• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är bra om det dras tillbaka annonser som inte säljer på ett tag och eventuellt sätta ut dem vid senare tillfälle eller på annan plats om intresset är större då istället för att låta dem valsa runt vecka ut och vecka in och ta plats, eller månader... tycker inte det är ologiskt eller oseriös. Förutsatt det inte sker under pågående affär som det heter har man förstås rätt att ändra sig.
Men att behöva skriva det särskilt, nej.
Det är klart att man får dra tillbaka annonser om man vill men det känns ju bara löjligt att uttryckligen förbehålla sig rätten att göra det och gränsar till oseriöst när det gäller en helt nypublicerad annons men som någon påpekade så kanske det är avsett som någon slags FOMO-trigger.

En annan sak jag aldrig heller har förstått är bildbumpar. Om ingen är intresserad (eller åtminstone inte till det priset som klockan ligger ute för) så blir man nog inte mer köpsugen av att få se den ur en ny vinkel?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Inget som egentligen irriterar men alla annonser avslutas med :

"Tack KS för möjligheten att annonsera! Tack för ett fantastiskt forum!".

Ok, KS är ett jäkligt bra forum och de ansvariga ska ha cred för hur väl de fått det att fungera men sen när och varför började dessa uttryck brukas i säljannonser? Vad vill man uppnå? Läser admin alla annonser ens?

Hur skulle det se ut om man skrev så på blocket & tradera.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det värsta tycker jag är folk som spammar en märkestråd, exempelvis Tudor-tråden, med bilder och lovord för att sedan veckan efter lägga ut en annons, ofta då med orden "trodde aldrig jag skulle sälja denna" eller "älskar klockan, men måste tyvärr sälja den".

Haussa märket innan den läggs ut ja, det är vanligt har jag sett. Tråkigt beteende.
Och man beskriver klockan med superlativ - "fantastiskt fin" "kommer att öka i värde", "är limiterad", "köpt hos svensk AD" och annat skoj. Och då menar jag inte i säljannonsen.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det värsta tycker jag är folk som spammar en märkestråd, exempelvis Tudor-tråden, med bilder och lovord för att sedan veckan efter lägga ut en annons, ofta då med orden "trodde aldrig jag skulle sälja denna" eller "älskar klockan, men måste tyvärr sälja den".
Kan instämma men får väl ses i sin helhet. Om personen drar upp bilder över tid och sedan senare säljer är det en sak. Men om man drar upp 50 bilder inom loppet av en vecka och lov ordar den för att sedan sälja en vecka senare instämmer jag.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Kan instämma men får väl ses i sin helhet. Om personen drar upp bilder över tid och sedan senare säljer är det en sak. Men om man drar upp 50 bilder inom loppet av en vecka och lov ordar den för att sedan sälja en vecka senare instämmer jag.

Ja precis, syftade på det senare. Man har ju generellt smekmånad med en ny klocka, då förstår jag att man vill lägga upp lite fler bilder än vanligt. Men det blir komiskt när man spammat 50 bilder som du säger, för att sedan lägga upp en annons kort inpå.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Inget som egentligen irriterar men alla annonser avslutas med :

"Tack KS för möjligheten att annonsera! Tack för ett fantastiskt forum!".

Ok, KS är ett jäkligt bra forum och de ansvariga ska ha cred för hur väl de fått det att fungera men sen när och varför började dessa uttryck brukas i säljannonser? Vad vill man uppnå? Läser admin alla annonser ens?

Hur skulle det se ut om man skrev så på blocket & tradera.
Jag är en av de som skriver så i mina annonser så jag svarar för mig.
Jag tycker att det är trevligt att bemöda mig att inkludera en mening som uttrycker tacksamhet, om än på ett kort och enkelt sätt. Det kanske inte är så troligt att någon som det riktas till läser meningen, men om det sker en gång av tvåhundrafemtio, så har meningen fyllt en funktion.

