• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Behövs det förklaras? Det kan väl bara betyda ingen retur. Eller hur tolkar du det?

🙈

Jag ger upp!

IMG_2669.gif

Gäller det en pjäs som sen visar sig inte stämma med beskrivning, muntlig beskrivning eller skriftligen i annons så ska pjäsen tillbaka utan krångel oavsett vad det står för returpolicy enligt mig.
Jag tror att merparten av användarna på KS ger medhåll till din moralistiskt sunda utsaga. Dessvärre har ju du fått erfara motsatsen. En klen tröst, men man hoppas att KS i viss utsträckning fungerar självsanerande.

Gäller det en pjäs som sen visar sig inte stämma med beskrivning, muntlig beskrivning eller skriftligen i annons så ska pjäsen tillbaka utan krångel oavsett vad det står för returpolicy enligt mig.
Står det ”nej” så får man nog räkna med nej oavsett vad som händer. Annars kan man ju undra varför någon är så dum att den skriver nej. Jag skulle aldrig köpa en begagnad klocka utan möjlighet till retur.

Står det ”nej” så får man nog räkna med nej oavsett vad som händer. Annars kan man ju undra varför någon är så dum att den skriver nej. Jag skulle aldrig köpa en begagnad klocka utan möjlighet till retur.

Man får förmoda att dom flesta har sunt förnuft och är reko även om det kanske börjar bli sällsynt.
Säljer man något som ska vara ok men sen inte är det borde ju inte kunna bli stopp från köp och säljavdelningen eller forumet 🤔.

Ja det är ju toppen ☝🏻, men ser att det finns annonser hos KS som det står "ingen retur" och ingen förklaring alls.
Tycker nog det är väldigt tydligt = ingen retur.

Men jag tycker också att det kan vara en varningsflagg. Om något viktigt inte stämmer med beskrivningen så bör det rimligen finnas möjlighet till retur men det kan ifrågasättas då. Och det borde det då stå. Det är inte omöjligt att missa nåt inte helt oväsentligt särskilt om det är en säljare som tycker det är jättejobbigt eller har svårt med beskrivning av klockan i text eller bild.

Tjo

Vi kan ta den här för skoj skull, första jag hittade när jag klickade på under "säljes, bytes mm" tråden!

Den här ju såld och avslutad, bara att gratulera till säljare och köpare, men... i mitt fall om jag är spekulant på den här så vill jag ju få hem allt, kontrollera så allt stämmer med annonsen osv, givetvis så måste jag göra mitt jobb som köpare innan, precis som säljaren i det här fallet säger "kontrollera" att den passar.

I mitt fall blir en sån här annons "click/pass" skall jag som köpare behöva ställa en massa frågor innan ett köp så känns det tråkigt, säljaren måste ju vara bered på att frågor kommer om "return policy" är det inte då enklare för säljaren att klar göra det i annonsen när säljaren lägger upp annonsen? Tid är väl det vill alla vill ha mest av eller?

Tjo

Vi kan ta den här för skoj skull, första jag hittade när jag klickade på under "säljes, bytes mm" tråden!

Den här ju såld och avslutad, bara att gratulera till säljare och köpare, men... i mitt fall om jag är spekulant på den här så vill jag ju få hem allt, kontrollera så allt stämmer med annonsen osv, givetvis så måste jag göra mitt jobb som köpare innan, precis som säljaren i det här fallet säger "kontrollera" att den passar.

I mitt fall blir en sån här annons "click/pass" skall jag som köpare behöva ställa en massa frågor innan ett köp så känns det tråkigt, säljaren måste ju vara bered på att frågor kommer om "return policy" är det inte då enklare för säljaren att klar göra det i annonsen när säljaren lägger upp annonsen? Tid är väl det vill alla vill ha mest av eller?
Det är ju fullt möjligt att kolla upp att den där passar innan du köper. Tror inte du kan förvänta dig att returnera saker av den anledningen. Att fråga först istället för att köpa på chans och sen returnera är fullt normalt. Det senare är ett ganska oskönt beteende.

Tjo

Kan ju alltid pm säljaren och fråga.

