• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag behöver lite hjälp med en klocka och man ser ju många trådar på ämnet... Så tänkte vi kan göra som med värdering, hjälp etc och skapa en tråd där man ber om tips på band/länkar till sina klockor.

Jag börjar med min Mido med stepped Borgelcase och korta bandhorn med endast 16mm bandbredd. Har ni några tips? :)
IMG_20180725_152310.jpg
 

Psykel

Patek
Utmärkt trådstart! Funderat på det själv, faktiskt.
Grymt fin klocka! Är tavlan blank? Kanske skulle passa med ett svart Cordovan, för att matcha tavlan? Jag tror att nåt enkelt, "smooth" läder passar bäst. Kan nog bli för mycket med reptiler och liknande.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag behöver lite hjälp med en klocka och man ser ju många trådar på ämnet... Så tänkte vi kan göra som med värdering, hjälp etc och skapa en tråd där man ber om tips på band/länkar till sina klockor.

Jag börjar med min Mido med stepped Borgelcase och korta bandhorn med endast 16mm bandbredd. Har ni några tips? :)
IMG_20180725_152310.jpg

Färgmässigt hade jag kört rödbrun på den där - likt strutsbandet på min blanktavlade Omega. :)
7635DE58-8459-4E31-9555-9565E3CA51DB.jpeg


Men - vad tror ni till denna tank? Tänker mig mörkgrönt - typ cordovan eller liknande?
95CCA115-F797-4A76-B025-20FAB0129E38.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Utmärkt trådstart! Funderat på det själv, faktiskt.
Grymt fin klocka! Är tavlan blank? Kanske skulle passa med ett svart Cordovan, för att matcha tavlan? Jag tror att nåt enkelt, "smooth" läder passar bäst. Kan nog bli för mycket med reptiler och liknande.
Kul att du gillar den! Tavlan är blank gilt(?) och helt magisk imho :)
Shell Cordovan kan vara en god idé. Utan sömmar va? Har ett 18mm så kan testa att hålla det mot.
 

Psykel

Patek
Kul att du gillar den! Tavlan är blank gilt(?) och helt magisk imho :)
Shell Cordovan kan vara en god idé. Utan sömmar va? Har ett 18mm så kan testa att hålla det mot.
Det är ju klart en början! Men rödbrunt som @grodslukarenx säger kan nog funka fint också.
Men - vad tror ni till denna tank? Tänker mig mörkgrönt - typ cordovan eller liknande?
95CCA115-F797-4A76-B025-20FAB0129E38.jpeg
Jag tycker att länken passar grymt! Men smacka på ett läder och sälj den till mig är nog en bättre idé! :D
Mörkgrönt kan nog funka fint. Cordovan eller ödla, skulle jag nog säga.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Det är ju klart en början! Men rödbrunt som @grodslukarenx säger kan nog funka fint också.

Jag tycker att länken passar grymt! Men smacka på ett läder och sälj den till mig är nog en bättre idé! :D
Mörkgrönt kan nog funka fint. Cordovan eller ödla, skulle jag nog säga.
Ödla känns kanske lite dressat på ett vattentätt bruksur. :D

Kan för övrigt meddela att det är helt omöjligt att hitta ett snyggt, mörkgrönt ostoppat band i 18/14. :(
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag behöver lite hjälp med en klocka och man ser ju många trådar på ämnet... Så tänkte vi kan göra som med värdering, hjälp etc och skapa en tråd där man ber om tips på band/länkar till sina klockor.

Jag börjar med min Mido med stepped Borgelcase och korta bandhorn med endast 16mm bandbredd. Har ni några tips? :)
IMG_20180725_152310.jpg
Tycker kombinationen ser bra ut? Det enda jag ser som begränsar är kopparfärgen på tavlan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja egentligen inte ngn dålig kombo men tycker kanske bandet är lite grovt för uret, med de rätt kraftiga sömmarna? Vad menar du med begränsar? Att det begränsar valen av band?
Färgvalet av band ja. Har en kronograf d'r jag tycker det verkligen är på gränsen när man har bruna nyanser. Tycker inte det ser så grovt ut? Iofs inte sett så mycket av bandet. Är ju ett sportur så klarar helt klart av lite grövre band.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bra trådstart! Har fått lite tips för denna innan men prövar ändå här. Tunn handjagad filur med 20mm mellan bandhornen.
IMG_1512.JPG
IMG_1513.JPG

