• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

URsinne

Guld
2-Faktor
Först:
Om intresse finns för tråden återstår att se. Om den godkänns av ledningen återstår också att se. Annars får den väl tas bort helt enkelt.

Beskrivning:
Ämnet är alltså saker man reagerar på som är mer eller mindre förekommande i annonser på K&S, alternativt i någon annons. Men utan att peka ut någon särskild annons eller annonsör, som då inte nämns eller taggas, eftersom den modellen ansågs spåra ur tidigare.
Kan fylla en funktion? Eller inte? En indikation på hur några, någon eller många eller få ser på annonseringen på sidan eller tips till nytillkomna om vilket synsätt som kan tänkas finnas. Kanske också hur man anser att annonserna bör utformas generellt och som en varning hur vissa saker kan uppfattas. Många är ovana säljare, verkar det.

Jag börjar att ge (aktuellt) exempel då:

Har inget emot att tjäna pengar. Själv har jag nog köpt billigt och sålt marknadsmässigt (dyrt?) även om det var et tag sen. Då har jag helst låtit köparen bjuda men ser det naturligtvis inte som något negativt i sig att göra vinst.
Däremot reagerar jag när det köps för ett pris hos en av Sveriges största handlare och värderingsmän och strax därefter sätt ut på intresseforumet Klocksnack för ungefär dubbla priset av lycksökare som knappt fått ihop till annonsberättigad status (sistnämnda av underordnad betydelse visserligen). Dessutom använder sig av förra säljarens bildmaterial. Så kan man göra på Blocket eller tratten. men till sina forumkamrater och uppenbart iscensatt från början för att tjäna pengar på dem känns inte så snyggt.

Sedan ett tips vad gäller annonserna. Om det finns defekter värda att nämna kan det vara bra att visa dem på bild. Annars undrar eventuella intressenter hur den där defekten som nämns i förbigående ser ut och varför den inte visas.

Något icke relaterat till föregående:
Klockan bör främst visas framifrån med urtavlan mot den som ser bilden om man har få bilder så det ges en uppfattning om hur klockan ser ut.

Det var exempel på saker som kan tas upp och avhandlas i en sån här tråd.

Hur är den allmänna meningen om det jag nämnde att köpa en klocka från känd näthandlare och sedan strax sätta ut den med 100% påslag för att se om nån "dum?" klocksnackare nappar?

Berömvärt eller förkastligt eller mitt emellan? Den har fått en hel del gilla så innebär det att det är rumsrent förfarande?

Senast ändrad:
Långa, ovårdade naglar är rätt avtändande. Samma sak med allmänt skitiga klockor där man ser spår av hudrester och annat klägg. 😬
Räcker med ett par redigt håriga armar för att man ska tappa sugen. Överlag ska inte en klocka fotograferas så den överhuvudtaget associeras med att den är buren av någon annan i min mening. Sätt den i ett klockställ eller liknande.

Avseende pris så anser jag det är bedömt marknadsvärde som gäller. Begreppet forumkompisar förstår jag inte riktigt. Det kan ju lika gärna bli att den som fick kompispris säljer den med det påslag du funderade på.
Ta Ming och Rolex populära exempel, inte ser vi väl kompispriser där utan det blir ju någonstans kring marknadspris till att börja med. Sen är det kul att få förhandla om varan också, både som köpare och säljare.

Irriterar mig på textrader i stil med "Tidsmätning inte uppmätt" som ofta förekommer i annonser. Behöver inte en bild på klockan liggande på en timegrapher, men hur svårt är det att vrida upp ett automat-ur och själv kolla åtminstone ungefärlig tidshållning efter 24 timmar?
”Tickar som den ska” läser man ofta, vad nu det innebär.

"Skickas på köparens risk" "jag tar inget ansvar för postnords hantering"

Kan bara tala för min egen del, men som säljare så är det helt självklart att jag har ansvar för klockan tills att den når mottagaren.

Det vill säga att jag skickar den försäkrat och skulle det bli strul så är det jag som får reklamera och bråka med postnord, inte köparen

Nedan saker stör mig.

"**mm men bär större"
"får för lite handledstid"
"vi klickar inte"
"kör en catch and release på denna"
"ingen servicehistorik men inte märkt av något speciellt"
"mjuk i uppdraget"
"ingen retur, fortfarande garanti"
"förbehåller mig rätten att dra tillbaka klockan"
"intressekoll"

Bilder på fötter, tår, långa skitiga naglar, fingeravtryck

Kassa bilder i mörker

Kassa bilder överlag

Att har du problem med klockan får du ta upp det med tillverkaren då det finns garanti kvar från denne tolkar jag det som
Jo visst, det är en fördel med köpet om klockan har garanti. Men returrätten spelar ingen roll i detta sammanhang. Om klockans skick exempelvis är mycket sämre än bilderna eller om det finns någon skada/dåligt mekaniskt skick, då är det ju intressant med retur

Jag gillar bara inte att man skriver "Ingen retur pga garanti" när man bara borde skriva "Ingen retur". Att klockan har garanti har ingenting att göra med anledningarna till varför man kanske skulle vilja returnera produkten.

Nej inget såklart. Menar bara att jag håller med om att ”ingen retur pga garanti” är en kass orsak att inte ta emot retur.

Nej självklart är det så. Men vad har skicket med funktionen att göra?
Och retur har inte bara med funktion att göra, eller? Retur kan man vilja göra av en massa olika anledningar. Att skriva ingen retur pga garanti får det att låta som att garantin fixar allt som skulle vara knasigt med klockan men så är det ju inte. Bättre att bara skriva "ingen retur" för det är ju egentligen det man menar. Folk försöker få det att låta bättre genom att skriva "pga garanti".

Och retur har inte bara med funktion att göra, eller? Retur kan man vilja göra av en massa olika anledningar. Att skriva ingen retur pga garanti får det att låta som att garantin fixar allt som skulle vara knasigt med klockan men så är det ju inte. Bättre att bara skriva "ingen retur" för det är ju egentligen det man menar. Folk försöker få det att låta bättre genom att skriva "pga garanti".

Nej självklart kan man vilja returnera en vara pga vadsomhelst,men det skulle aldrig jag som privatperson tillåta,speciellt inte om det gäller något dyrare föremål där jag inte är sakkunnig nog att avgöra om varan verkligen returnerats i ursprungsskick utan att ta den till en fackman för verifiering. Tex en Rolex.

Jag har heller inget bra förslag till hur man löser ovanstående till både köpare och säljares belåtenhet.

Räcker med ett par redigt håriga armar för att man ska tappa sugen. Överlag ska inte en klocka fotograferas så den överhuvudtaget associeras med att den är buren av någon annan i min mening. Sätt den i ett klockställ eller liknande.
Det är väl bara att jämföra med en bilhall, jag har då aldrig sålt en skitig bil/ husvagn!
Inga människor med och rent och snyggt!

Har skummat tråden så med risk för dubblett: Dåliga bilder.

Bilder där urtavla (närbild) inte framgår.
Bilder där skador inte framgår etc.
Alla har kameratelefoner nu. Samtliga kameror (typ) är av tillräckligt god kvalitet för att kunna ta detaljrika bilder.

Samt, som nämnt ovan, när folk har klockan på sig.
Man vill ju känna att man köper en fräsch produkt.

Tillbaka
Topp