• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Horologen

Cartier
Är väl bra att uppmärksamma ockerpriser för medlemmar som är mindre insatta?
Klart att du inte vill att din annons ska uppmärksammas här.
Sen att referera till c24 är väldigt skevt med tanke på att allt går långt under här i Sverige.
Igen det finns en tråd för det, du skriver fortfarande i fel tråd..

Plus. att du tycker att ett pris är ett ockerpriser är helt upp till dig, det är dock en åsikt och jag tycker du är mer än barnslig som försöker antyda att fri prissättning är ocker, bytesvärdet är satt efter vad jämnförbar klocka kostar och det är faktiskt så som världen fungerar, och jag har bifogat vad den går för i butik plus referens så inget som är dolt för omvärlden.

Vi kommer inte mötas i åsikt här och det är helt okej, tycker dock vi även kan sluta argumentera kring det då det fyller noll funktion, förstår vart du står i det hela och håller inte med 🤷🏼‍♂️
Klart det inte finns någon skyldighet att alltid sälja till samma pris man köper men....77% påslag? Kom igen nu. Det finns andra plattformar för den typen av handel.
Trist med fortsatta kommentarer i samma stil, det är ett ungefärligt bytesvärde inget försäljningspris. (Vilket jag även har extremt svårt att tro skulle lyfts om jag inte köpte den för mindre än så här på ks då det inte går att finna andra försäljningar till sådana låga priser)

Och bytesvärden man får kastat mot sig vid en annons är ofta helt galna och sedan ser man samma sak läggas ut för hälften av vad den var värd så i detta fall så står jag fast vid att runt 16k är ett hyggligt värde på klockan i ett byte mot vad den både kostar ny och vad de begagnade exemplaren ligger ute för 🤷🏼‍♂️
 

RobVintage

Panerai
Igen det finns en tråd för det, du skriver fortfarande i fel tråd..

Plus. att du tycker att ett pris är ett ockerpriser är helt upp till dig, det är dock en åsikt och jag tycker du är mer än barnslig som försöker antyda att fri prissättning är ocker, bytesvärdet är satt efter vad jämnförbar klocka kostar och det är faktiskt så som världen fungerar, och jag har bifogat vad den går för i butik plus referens så inget som är dolt för omvärlden.

Vi kommer inte mötas i åsikt här och det är helt okej, tycker dock vi även kan sluta argumentera kring det då det fyller noll funktion, förstår vart du står i det hela och håller inte med 🤷🏼‍♂️

Trist med fortsatta kommentarer i samma stil, det är ett ungefärligt bytesvärde inget försäljningspris. (Vilket jag även har extremt svårt att tro skulle lyfts om jag inte köpte den för mindre än så här på ks då det inte går att finna andra försäljningar till sådana låga priser)

Och bytesvärden man får kastat mot sig vid en annons är ofta helt galna och sedan ser man samma sak läggas ut för hälften av vad den var värd så i detta fall så står jag fast vid att runt 16k är ett hyggligt värde på klockan i ett byte mot vad den både kostar ny och vad de begagnade exemplaren ligger ute för 🤷🏼‍♂️
Slappna av, surt att få sin annons lyft kan jag tro men med tanke på att du varit medlem sedan 2016 kan det inte komma som en chock att annonser till ockerpriser blir belysta.

känns det viktigt för dig kan vi lyfta din annons i fler trådar ;)
 
Senast ändrad:

Horologen

Cartier
Slappna av, surt att få sin annons lyft kan jag tro men med tanke på att du varit medlem sedan 2016 kan det inte komma som en chock att annonser till ockerpriser blir belysta.
Förstår även varför även om jag kanske vart lite väl försvarfull ledsen för det, lagt in en Disclaimer i annonsen högst upp, håller fortsatt inte med om jag någonstans ska vara tvungen att lägga ut den för 9k då jag tycker det känns lågt som bytesvärde.. men har lagt in vad den är
Inköpt för här och det bör iaf förklara så ingen skulle kunna ”luras”, det känns som om det iaf bör visa att det inte är några skumma avsikter, (jag tror förövrigt att då det sålts kanske 5-8 MB de senaste åren här så ser nog alla det ändå)
 

RobVintage

Panerai
Förstår även varför även om jag kanske vart lite väl försvarfull ledsen för det, lagt in en Disclaimer i annonsen högst upp, håller fortsatt inte med om jag någonstans ska vara tvungen att lägga ut den för 9k då jag tycker det känns lågt som bytesvärde.. men har lagt in vad den är
Inköpt för här och det bör iaf förklara så ingen skulle kunna ”luras”, det känns som om det iaf bör visa att det inte är några skumma avsikter, (jag tror förövrigt att då det sålts kanske 5-8 MB de senaste åren här så ser nog alla det ändå)
Ditt beteende passar bättre på blocket än på ett entusiastforum.
Lycka till jag skulle dock aldrig göra affärer med en som dig.
 