Har kikat på Rios ljusa cordovan, vet ej hur pass tjocka de banden är? Vore trevligt med något tunnt band som inte gör den upp-dressad, så att säga
IMG_1514.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Bra trådstart! Har fått lite tips för denna innan men prövar ändå här. Tunn handjagad filur med 20mm mellan bandhornen.
IMG_1512.JPG
IMG_1513.JPG

Har kikat på Rios ljusa cordovan, vet ej hur pass tjocka de banden är? Vore trevligt med något tunnt band som inte gör den upp-dressad, så att säga
IMG_1514.jpg
Den där ska ha ett exklusivt band tycker jag. Ödla eller krokodil ostoppat tunt o fint.

Edit; typ sånt här.
7B89ABAE-0E72-46AA-89AE-8F6E098D9C7F.jpeg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Bra trådstart! Har fått lite tips för denna innan men prövar ändå här. Tunn handjagad filur med 20mm mellan bandhornen.
IMG_1512.JPG
IMG_1513.JPG

Har kikat på Rios ljusa cordovan, vet ej hur pass tjocka de banden är? Vore trevligt med något tunnt band som inte gör den upp-dressad, så att säga
IMG_1514.jpg
Rios Cordovan är bra band men ganska tjocka, passar bättre till klockor med lite fetare luggar.
Ödla som du skrev, kan bli riktigt bra.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Bra trådstart! Har fått lite tips för denna innan men prövar ändå här. Tunn handjagad filur med 20mm mellan bandhornen.
IMG_1512.JPG
IMG_1513.JPG

Har kikat på Rios ljusa cordovan, vet ej hur pass tjocka de banden är? Vore trevligt med något tunnt band som inte gör den upp-dressad, så att säga
IMG_1514.jpg
Beror väl lite på hur casual du ska bära den? En tunn krokodil i svart eller mörkbrunt hade ju varit oerhört trevligt - men en tunn blå rocka eller en mörkgrön tejuödla hade varit minst lika snyggt! :)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Rios Cordovan är bra band men ganska tjocka, passar bättre till klockor med lite fetare luggar.
Ödla som du skrev, kan bli riktigt bra.

Beror väl lite på hur casual du ska bära den? En tunn krokodil i svart eller mörkbrunt hade ju varit oerhört trevligt - men en tunn blå rocka eller en mörkgrön tejuödla hade varit minst lika snyggt! :)
Det fick bli mot det dressade hållet trots allt; en grå ödla dyker upp i posten under veckan. Tackar vi @Hr_Proos för! :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bra trådstart! Har fått lite tips för denna innan men prövar ändå här. Tunn handjagad filur med 20mm mellan bandhornen.
IMG_1512.JPG
IMG_1513.JPG

Har kikat på Rios ljusa cordovan, vet ej hur pass tjocka de banden är? Vore trevligt med något tunnt band som inte gör den upp-dressad, så att säga
IMG_1514.jpg
Jag blev precis uppmärksammad på att Hirsch London finns i ödla 20/16. Det har inte så mycket fyllning men ändå lite form, kanske kunde vara nåt?
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag blev precis uppmärksammad på att Hirsch London finns i ödla 20/16. Det har inte så mycket fyllning men ändå lite form, kanske kunde vara nåt?
Sett det och tycker det ser riktigt bra ut, men prislappen på ~2000kr var en aning saftigt.. Men klart så får man vad man betalar för, oftast :)
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Mycket bra initiativ! Har själv saknat en sån tråd. Har inga bandbryderier just nu, men det kommer säkerligen inom kort ;)

Till din Mido tror jag att något halvrustikt skinnband, ljusbrunt eller mellanbrunt, skulle bli bra. Ett förslag är Hirsch Forest.

AF36DD1D-1F99-459D-8FB8-B275DF363F20.jpeg


Jag behöver lite hjälp med en klocka och man ser ju många trådar på ämnet... Så tänkte vi kan göra som med värdering, hjälp etc och skapa en tråd där man ber om tips på band/länkar till sina klockor.

Jag börjar med min Mido med stepped Borgelcase och korta bandhorn med endast 16mm bandbredd. Har ni några tips? :)
IMG_20180725_152310.jpg
 
Topp