Med tanke på timmar och spaltmeter som lagts på ämnet; är detta verkligen ett problem?
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nej man kan inte göra så mycket om det skiter sig. MEN det hjälper väl inte isf om man nu skrivit något i retur policyn o sedan som du säger ger blanka fan i det. Min poäng var mer att det ofta spekuleras fram o tillbaka i sådana här trådar när det faktiskt finns lagstöd på plats. Sedan är det ju alltid svårt att komma någonstans med folk som inte gör rätt för sig oavsett vad man skrivit.Även om nu köplagen gäller med det den för med sig, vad göra om säljaren ger blanka f-n i det?
Att gå civilrättsligt för ett klockköp känns avlägset. Snarare handlar det väl om att man är överens i förväg om affären och både köpare och säljare beter sig som folk? Mångpostare som sålt en del lär vara pålitliga. Så tänker jag även om köpare.
Man bör både som säljare och köpare vara rädd om sitt rykte.
Din tidigare post tror jag. Jag förstod nog inte riktigt vad du menade men vi släpper det.Ja precis som jag säger, det köplagen säger är att varan ska överensstämma med det skick som beskrivits eller haft skäl att förväntas. Inget annat. Dvs det som förrydligas i "om något väsentligt inte överensstämmer" lr liknande text.
Men, även det kan avtalas bort vid privat affär så vitt går att förstå. En del tycker att det gjorts i och med "ej retur". Både köpare och säljare. Alla på nätet är inte dygdemönster.
Vad är oklart?
Lagstödet är svagt och leder sannolikt ingenstans alls vid ev problem om säljaren vänder ryggen till.Nej man kan inte göra så mycket om det skiter sig. MEN det hjälper väl inte isf om man nu skrivit något i retur policyn o sedan som du säger ger blanka fan i det. Min poäng var mer att det ofta spekuleras fram o tillbaka i sådana här trådar när det faktiskt finns lagstöd på plats. Sedan är det ju alltid svårt att komma någonstans med folk som inte gör rätt för sig oavsett vad man skrivit.
Har inte sett någon här som ifrågasatt att en felaktigt beskriven klocka ska tas i retur så knappast det diskussionen handlar om väl?
Vad jag undrar är, vad är finessen jag inte fattat med att inte skriva sin verkliga returpraxis?
Men vi kommer inte längre och jag kräver inga konkreta svar. En stilla undran bara. Och nej, det innebär -inte- att Ingen retur-annonser för mig är skojaralster. Jag fattar inte grejen bara.
Står det ”nej” så får man nog räkna med nej oavsett vad som händer. Annars kan man ju undra varför någon är så dum att den skriver nej. Jag skulle aldrig köpa en begagnad klocka utan möjlighet till retur.
Frågan är väl snarare om ”nej” ska vara en godkänd returpolicy här på forumet. Mods skulle lika gärna kunna bestämma att ”retur om varan avviker från beskrivning” är det som ska gälla för att få annonsera här. Finns ju redan väldigt hårda regler för hur rubriken måste formuleras etc.Jodå, enligt @yonsson så får man nog räkna med att ett nej i returpolicyn är ett nej oavsett vad det gäller, känns lite sådär.
Alltså lite fritt fram att ljuga om skick, tidshållning m.m bara man skriver nej i returpolicyn, då klarar man sig.
Enligt mig så så bör ju pjäsen vara som beskriven i annons eller i konversation för att ett nej i returpolicyn ska kunna gälla över huvud taget.
Frågan är väl snarare om ”nej” ska vara en godkänd returpolicy här på forumet. Mods skulle lika gärna kunna bestämma att ”retur om varan avviker från beskrivning” är det som ska gälla för att få annonsera här. Finns ju redan väldigt hårda regler för hur rubriken måste formuleras etc.
Instämmer helt i det!Lagstödet är svagt och leder sannolikt ingenstans alls vid ev problem om säljaren vänder ryggen till.
Det är därför detta forum funkar som en viss trygghet. Seriösa medlemmar som värnar om sitt rykte är inte så benägna att bete sig som skitstövlar om köparen upplever problem. Det har sagts många gånger förut![]()
Forumet tar ingen ställning i frågan. Jag skulle personligen aldrig köpa från någon som skriver ”nej” som returpolicy.Jodå, enligt @yonsson så får man nog räkna med att ett nej i returpolicyn är ett nej oavsett vad det gäller, känns lite sådär.
Alltså lite fritt fram att ljuga om skick, tidshållning m.m bara man skriver nej i returpolicyn, då klarar man sig.
Enligt mig så så bör ju pjäsen vara som beskriven i annons eller i konversation för att ett nej i returpolicyn ska kunna gälla över huvud taget.
