• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Träningsklocka - Vad ska jag tänka på?

Tar tacksamt emot era tips om vilken träningsklocka man ska införskaffa.
Utveckla gärna om varför jag bör skaffa just den klockan.

Jag har tänkt använda den för trail-löpning, rullskidor, stigcykling, fjällvandring och padel-tennis etc.

Några punkter jag tycker känns viktiga:
  • Batteritid
  • Höjdmeter
  • Bra pulsmätning
  • Smidigt användargränssnitt. Gärna några fysiska knappar.
  • Tålig
 

Stokesey

Basic
Har några år på nacken men läste mycket bra om Garmin Forerunner 745 när jag var i samma situation så den skulle jag kolla upp om jag var du. Jag valde i slutändan en Forerunner 245 och är väldigt nöjd, men den saknar höjdmeter så utesluts på det ser jag.

Generellt kan den typen av klockor dock uppnå fina batteritider p.g.a. MIP-skärmar vilka är väldigt batterisnåla, bra i solljus men dåliga vid sämre ljusförhållande, så det kan vara bra att ha med sig. Man ser det inte i promobilder naturligtvis så titta gärna på recensioner på Youtube för få en bättre bild av det.
 

Clark Wayne

Silver
2-Faktor
Har själv en Garmin Fenix 5 Sapphire och en Garmin Instinct som jag själv anser uppfyller de krav du är ute efter. Fenixen har lite fler funktioner, bättre skärmupplösning, etc. Dock är Instincten en bättre allroundklocka då den är Mil-Std och därmed rätt så stryktålig. Det faktumet gör att min röst faller på den senare. Bägge har dessutom barometrisk höjdmätning, vilket är ett plus.

Pulsmätningen sker via handleden, men om du vill ägna dig åt "seriös" pulsbaserad träning så skulle jag råda att komplettera med ett pulsband.

Här har du två riktigt bra recensioner som ger dig all info du kan behöva om klockan. :)



 

Deskdiversthlm

Diamant
2-Faktor
Kör sedan länge en apple watch mkt pga den har telefonen inbyggd och för att den fungerar i hela apple eco nätverket…..
…..men om det inte vore för ovan hade jag nog kört på en Garmin förmodligen på ngn av de två som rekommenderas ovan. Överlag upplever jag att Garmin är en bättre ren träningsklocka.
 
Tar tacksamt emot era tips om vilken träningsklocka man ska införskaffa.
Utveckla gärna om varför jag bör skaffa just den klockan.

Jag har tänkt använda den för trail-löpning, rullskidor, stigcykling, fjällvandring och padel-tennis etc.

Några punkter jag tycker känns viktiga:
  • Batteritid
  • Höjdmeter
  • Bra pulsmätning
  • Smidigt användargränssnitt. Gärna några fysiska knappar.
  • Tålig
Fasiken vad jag måste vara gammal.....Träningsklocka för mig är något som småbarn övar med för att lära sig hur en riktig fungerar....Tiderna förändras.
 

Smeden

Silver
Friends Of KS
Dcrainmaker (googla) har utförliga recensioner.

Bra stabil pulsmätning vid studsiga aktiveter = pulsband runt bröstet. Särskilt vid vinterlöpning om du vill ha klockan utanpå kläderna.

Höjdmätare vid fjällvandring ska vara barometrisk, ej gps-baserad, om du vill ha korrekt data och väderomslagsvarningar.

Jag är nöjd med garmins ekosystem, app, handhavande osv. Har haft Polar också, funkar det med!
 

rast

Basic
Håller med på att kolla dcrainmaker.
Kör forerunner 645 själv och gjort ett tag. Helnöjd. Skärmen hade kunnat vara bättre, men ärligt så är den tillräckligt tydlig för att funka fint vid träning.

En kompis har en ny fräsch Fenix, men jämför vi rundorna efteråt så är hans mkt mindre exakt på hur vi har sprungit t.ex. och genar ganska ofta..

Ray brukar har riktigt bra reviewer, så googla drainmaker och basera beslut därifrån.
 
Topp