Tjo

Du låter omständlig. Annonsen i fråga är väl beskriven och med tydliga foton.

fox-mulder.gif

Jag tror att det flesta (eller inte den flesta) men några missar min poäng här! Blir mitt sista inlägg om det här 😁 🙈💯✅

@alfgren, snälla 🙏🏻läs igen, Du skriver i stort sätt om det jag skrev ovan? Varför ens kommentera om du inte ens förstår???

@Magnusen, herre gud, vet du vad, pm/maila/ring säljaren, om säljaren är lat så vem är jag som skall stoppa dig att göra hans jobb och ditt samtidigt, köp bara 😁✅🫶🏻.

Nu åker jag i alla fall till mitt utlämningsställe och hämtar ut en länk jag köpt av @Sizar som i sin annons har lagt upp den på ett korrekt och schysst sätt i mitt tycke 🙏🏻👊🏻, tack @Sizar !!!

Senast ändrad:
fox-mulder.gif

Jag tror att det flesta (eller inte den flesta) men några missar min poäng här! Blir mitt sista inlägg om det här 😁 🙈💯✅

@alfgren, snälla 🙏🏻läs igen, Du skriver i stort sätt om det jag skrev ovan? Varför ens kommentera om du inte ens förstår???

@Magnusen, herre gud, vet du vad, pm/maila/ring säljaren, om säljaren är lat så vem är jag som skall stoppa dig att göra hans jobb och ditt samtidigt, köp bara 😁✅🫶🏻.
Handlar nog inte enbart om lathet.
Ibland är det svårt att ha koll på köpare pga inga referenser eller extremt få poster, då är det smidigare att ha ”ej retur” så länge en annons inte är totalt missvisande och bara superlativ. Men av egen erfarenhet så allt i en annons kan diskuteras.
Antingen tar man kontakt eller så får man helt enkelt skita i annonsen pga ”ej retur”

Handlar nog inte enbart om lathet.
Ibland är det svårt att ha koll på köpare pga inga referenser eller extremt få poster, då är det smidigare att ha ”ej retur” så länge en annons inte är totalt missvisande och bara superlativ. Men av egen erfarenhet så allt i en annons kan diskuteras.
Antingen tar man kontakt eller så får man helt enkelt skita i annonsen pga ”ej retur”
Säger inte emot dig, men det finns lägen att vara selektiv med till vilka man säljer oavsett vad man angivit för returvillkor. Jag har dragit mig ur en försäljning där köparen gav ett omständligt intryck och där jag inte hade någon vidare historik att gå på. Det tar så mycket energi att försöka resonera med muppar, så den presumtiva huvudvärken försöker jag bespara mig så långt det går.

Jag tror att det flesta (eller inte den flesta) men några missar min poäng här! Blir mitt sista inlägg om det här
Om de flesta missar poängen så skulle jag gissa att den kanske inte riktigt är tydligt förklarad. Jag fattar exempelvis inte vad annonsen för Rolexlänken är tänkt att illustrera. Beskrivningen i annonsen lämnar inte mycket att önska, förutom att det inte är någon retur. Men förutom om länken skulle falla isär totalt så ser jag inte riktigt vad som skulle kunna utgöra skäl för en retur utifrån annonsens beskrivning.

Självklart bör en retur erbjudas om beskrivningen av varan är helt felaktig, men det verkar lite kladdigt att skriva i en annons. Bättre då att underdriva skicket i text och bild, vilket många också gör.

Senast ändrad:
Om de flesta missar poängen så skulle jag gissa att den kanske inte riktigt är tydligt förklarad. Jag fattar exempelvis inte vad annonsen för Rolexlänken är tänkt att illustrera. Beskrivningen i annonsen lämnar inte mycket att önska, förutom att det inte är någon retur. Men förutom om länken skulle falla isär totalt så ser jag inte riktigt vad som skulle kunna utgöra skäl för en retur utifrån annonsens beskrivning.

Självklart bör en retur erbjudas om beskrivningen av varan är helt felaktig, men det verkar lite kladdigt att skriva i en annons. Bättre då att underdriva skicket i text och bild, vilket många också gör.
Vet ej varför det skulle bli kladdigt om man skriver exempelvis "om något väsentligt avviker från beskrivning". Om det är det man menar.

