• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trådar som åker upp och ned på köp & sälj.

JayJay

Rolex
Till och från dyker det upp trådar i köp & sälj delen som åker upp och ned som en j__la jojo. Personligen kan jag ibland känna mig störd av detta fenomen. Måhända är jag känslig. Men skulle det gå att göra så att trådarna i just denna del inte automatiskt åker högst upp bara för att de får en post? I s f skulle den väl i o f s behöva kompletteras med ngn form av "bumpknapp" som endast TS kommer åt...Kanske är det som sagt bara jag som är gammal o gnällig och kanske finns inte ens de tekniska möjligheterna till detta. MEN nu har jag i a f fått ventilera mina tankar. Vad tycker Ni övriga?
 

fredrikb

Cartier
Tja, ofta kikar man ju in bara för att se om det har kommit något nytt, och på sistone har det varit mycket samma prylar som legat på förstasidan eftersom de får så mycket inlägg.

Jag kan egentligen inte se varför någon annan än TS ska kunna skriva i säljtrådarna. Om säljaren får mycket frågor om något är det ju bara att samla ihop och förtydliga själv. På WUS är det ju endast TS som kan skriva och det tycker jag funkar ganska bra.
 

JayJay

Rolex
Idén är god.

Enklast är väl om alla klapphattar slutar att kladda i annonserna. Det är ju ett par stycken som ALDRIG kan låta bli.
Hade ju varit fantastiskt... Tror dock att det du beskriver är en utopi, tyvärr
Man kanske kan spärra så att ingen annan en säljaren kan posta i tråden? Borde vara en enkel och smidig lösning.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade ju varit fantastiskt... Tror dock att det du beskriver är en utopi, tyvärr
Man kanske kan spärra så att ingen annan en säljaren kan posta i tråden? Borde vara en enkel och smidig lösning.

Vi har diskuterat det, men den andra sidan av saken är att det finns en folkbildande och i vissa fall sanerande funktion i att låta tråden vara öppen för frågor och kommentarer.

Båda varianterna har sina för- och nackdelar. Hittills tycker vi att nuvarande system funkat riktigt bra. Men som påpekats så krävs det lite disciplin och musikalitet för att det ska fortsätta vara bra.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Men en del personer som till exempel försöker sälja en beggad Seiko Sumo för mer pengar än vad det kostar att plocka hem en ny från Japan förtjänar att få kladd i trådarna... hellre det än att någon nykläckt entusiast som inte är så hemma på japanska återförsäljare känner sig blåst i slutändan.
 

fredrikb

Cartier
Men en del personer som till exempel försöker sälja en beggad Seiko Sumo för mer pengar än vad det kostar att plocka hem en ny från Japan förtjänar att få kladd i trådarna..

Det där (med Sumon) stämde bara om man bortsåg från Svensk moms och tull. Det är upp till var och en om man vill göra rätt för sig att pröjsa det eller försöka undvika det (genom att de skriver gåva etc.). Men att insinuera att det är lurendrejeri är inte fair, man kan inte utgå ifrån att alla andra är beredda att skattefiffla (om än i liten skala) bara för att man själv är det.

Tycker nog att det får vara köparens ansvar att göra lite research. Om det är uppenbart fiffel/scam räcker det säkert med ett PM till moderator så plockas annonsen bort.
 
Men en del personer som till exempel försöker sälja en beggad Seiko Sumo för mer pengar än vad det kostar att plocka hem en ny från Japan förtjänar att få kladd i trådarna... hellre det än att någon nykläckt entusiast som inte är så hemma på japanska återförsäljare känner sig blåst i slutändan.

det här är ju inte unikt för seiko utan tycker jag händer hela tiden, många Rolex som går att beställa billigare från Italien än vissa begpriser här, men då brukar det inte vara någon som upplyser om det bara..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bumparna förstör köp och säljavdelningen. Det blir dessutom ett ekorrhjul där du själv måste göra meningslösa bumpar för att inte drunkna i mängden.