Horologen

Cartier
Ditt beteende passar bättre på blocket än på ett entusiastforum.
Lycka till jag skulle dock aldrig göra affärer med en som dig.
Och där var du helt i sandlådan på dagisnivå, att börja med att kalla något för blocketnivå mm. visar mer vad för typ av person du själv är. Och kring affärer behöver du inte oroa dig, när man börjar uttrycka sig på ditt sätt för att man inte gillar något en annan gör, skriver om det på fel del av ett forum och inte ens kan ta till sig när den andra personen förstår ens initiala poäng att vara trevlig, så är man uppenbarligen ingen trevlig prick och således ingen jag vill ha något med att göra med alls. Men tack för din input du blir satt på block så slipper vi varandra 👍🏼
 

RobVintage

Panerai
Och där var du helt i sandlådan på dagisnivå, att börja med att kalla något för blocketnivå mm. visar mer vad för typ av person du själv är. Och kring affärer behöver du inte oroa dig, när man börjar uttrycka sig på ditt sätt för att man inte gillar något en annan gör, skriver om det på fel del av ett forum och inte ens kan ta till sig när den andra personen förstår ens initiala poäng att vara trevlig, så är man uppenbarligen ingen trevlig prick och således ingen jag vill ha något med att göra med alls. Men tack för din input du blir satt på block så slipper vi varandra 👍🏼
Du slipper nog många med ditt beteende ;)
 

johannesw

Breitling
2-Faktor
Köp och sälj på ks har väl ändå som syfte att vara ett rättvist forum för likasinnade där man kan känna sig trygg som både köpare och säljare. Många här är entusiaster och det viktigaste är att köpare och säljare blir nöjda! Alla är ansvariga för att marknadsplatsen håller en rättvis standard.

@Horologen, risken finns ju att både personen du köpte klockan av känner sig illa till mods då klockan går vidare för ett högre pris.. samtidigt kanske köpare eller den som byter till sig klockan känner sig lurad då det finns bevis på forumet att den kunde varit mycket billigare.

Ingen har som syfte att hänga ut någon - alla vill bara att forumet skall hålla en hög standard och att folk skall vara sjysta
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Klockan i sig är väl ingen kioskvältare direkt. Jag gissar att få av oss som tyckt något kring de senaste inläggen egentligen skulle vilja ha den. Så varför bryr vi oss då?
Jamen! Det är ju precis detta beteende som stör många av oss här, att försöka göra affär på saker varenda gång! Varför!? Forumet har varit för entusiaster en gång i tiden. Vi har köpt av varandra och sålt till varandra. Man vet vad den gick för sist, släpper den kanske för samma peng, eller någon krona lägre. Och så har det varit.
Men på senare tid har detta vänt. Om vi då inte reagerar när vi ser sådant här blir ju det alltmer normen. Vill vi verkligen ha det så? Uppenbarligen finns det flera i denna tråd som inte vill det åtminstone.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag säger nja. Alla har möjlighet att göra egen research och få en uppfattning om prisbilden av aktuellt objekt. Ovanstående case tycker jag inte är hela världen, efterfrågas ett byte får man väl prata om saken så bägge parter blir nöjda? Att ha som någon moralisk regel att man inte får tjäna pengar på sina affärer är bara tramsigt enligt mig, allt beror på tillgång och efterfrågan för stunden vilket självklart kan variera över tid. En vara är aldrig värd mer än vad nån kan tänka sig att betala för den. Sen kan det förstås vara väldigt ocharmigt om någon återkommande försöker sig på ockerpriser, eller blåsa folk med andra ohederligheter, men det är verkligen inte vad jag ser här iallafall.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Klockan i sig är väl ingen kioskvältare direkt. Jag gissar att få av oss som tyckt något kring de senaste inläggen egentligen skulle vilja ha den. Så varför bryr vi oss då?
Jamen! Det är ju precis detta beteende som stör många av oss här, att försöka göra affär på saker varenda gång! Varför!? Forumet har varit för entusiaster en gång i tiden. Vi har köpt av varandra och sålt till varandra. Man vet vad den gick för sist, släpper den kanske för samma peng, eller någon krona lägre. Och så har det varit.
Men på senare tid har detta vänt. Om vi då inte reagerar när vi ser sådant här blir ju det alltmer normen. Vill vi verkligen ha det så? Uppenbarligen finns det flera i denna tråd som inte vill det åtminstone.