Forumet tar ingen ställning i frågan. Jag skulle personligen aldrig köpa från någon som skriver ”nej” som returpolicy.
Se det som Retur och Reklamation:Det uppfattar jag som att om det står nej i returpolicyn så kan en säljare här på Köp&sälj ge en beskrivning av det som annonseras och som sen inte stämmer överens med det som köparen får i slutändan och forumet tar ingen ställning i frågan? Hur tänker man/du här, känns den hållningen seriös?
Ett nej i returpolicyn må vara hänt och man kan välja att avstå men det måste ju vara kopplat till att varan kommer som beskriven, annars är det ju rent bedrägeri och det bör man kanske ta ställning till på något sätt kan man tycka?
Vad han har betalt i en tidigare affär är irrelevant.Hej KS,
Köpte en Omega SS länk via Blocket för 4 000 kr, beskriven som äkta och ny (inköpt via Kaplans). När jag sålde min klocka (inom 3 veckors tid) vidare ifrågasattes länken, så jag tog tillbaka den och returnerade den till säljaren för att göra rätt för mig.
Säljaren lämnade in länken till Kaplans igen, där den såldes för 2 500 kr. Nu menar säljaren att han bara ska återbetala 2 500 kr till mig trots att jag betalade 4 000 kr och inte haft någon nytta av länken.
Jag ser det som en privat affär till fast pris, där jag inte ska bära risken för ett senare auktionsutfall.
Hur hade ni resonerat?
Full återbetalning eller delvis – och varför?
Tacksam för era åsikter![]()
Att alla är skyldiga att reda ut sin egen affär.Hej KS,
Köpte en Omega SS länk via Blocket för 4 000 kr, beskriven som äkta och ny (inköpt via Kaplans). När jag sålde min klocka (inom 3 veckors tid) vidare ifrågasattes länken, så jag tog tillbaka den och returnerade den till säljaren för att göra rätt för mig.
Säljaren lämnade in länken till Kaplans igen, där den såldes för 2 500 kr. Nu menar säljaren att han bara ska återbetala 2 500 kr till mig trots att jag betalade 4 000 kr och inte haft någon nytta av länken.
Jag ser det som en privat affär till fast pris, där jag inte ska bära risken för ett senare auktionsutfall.
Hur hade ni resonerat?
Hade ni inte kommit överens om vad som gällde i samband med att du returnerade länken?Hej KS,
Hur hade ni resonerat?
Hade ni inte kommit överens om vad som gällde i samband med att du returnerade länken?
Vad menar du med "ifrågasattes"? Äktheten? Kom ni inte överens om förfarandet när du skickade den åter?
Låter ju märkligt att Kaplans inte kan intyga att länken är äkta för att sedan sälja den?Jag menar att köparen upplevde länken som replika eller “frankenstein”. Vi gick därför runt och besökte några urmakare som tittade på den, men ingen ville intyga att den var äkta. Varken mannen som sålde den till mig eller Kaplans kunde på något annat sätt än muntligen säkerställa att stålbandet var äkta.
Frågade du om du kunde få ett intyg?Kaplans experter bekräftade visserligen muntligen att den var äkta, men utfärdade inget intyg och ville inte heller uppge var länken ursprungligen kom ifrån.
Om dom bedömde den som äkta, varför återbetalade säljaren dig några pengar överhuvudtaget? Han har sålt en äkta länk till dig, som du sedan efter några veckor inte vill ha längre?Kaplans experter bekräftade visserligen muntligen att den var äkta, men utfärdade inget intyg och ville inte heller uppge var länken ursprungligen kom ifrån.
Till att börja med tråkig historia och oskön säljare…Kaplans experter bekräftade visserligen muntligen att den var äkta, men utfärdade inget intyg och ville inte heller uppge var länken ursprungligen kom ifrån.
Om dom bedömde den som äkta, varför återbetalade säljaren dig några pengar överhuvudtaget? Han har sålt en äkta länk till dig, som du sedan efter några veckor inte vill ha längre?
Precis. Man kan ju undra varför säljaren accepterade returen. Han köpte länken från Kaplans och sålde den vidare till mig. Varken han eller jag använde den, alltså samma skick. Ingen annan än Kaplans ansåg att den var äkta.
Jag begriper fortfarande inte hur allt gått till? Vad enades du och säljaren om egentligen? Låter som ni gick tillsammans till Kaplans, men du skriver att du returnerade länken till honom? Om du nu returnerade den till honom måste ni ju ha enats om nåt? Låter väldigt märkligt alltihop.Precis. Man kan ju undra varför säljaren accepterade returen. Han köpte länken från Kaplans och sålde den vidare till mig. Varken han eller jag använde den, alltså samma skick. Ingen annan än Kaplans ansåg att den var äkta.