).

shrugs, hantelpress & militärpress (i synnerhet när du tar upp och ner hantlarna), i princip varje gång du hanterar hantlar så har du ju rätt många kilo stål några ynka centimetrar från rolexen vilket torde vara mångdubbelt högre risk än "dörrkarmar" som folk brukar se som största orsaken till att repa sin klocka...
 
shrugs, hantelpress & militärpress (i synnerhet när du tar upp och ner hantlarna), i princip varje gång du hanterar hantlar så har du ju rätt många kilo stål några ynka centimetrar från rolexen vilket torde vara mångdubbelt högre risk än "dörrkarmar" som folk brukar se som största orsaken till att repa sin klocka...


Jag antar att det är precis som med allt annat, hur man väljer att röra sig och hur försiktig man är rent generellt.
Vissa personer skulle riva sönder sin klocka även om dom befann sig i ett vadderat rum 24/7, och andra skulle kunna byta växellåda på en italiensk sportbil utan en hairline på caset.
 

Archie

Cartier
Jag antar att det är precis som med allt annat, hur man väljer att röra sig och hur försiktig man är rent generellt.
Vissa personer skulle riva sönder sin klocka även om dom befann sig i ett vadderat rum 24/7, och andra skulle kunna byta växellåda på en italiensk sportbil utan en hairline på caset.

så är det givetvis. men givet allt annat lika, finns såklart vissa aktiviteter som innefattar högre risk än andra, och att hantera stora stålklossar med bara händerna är en sådan aktivitetet som är av högre risk än de flesta andra saker man gör regelbundet.
 
Topp