Lösning finns och heter inläggsgranskning av moderator. Det enda som behöver tillåtas är ny info och prisbump. Annonsavdelningen skulle bli sisådär 500% bättre.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag tror att du av misstag utelämnade din poäng.
Ah, egentligen hade jag nog ingen poäng, men jag ska försöka igen. Att dra 90% av alla som handlar på nätet för skattefifflare för att dem då och då tar emot paket som är märkta "gift" är väl inte särskilt snällt. Sen är det klart att följ ska göra sin egen reserch, men en del säljar kanske behöver få höra att det dem säljer prissats lite för högt.
 

fredrikb

Cartier
Ah, egentligen hade jag nog ingen poäng, men jag ska försöka igen. Att dra 90% av alla som handlar på nätet för skattefifflare för att dem då och då tar emot paket som är märkta "gift" är väl inte särskilt snällt. Sen är det klart att följ ska göra sin egen reserch, men en del säljar kanske behöver få höra att det dem säljer prissats lite för högt.

Ok, kanske lite grinigt att kalla det skattefiffel, jag har *kanske* gjort det själv någon gång. :)

Om man vänder på det då (fortsätter med Sumon som exempel): Ponera att jag skulle vara moralpelle och absolut inte vill ducka moms och tull, utan vill göra rätt för mig. Då skulle ju priset vara ganska bra?

Sedan undrar jag varför köpare "behöver höra det"? Antingen får de inte klockan såld och märker det den vägen, eller så blir den såld och då var ju priset inte fel. Att prissätta något högt är inte att luras - det är upp till köparen att avgöra om man vill betala det eller inte.

Man kan ju gå ihop några stycken också på ett sånt här forum. Ponera att jag är intresserad. Så ber jag några av mina vänner gå in och trasha tråden, säga att det är dyrt, att de köpt klockan billigare själva etc etc. Är inte heller så bra.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det finns skillnader på kladd och funderingar. Jag tror många nya medlemmar med ringa kunskaper uppskattar att få höra flera människors åsikter ifall klockan är i så gott skick som så många säljare ibland vill få det att låta som.
 

Dammen

Cartier
Ah, egentligen hade jag nog ingen poäng, men jag ska försöka igen. Att dra 90% av alla som handlar på nätet för skattefifflare för att dem då och då tar emot paket som är märkta "gift" är väl inte särskilt snällt. Sen är det klart att följ ska göra sin egen reserch, men en del säljar kanske behöver få höra att det dem säljer prissats lite för högt.


Tycker ändå att kommentarer kring pris i någon annans annons är onödigt. Är priset för högt så kommer den inte bli såld. Köparen har ändå ansvar att kolla upp om priset är rimligt eller pruta i ett PM.

De enda kommentarer jag tycker är okej är de som påpekar brister/fake/felskrivningar osv. så att ingen blir lurad på riktigt, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Ok, kanske lite grinigt att kalla det skattefiffel, jag har *kanske* gjort det själv någon gång. :)

Om man vänder på det då (fortsätter med Sumon som exempel): Ponera att jag skulle vara moralpelle och absolut inte vill ducka moms och tull, utan vill göra rätt för mig. Då skulle ju priset vara ganska bra?

Sedan undrar jag varför köpare "behöver höra det"? Antingen får de inte klockan såld och märker det den vägen, eller så blir den såld och då var ju priset inte fel. Att prissätta något högt är inte att luras - det är upp till köparen att avgöra om man vill betala det eller inte.

Man kan ju gå ihop några stycken också på ett sånt här forum. Ponera att jag är intresserad. Så ber jag några av mina vänner gå in och trasha tråden, säga att det är dyrt, att de köpt klockan billigare själva etc etc. Är inte heller så bra.
Om det mot all förmodan skulle vara så att du jobbar för skatteverket och har någon form av smak så får väl priset anses vara okej.

En del säjare kanske inte har gjort research själva utan bara drar av 15% av vad dem köpte klockan för. Dem borde få höra det.

