• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Psykel

Patek
Bananen sitter på ett för brett präglat band :D men kanske blir ett byte till nåt åt samma håll fast rätt bredd och äkta hud, då? Ödla tåls att fundera på! :)
Vad ska det vara för bredd? Riktigt läckert när det nästan blir svart med rött i mönstret, typ oxblod? Har ju ett ödleband i den färgen till min Movado.
899461B8-9BF3-4AD6-AD06-71E6DE6A057C.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Har aldrig burit flightmastern på något annat än länk och knappt sett någon inspirerande bandmatchning heller, det mesta ser rejält fel ut. Samtidigt sugen på variation. Tips? Bild från gårdagen:
17672988-9DFE-44E7-AB73-796F20669C5C.jpeg
Svårt, men ett matt svart hornback krokodil eller ett annat band med grov oregelbunden struktur skulle nog se bra ut.

Edit: typ ett sådant här...
P7180695_zps9nscyiqa.jpg
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig burit flightmastern på något annat än länk och knappt sett någon inspirerande bandmatchning heller, det mesta ser rejält fel ut. Samtidigt sugen på variation. Tips? Bild från gårdagen:
17672988-9DFE-44E7-AB73-796F20669C5C.jpeg
En skönhet som den passar på det mesta. Kan tänka mig att den skulle passa på ett riktigt urblekt ljusgrönt kanvas eller liknande, gärna med lite "militär" text. Tänk färgen på gasmaskväskan man hade i lumpen.
 

frere

Audemars
2-Faktor

+1
Blått tropic star som alternativ?

Svårt, men ett matt svart hornback krokodil eller ett annat band med grov oregelbunden struktur skulle nog se bra ut.

Edit: typ ett sådant här...
P7180695_zps9nscyiqa.jpg

En skönhet som den passar på det mesta. Kan tänka mig att den skulle passa på ett riktigt urblekt ljusgrönt kanvas eller liknande, gärna med lite "militär" text. Tänk färgen på gasmaskväskan man hade i lumpen.
Tack för tips! Ska rota lite i lådorna, bör faktiskt finnas både corfam och canvas. Enda nackdelen med gamla corfamband är väl komforten, men det är ju kul med originalliknande matchningar. Alligator finnes också, hade nog aldrig kommit på att testa det själv men återkommer med bilder när jag är färdig i gömmorna.:)
 

anders.p

Breitling
Tänkte höra mig för om lite tips inför bandbyte på min Seamaster 600.
IMG_20180827_160512.jpg
Är det lätt att byta själv, tips på prisvärda verktyg? Eller är det bättre att lämna in hos urmakaren? Kan tillägga att jag aldrig tidigare bytt själv och undviker gärna att skada bandhornen.

Tacksam för svar.
 

Långhylsa

Breitling
Hej, jag vill be om smakråd till denna Seamaster med explorer dial. Var inställd på ett Hirsch Lucca golden brown men de verkar inte finnas i 18mm. Alla förslag uppskattas men är just nu inne på läder.
(Andra bilden visar den länk som satt på när jag köpte klockan)
 

Bilagor

  • 20180827_162307.jpg
    20180827_162307.jpg
    97.7 KB · Visningar: 9
  • 20180826_105534.jpg
    20180826_105534.jpg
    170.7 KB · Visningar: 9

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej, jag vill be om smakråd till denna Seamaster med explorer dial. Var inställd på ett Hirsch Lucca golden brown men de verkar inte finnas i 18mm. Alla förslag uppskattas men är just nu inne på läder.
(Andra bilden visar den länk som satt på när jag köpte klockan)
Mitt tips är att du säljer den till mig! :D

Skämt åsido - aldrig ett Hirsch Lucca på den där. Kanske ett ostoppat lite tjockare cordovanband från Rios, eller ett grisband? :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej, jag vill be om smakråd till denna Seamaster med explorer dial. Var inställd på ett Hirsch Lucca golden brown men de verkar inte finnas i 18mm. Alla förslag uppskattas men är just nu inne på läder.
(Andra bilden visar den länk som satt på när jag köpte klockan)
Har du bild insidan av baklocket? Vad är det för ref?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tyckte boetten såg fel ut... Tyvärr är det nog ingen korrekt "transformed Ranchero" men är inte proffs... @tdn-dk eller @ConElPueblo vet nog...?
Stämmer att det inte är en Ranchero, men finns lite för många med bra? tavlor för att den inte ska vara ok? Rancheroboetten är ju inte jättedyr så annars hade väl dessa tavlor satts i en Rancheroboett ist?

https://shop.hodinkee.com/products/1950s-omega-seamaster-with-very-rare-dial?variant=16917565380
 

Långhylsa

Breitling

baby fat

Breitling
Är mycket förtjust i min Seastar och känner att den kanske förtjänar ett finare band (eller länk?). Tar tacksamt emot tips inklusive försäljningsställe om det finns (gillar att köpa beg).
seastar1.jpg
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Förstår det. Men du får väl trösta dig med att den inte hade blivit till så mycket glädje om den blev liggandes i lådan... Och att jag förhoppningsvis kan återgälda ett (i mina ögon) fördelaktigt köp på något sätt.
Väldigt nöjd med att du fick den! Den blev superfin, man får inse att man inte skulle orkat fixa den! Hoppas jag får se fler bilder på den!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Min kronmärkta Skindiver har haft nato och tropic på sig. Gillar båda men ändå inte 100%... Perlon verkar mest rätt men det gillar jag inte så mkt...
Vad tror ni om olivgrönt canvas? Var kan man hitta det i 19mm? Har haft Hadley Roma innan men finns ej i 19mm...
IMG_20180909_093419.jpg
IMG_0076.jpg
 
Topp