Finns ju dock ett gäng kända nasare som huserar här på KS, som endast säljer i vinstsyfte. De säljer inte under professional dealers alltså. Men det kanske är en annan diskussion.
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Finns ju dock ett gäng kända nasare som huserar här på KS, som endast säljer för vinstsyfte. De säljer inte under professional dealers alltså. Men det kanske är en annan diskussion.
Men köper de här, har klockan en månad och lägger sen på en rejäl sudd när den ska få lämna? Eller är det sånt som vandrat in utifrån och som ändå känns som ett anständigt pris?
Att köpa här till bra pris och sen lägga ut den dyrt, då har man ju liksom helt missat poängen med entusiastdelen. Det suger.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Men köper de här, har klockan en månad och lägger sen på en rejäl sudd när den ska få lämna? Eller är det sånt som vandrat in utifrån och som ändå känns som ett anständigt pris?
Att köpa här till bra pris och sen lägga ut den dyrt, då har man ju liksom helt missat poängen med entusiastdelen. Det suger.
Alla får väl försöka tjäna pengar om de vill men det är väl slöheten i att försöka göra det här på forumet som sticker i ögonen lite kanske? Här har ju folk koll liksom. Köp här och (försök) sälja på Blocket eller något åtminstone? Men det är ju kanske bökigare förstås…

Tänker nog samtidigt att det är optimistiskt att tro att detta kan vara ett forum bara för ”entusiaster”. Visst, det var väl roligare på den tiden för kanske tio år sedan men det är nog inte något som kommer tillbaka. Det räcker ju med en enda ”icke-entusiast” (vad nu det är) för att hela grejen ska spricka.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
För egen del är det mer regel än undantag att jag säljer något och sen dyker det upp nästa vecka med ett prisförslag som är 10-50% högre, antingen här eller på någon annan marknadsplats. Ofta blir det dock osålt under långa perioder av den personen. Jag har väl kanske bara för dåligt tålamod för att lägga ett år på att tjäna 1500 spänn på en klocka. Jag vill ha in pengarna direkt så jag kan köpa nästa objekt. 😎
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Alla får väl försöka tjäna pengar om de vill men det är väl slöheten i att försöka göra det här på forumet som sticker i ögonen lite kanske? Här har ju folk koll liksom. Köp här och (försök) sälja på Blocket eller något åtminstone? Men det är ju kanske bökigare förstås…

Tänker nog samtidigt att det är optimistiskt att tro att detta kan vara ett forum bara för ”entusiaster”. Visst, det var väl roligare på den tiden för kanske tio år sedan men det är nog inte något som kommer tillbaka. Det räcker ju med en enda ”icke-entusiast” (vad nu det är) för att hela grejen ska spricka.
Finge jag välja skulle jag ju hellre se att godbitarna som säljs här, vandrar runt här, så fler får chansen att prova, än att de hamnar i händerna på den som skickar dem åt sidan i vinstsyfte. Men det är jag det.
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
När man läser inläggen här ovan så känns det som att majoriteten tycker att det är en styggelse att sälja sin klocka för mer än man betalt för den. Blir förstås knepigt med gåvor, byten och loppisfynd tex. Jag bara undrar hur ni förhåller er till fenomenet Rolex här på KS tex? Själv förlorar jag för det mesta pengar när jag säljer en klocka, men är ok med att en hobby får kosta, blir dock inte bekymrad över om en klocka råkar öka i värde när jag behöver sälja den för att finansiera nåt nytt, kan ju bli en slant till klockkontot. Som pensionär har jag inte samma möjligheter att köpa riktigt dyra klockor längre, men har lika trevligt för det, finns mycket kul som inte kostar så väldigt mycket.
En (längre) tid tillbaka kunde jag köpa mig en Rolex med lite rabatt där jag var stamkund och sälja den jag hade för liknande pengar som jag köpt den för - var mycket trevligare än vansinnet runt Rolex idag, sålde min sista när stolligheterna med sk listor och säljförbud drog igång runt 2018.
Men tillbaka till ämnet, bara för att man är entusiast behöver man väl inte sälja sin klocka under ”marknadspris” här även om man kommit över den förmånligt (ärligt förstås), eller?
 

leicaphile

Panerai
Nu är det kanske jag som är okunnig men ska inte "II" i "EXPLORER II" ligga längre till höger på tavlan?