Men att organisera sina polare till att få en säljare att sänka priset... har vi inte bättre stil än så här vill inte jag vara med längre.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Tycker ändå att kommentarer kring pris i någon annans annons är onödigt. Är priset för högt så kommer den inte bli såld. Köparen har ändå ansvar att kolla upp om priset är rimligt eller pruta i ett PM.

De enda kommentarer jag tycker är okej är de som påpekar brister/fake/felskrivningar osv. så att ingen blir lurad på riktigt, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.
Vi måste väl kunna ha så pass högt till tak här att man kan ta en diskussion om prissättningen. Hellre kladdiga trådar för all framtid än att en enda färsk klockentusiast känner sig lurad...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tycker ändå att kommentarer kring pris i någon annans annons är onödigt. Är priset för högt så kommer den inte bli såld. Köparen har ändå ansvar att kolla upp om priset är rimligt eller pruta i ett PM.

De enda kommentarer jag tycker är okej är de som påpekar brister/fake/felskrivningar osv. så att ingen blir lurad på riktigt, antingen avsiktligt eller oavsiktligt.

håller helt med.
 

POO

Panerai
Det är väl kanon att vakna medlemmar snabbt kan kommentera uppenbara felaktigheter utan den fördröjningen att anmäla annonsen till en moderator innebär.
Det borde även vara solklart för varje vuxen människa att förstå och ha känslan för när man tillför en viktig bit information eller när man bara kladdar i andras annonser.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag håller ett noga öga på köp och sälj och den enda tråd jag kan komma på överhuvudtaget där det blivit en ordentlig diskussion om pris var han som skulle sälja sin Breitling SOH.

Sen blev det ju förstås ordentligt med tjafs i robi74as bezel tråd men det var ju egentligen inte priset som var problemet där.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Läs resten av tråden så kommer du att se att det var fredrikb som kom med det som ett argument för varför man inte ska diskutera prissättningen i säljtråden. Jag påstår alltså inte att sådana maffia liknade metoder har förekommit.

Det var inte så jag menade, uttryckte mig lite korthugget. Jag fick bara intrycket av din post i kombination med det fredrikb skrev att det var något som jag hade missat. :)
 

fredrikb

Cartier
Det var inte så jag menade, uttryckte mig lite korthugget. Jag fick bara intrycket av din post i kombination med det fredrikb skrev att det var något som jag hade missat. :)

Nänä, jag bara tog ett exempel för att föra en diskussion. Tror fortf KS är lite för litet för att det skulle kunna hända, men i en större community kan nog det mesta hända (och passera). Ursäkta förvirringen.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Även om man är ny i klocksvängen krävs det ju lite egen tankekraft också. Jag skulle t.ex aldrig gå in på ett kameraforum och köpa första bästa kamera utan att kolla upp priserna innan.
Att ha åsikter om priset i någon annons tycker jag är helt fel. Vill någon, erfaren eller oerfaren köpa till ett för högt pris är det upp till den och är man så lat/korkad att man inte kollar upp det innan, ja skyll dig själv. Vi kan inte ha ett gäng som agerar prispoliser här.
Enda gången det ska påpekas är när något är uppenbart fishy och då ska man ha gott om bevis för sina påståenden.

Har ni funderingar om klockan, ta det via pm.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även om man är ny i klocksvängen krävs det ju lite egen tankekraft också. Jag skulle t.ex aldrig gå in på ett kameraforum och köpa första bästa kamera utan att kolla upp priserna innan.
Att ha åsikter om priset i någon annons tycker jag är helt fel. Vill någon, erfaren eller oerfaren köpa till ett för högt pris är det upp till den och är man så lat/korkad att man inte kollar upp det innan, ja skyll dig själv. Vi kan inte ha ett gäng som agerar prispoliser här.
Enda gången det ska påpekas är när något är uppenbart fishy och då ska man ha gott om bevis för sina påståenden.

Har ni funderingar om klockan, ta det via pm.

Rent generellt är det ju ungefär så det funkar.
 
Topp