Det skulle mycket riktigt se lustigt ut om det förekom på Blocket och Tradera eftersom man som annonsör inte har så mycket att tacka för i dessa fall. Där är det snarare tvärt om.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
En annan sak jag aldrig heller har förstått är bildbumpar. Om ingen är intresserad (eller åtminstone inte till det priset som klockan ligger ute för) så blir man nog inte mer köpsugen av att få se den ur en ny vinkel?
Kan ju vara så att säljaren fått flera förfrågningar om bilder via PM. Eftersom det inte går att dela bilder över PM så känns det rimligt att man kompletterar med bild och sedan bumpar för att avisera att man nu lagt upp.
Ok, KS är ett jäkligt bra forum och de ansvariga ska ha cred för hur väl de fått det att fungera men sen när och varför började dessa uttryck brukas i säljannonser? Vad vill man uppnå? Läser admin alla annonser ens?
Brukar också skriva det. Upplever att det är god ton och hyfs att tacka (även om admin inte läser). Men det skapar en positivare stämning. Det är trots allt en gratistjänst och en site som administreras av frivilliga.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kan ju vara så att säljaren fått flera förfrågningar om bilder via PM. Eftersom det inte går att dela bilder över PM så känns det rimligt att man kompletterar med bild och sedan bumpar för att avisera att man nu lagt upp.

Brukar också skriva det. Upplever att det är god ton och hyfs att tacka (även om admin inte läser). Men det skapar en positivare stämning. Det är trots allt en gratistjänst och en site som administreras av frivilliga.

De är en gratistjänst. Å andra sidan är det inte så att inte forumet har nytta av annonserna som sätts ut. Genererar nog en mängd besökare. Känner man för det tackar man men om inte tycker jag inte det är särskilt ohyfsat heller. Ett ömsesidigt utbyte.

Att komplettera med bilder kan jag inte se annat än positivt. Vilken köpare vill inte ha bilder på vad som kan tänkas inhandlas? Om det inte är nytt vill säga, för då spelar det mindre roll.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag är en av de som skriver så i mina annonser så jag svarar för mig.
Jag tycker att det är trevligt att bemöda mig att inkludera en mening som uttrycker tacksamhet, om än på ett kort och enkelt sätt. Det kanske inte är så troligt att någon som det riktas till läser meningen, men om det sker en gång av tvåhundrafemtio, så har meningen fyllt en funktion.

Det skulle mycket riktigt se lustigt ut om det förekom på Blocket och Tradera eftersom man som annonsör inte har så mycket att tacka för i dessa fall. Där är det snarare tvärt om.

Kan bli lite slentrianmässigt men annars förstår jag din poäng.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Men jag kan också på sätt och vis relatera till de som säger att de ”säljer med djup sorg i hjärtat”

Det spelar det ingen roll hur bra ”den perfekta klockan jag kommer ha hela livet och förknippas med och uppleva äventyr med” man har hittat är, man måste likt förbannat ha någon annan efter en månad eller två, man tittar på sin perfekta och tänker; Du är perfekt, men du måste säljas för att jag hittat en annan💘
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Eller när den enda beskrivningen av skicket på klockan i annonsen är. "Jag har använt klockan knappt xxx gånger efter köp och skicket skulle jag säga är samma som när jag köpte den".
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Men jag kan också på sätt och vis relatera till de som säger att de ”säljer med djup sorg i hjärtat”

Det spelar det ingen roll hur bra ”den perfekta klockan jag kommer ha hela livet och förknippas med och uppleva äventyr med” man har hittat är, man måste likt förbannat ha någon annan efter en månad eller två, man tittar på sin perfekta och tänker; Du är perfekt, men du måste säljas för att jag hittat en annan💘

Tycker sånt snyfteri kan sparas till mitt livs novell. En annons ska vara rakt på sak.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Klart att det finns grader i helvetet. Men jag förstår inte hur en person tänker som köpt en klocka på auktion (dvs marknadsvärde) från en handlare och sedan lägger ut den dyrare privat efteråt bara några veckor senare.
Det kan man väl göra på en allmän marknadsplats men inte inom ett entusiast forum. Borde leda till att man blir bannad.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja den tillsammans med "bilderna är en del av beskrivningen".... Really?
Bilderna är en del av beskrivningen är bra att lägga in. Det gör tillsammans hela beskrivningen. Finns inga planer det ska gå att i text beskriva en exempelvis vintageklockas skick eller annan begagnads utan att riskera olika tolkningar. Både bilder och text behövs i regel. Vissa intressenter behöver påminnas om att titta ordentligt på bilderna, som bör vara "bra", innan köp.
 
Topp