E.g.
1709559383232.png


Eller varierar det från år till år? Ser ut som om den är till vänster om D i "DATE" i annonsen.

1709559490472.png

@Guillbert vet inte om du såg detta men har du nån kommentar? Var det en AD som införskaffade och bytte tavlan? Säger inte att det är något fel men har inte sett tavlor med texten på det viset innan så undrade om "servicetavlor" kan skilja sig...
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
@Guillbert vet inte om du såg detta men har du nån kommentar? Var det en AD som införskaffade och bytte tavlan? Säger inte att det är något fel men har inte sett tavlor med texten på det viset innan så undrade om "servicetavlor" kan skilja sig...

Har kommenterat detta och tavlan kommer från AD. Den sattes in 2022 vid service. Den svarta är original från 1995 och den vita är ny från AD 2022.
 

leicaphile

Panerai
Har kommenterat detta och tavlan kommer från AD. Den sattes in 2022 vid service. Den svarta är original från 1995 och den vita är ny från AD 2022.
OK, tycker fortfarande den ser lite skum ut. "EXPLORER II" texten är smalare än på alla andra ExpII jag sett och "O" i "EXPLORER" ser lite deformerat ut, inte lika runt och jämnt som det borde vara.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
OK, tycker fortfarande den ser lite skum ut. "EXPLORER II" texten är smalare än på alla andra ExpII jag sett och "O" i "EXPLORER" ser lite deformerat ut, inte lika runt och jämnt som det borde vara.
Det var jag som fick svaret. Minns att jag sökte lite på "16570 service dial" och faktiskt hittade någon där II låg som på bilden. Har ingen anledning att misstro detta längre. Man får ju fundera på hur vanlig en servicetavla från 2022 är och så. Helt säkert såg ingen årsmodell ut så där när modellen producerades.
 

leicaphile

Panerai
Det var jag som fick svaret. Minns att jag sökte lite på "16570 service dial" och faktiskt hittade någon där II låg som på bilden. Har ingen anledning att misstro detta längre. Man får ju fundera på hur vanlig en servicetavla från 2022 är och så. Helt säkert såg ingen årsmodell ut så där när modellen producerades.
OK, då ska jag sluta fundera på detta. :D Man blir bara lite lätt nojig nu för tiden, men det låter ju som om det finns liknande andra då.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
OK, då ska jag sluta fundera på detta. :D Man blir bara lite lätt nojig nu för tiden, men det låter ju som om det finns liknande andra då.
Förståligt, men det är vinkeln på bilden som gör det. Zoomar jag in riktigt riktigt noga på min 16570 så ger den ett liknande intryck. Ingen av bilderna är tagen med mobilkamera eller med digital zoom. Känns återkommande som att många annonser som ifrågasätts egentligen bygger på att folk kör digital zoom och makro med mobilkameror.
"II" ser skev ut
DO01029246.jpeg
Bild tagen rakt uppifrån.
DO01018394.jpeg
Bild tagen med iPhone 14 Pro. Ser OK ut men om man zoomar in ser man hur den digitala zoomen påverkar bilden förvanskar den.
IMG_2822.jpeg
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Förståligt, men det är vinkeln på bilden som gör det. Zoomar jag in riktigt riktigt noga på min 16570 så ger den ett liknande intryck. Ingen av bilderna är tagen med mobilkamera eller med digital zoom. Känns återkommande som att många annonser som ifrågasätts egentligen bygger på att folk kör digital zoom och makro med mobilkameror.
"II" ser skev ut
DO01029246.jpeg
Bild tagen rakt uppifrån.
DO01018394.jpeg
Bild tagen med iPhone 14 Pro. Ser OK ut men om man zoomar in ser man hur den digitala zoomen påverkar bilden förvanskar den.
IMG_2822.jpeg

Med all respekt, du har fel här. Titta t.ex. på detta där man ser en bit av "I" titta fram bakom timvisaren. Det finns ingen digital zoom / artifacting som skulle trolla fram nåt som inte borde synas på detta sätt. Du kan även se "E" i EXPLORER som är en bra bit längre till höger än normalt. Den skiljer sig helt enkelt, men nu har ju en annan skrivit ovan att de sett andra servicetavlor som är liknande så det är förklaringen.

1709559490472-png.2482282
 
Topp