Vet ej varför det skulle bli kladdigt om man skriver exempelvis "om något väsentligt avviker från beskrivning". Om det är det man menar.
Jag vet inte; förefaller det inte lite godtyckligt? Jag vill gärna tro att de flesta har en hyfsat god förmåga att beskriva något någorlunda objektivt. Med en sådan formulering tycker åtminstone jag att det lämnar ganska många frågor öppna, och ger väl snarare utrymme för tolkningar. Tanken är god dock, och jag hoppas att det är så de flesta av oss tänker vid försäljningar. Det vill säga, har man slarvat både med bilder och beskrivning så tar man ansvar för det. Något som jag kan tycka borde vara en självklarhet, oavsett slentrianmässig formulering angående returpolicyn.

Jag vet inte; förefaller det inte lite godtyckligt? Jag vill gärna tro att de flesta har en hyfsat god förmåga att beskriva något någorlunda objektivt. Med en sådan formulering tycker åtminstone jag att det lämnar ganska många frågor öppna, och ger väl snarare utrymme för tolkningar. Tanken är god dock, och jag hoppas att det är så de flesta av oss tänker vid försäljningar. Det vill säga, har man slarvat både med bilder och beskrivning så tar man ansvar för det. Något som jag kan tycka borde vara en självklarhet, oavsett slentrianmässig formulering angående returpolicyn.

Då är väl alla beskrivningar godtyckliga. Att man går i god för att beskrivningen är korrekt annars får man lämna retur kan väl inte vara godtyckligare än att inte göra det skulle jag tycka som intressent. Men det kan vara en udda åsikt kanske.

Dvs ingen retur, då räknar jag kallt med att köpt är köpt, i synnerhet om det är en säljare jag inte känner till. Eller räkna med mycket krångel om nåt är fel. Sen att det finns enskilda säljare som menar nåt annat med "ingen retur" blir en annan sak. Inget jag skulle ta för givet om det inte anges.

Senast ändrad:
Då är väl alla beskrivningar godtyckliga. Att man går i god för att beskrivningen är korrekt annars får man lämna retur kan väl inte vara godtyckligare än att inte göra det skulle jag tycka som intressent. Men det kan vara en udda åsikt kanske.

Dvs ingen retur, då räknar jag kallt med att köpt är köpt, i synnerhet om det är en säljare jag inte känner till. Eller räkna med mycket krångel om nåt är fel. Sen att det finns enskilda säljare som menar nåt annat med "ingen retur" blir en annan sak. Inget jag skulle ta för givet om det inte anges.
Jag vill gärna tro att de flesta vill vara en säljare som man själv skulle köpa av. Det vill säga behandla andra som man själv vill bli behandlad. Men jag inser att det kanske är en naiv inställning; hittills har jag personligen dock inte mött motsatsen.

För vad det är värt så tolkar jag ”ingen retur” så som det är skrivet. Sålunda inte annorlunda mot vad du beskriver.

Tycker nog det är väldigt tydligt = ingen retur.

Men jag tycker också att det kan vara en varningsflagg. Om något viktigt inte stämmer med beskrivningen så bör det rimligen finnas möjlighet till retur men det kan ifrågasättas då. Och det borde det då stå. Det är inte omöjligt att missa nåt inte helt oväsentligt särskilt om det är en säljare som tycker det är jättejobbigt eller har svårt med beskrivning av klockan i text eller bild.
Man har ju fortfarande ett ansvar för att varan är i angivet skick. Nu är ju köplagen dispositiv så möjligen kan man tolka "ingen retur" så att man avtalat bort det ansvaret men DET är otydligt isf.

Man har ju fortfarande ett ansvar för att varan är i angivet skick. Nu är ju köplagen dispositiv så möjligen kan man tolka "ingen retur" så att man avtalat bort det ansvaret men DET är otydligt isf.
Ja, väldigt otydligt. Antagligen olika betydelse beroende på säljare. Ibland förtydligas det med att inget finns kvar att återbetala (går till annat). Vilket iofs är bra det sägs tydligt i de fall det är så.

Men att inte skriva "ingen retur" betyder inte heller fritt påseende och nötande x antal dagar efter mottagandet medan det velas om man verkligen ville ha den eller nåt annat ist.
Jag tar därför en medelväg om inget annat kommer överens om i förväg, eller är någon bekant, då blir det en annan sak.

Senast ändrad:
Ja, väldigt otydligt. Antagligen olika betydelse beroende på säljare. Ibland förtydligas det med att inget finns kvar att återbetala (går till annat). Vilket iofs är bra det sägs tydligt i de fall det är så.

Men att inte skriva "ingen retur" betyder inte heller fritt påseende och nötande x antal dagar efter mottagandet medan det velas om man verkligen ville ha den eller nåt annat ist.
Jag tar därför en medelväg om inget annat kommer överens om i förväg, eller är någon bekant, då blir det en annan sak.
Man kan ju ta avstamp i regler som faktiskt finns i köplagen och då har man ju i normalfallet inte öppet köp MEN säljaren har i normalfallet ett ansvar för att varan är OK enligt specifikation.

Man kan ju ta avstamp i regler som faktiskt finns i köplagen och då har man ju i normalfallet inte öppet köp MEN säljaren har i normalfallet ett ansvar för att varan är OK enligt specifikation.
Ja precis som jag säger, det köplagen säger är att varan ska överensstämma med det skick som beskrivits eller haft skäl att förväntas. Inget annat. Dvs det som förrydligas i "om något väsentligt inte överensstämmer" lr liknande text.

Men, även det kan avtalas bort vid privat affär så vitt går att förstå. En del tycker att det gjorts i och med "ej retur". Både köpare och säljare. Alla på nätet är inte dygdemönster.

Vad är oklart?

Även om nu köplagen gäller med det den för med sig, vad göra om säljaren ger blanka f-n i det?
Att gå civilrättsligt för ett klockköp känns avlägset. Snarare handlar det väl om att man är överens i förväg om affären och både köpare och säljare beter sig som folk? Mångpostare som sålt en del lär vara pålitliga. Så tänker jag även om köpare.
Man bör både som säljare och köpare vara rädd om sitt rykte.

Snarare handlar det väl om att man är överens i förväg om affären och både köpare och säljare beter sig som folk?
Det här känns som den viktigaste ingrediensen i en bra affär.
Dom få annonser jag haft har jag skrivit ingen retur men om någon hör av sig och har en speciell önskan som jag tycker känns okej så finns det ju ingen anledning att vara kinkig. Om den potentiella köparen vill få hem klockan för att se om urtavlan matchar den där rutiga favoritskjortan så passar jag nog.
Att köparen har rätt att skicka tillbaka varan om jag har beskrivit den på ett felaktigt sätt, om den är trasig eller av någon oförklarlig anledning är oäkta, är ju en självklart och inget som ska behöva förklaras i annonsen.

Man gör som man vill. Överraskande ändå om det ses som onödigt att veta vad en okänd säljare avser med Ingen retur. Kanske som det står? = dvs bef.skick oavsett. Förekommer ju.

Frågan blir varför det är självklart att inte skriva vad man menar. Tycker det borde vara tvärtom.

Vi är på ett klockforum och ej Blocket, hur svårt ska det vara egentligen.
Visserligen så är forumet rejält stort numera och det för med sig både det ena och det andra.
Medlemmar gamla eller nya med tveksamt beteende när det kommer till köp och sälj skulle inte få många chanser enligt mig.
Inte ok att någon blir halvblåst bara för att man t.ex har läst säljaren fel, plötsligt är det köparens fel 🤔.
Felaktiga beskrivningar och fel som undanhålles vid sälj borde rendera i ett stopp gällande annonsering på köp och sälj om inte säljaren är villig att göra rätt för sig sen.
Pengarna skickas i förväg och då ska objekten ta mig tusan hålla vad som är utlovat.
Ärlighet och någorlunda sunt förnuft borde och är säkert en självklarhet för dom flesta här inne och dom andra dom ska in i en ny tråd som vi kan kalla "Tjära och fjädrar".
Så tycker jag men inte säkert att jag har rätt för det. 🤔😊.

Har inte sett någon här som ifrågasatt att en felaktigt beskriven klocka ska tas i retur så knappast det diskussionen handlar om väl?

Vad jag undrar är, vad är finessen jag inte fattat med att inte skriva sin verkliga returpraxis?

Men vi kommer inte längre och jag kräver inga konkreta svar. En stilla undran bara. Och nej, det innebär -inte- att Ingen retur-annonser för mig är skojaralster. Jag fattar inte grejen bara.

Tillbaka
Topp