• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi får hjälp att välja band till våra vintageklockor

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Du skrev att man trär in bandet? Det hängde jag inte riktigt med på men brukar ju vara en sluten båge, så då får man sy eller limma. Många vanliga band kan man själv öppna och limma ihop, de blir då tunnare och snyggare än de som är sk open ended. Iaf de äldre med metallbleck som låser. Jag brukar värma upp banden så brukar limmet släppa i änden på vanliga band.
Yes, kanske fel ordval men det är som du säger en sluten båge där man kan föra in bandet för att sedan limma överlappet. OK, ska testa med något band som jag inte använder för att se resultatet, kanon!
 

Rooster91

Panerai
Min första klocka, som jag fick för länge sen av min morfar, alltid kört läder men nu vart jag plötsligt sugen på guld länkar.. vad tror ni?
 

Bilagor

  • IMG_20211216_102814.jpg
    IMG_20211216_102814.jpg
    272.6 KB · Visningar: 31

kalle71

Omega
Jag tänker ge min dotter (30 år) en Omega Seamaster i present. Referens 165.002.

Till saken hör att dottern gillar bling. Har funderat på milanese eller möjligtvis mesh. Vad tror ni? Någon som har tips var man kan beställa? Finns det milanese (eller mesh) med curved ends?

Klockan ska få service innan så det finns tid att beställa band.

IMG_20190521_085806.jpg
 

martaSM30

Audemars
Jag tänker ge min dotter (30 år) en Omega Seamaster i present. Referens 165.002.

Till saken hör att dottern gillar bling. Har funderat på milanese eller möjligtvis mesh. Vad tror ni? Någon som har tips var man kan beställa? Finns det milanese (eller mesh) med curved ends?

Klockan ska få service innan så det finns tid att beställa band.

IMG_20190521_085806.jpg
Bra present! Men, gillar dottern bling är det kanske inte en vintage-Omega som bäst uttrycker det… Men det kan ju bli riktigt snyggt☺️
Ett band i ödla lyfter klockan till mer chic nivå. Så här ser en kusin ut på ödla:
6FFC6276-9DAF-4849-8E18-E17069CDBCB5.jpeg

84A44804-2FF1-4F54-890E-61375F06B337.jpeg

Mina är från Hirsch, beställda via Klockia.

Mesh är ju snyggt.
Jag beställde ett billigt milanesisk mesh från Tradera med raka ändlänkar.
E7FF0F87-112D-40A3-BD17-AF9265305A78.jpeg

Har sneglat på ett lite bättre, aningen grövre, från Hadley Roma. Finns att beställa från Strapped.se. Mitt mest blingiga är ett band i rocka, beställd via eBay:
C54AB589-B401-46B8-942B-F81E96D0AAB4.jpeg

Lycka till!🌸
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Några frågor om straps till en guldig kuddformad vintageklocka med vit tavla och romerska index från 1948. Idag sitter det ett 18 mm tunt brunt med guldspänne 14 mm, men max går det att få in 20 mm även om 19 mm är optimalt. Spännet är inte original så det är inte så noga om bredden på spännet blir lite bredare.

1. Vilka band är de mest maskulina och eleganta på samma gång? Material/färg/form/tjocklek etc.
2. Vilka färger passar bäst för att framhäva guld?
3. Den här kockan saknar stift så jag kan inte få på ett vanligt band. Hur fungerar band med öppna ändar? Viker man dem runt och limmar, kardborre eller hur funkar det?
4. Kan ett strap påverka storleken på klockan, rent visuellt?
5. Slät yta eller grov struktur?


Har du något som jag kan få köpa eller var skulle du leta?

Själv är jag inne på ett tunt band av äkta krokodil/alligator/cayman etc. Bund har också varit i tankarna men tror de passar bättre till kronografer. Jag vill att det ska se tidstypiskt elegant ut, samtidigt som det ska framhäva klockan. Bandet för inte ta över och bli det mest iögonfallande. Storleken är 28 mm exklusive krona och 32 mm lug to lug. Önskad bandlängd är normallängd. Visarna är blå. Kan det bli snyggt med ett blått band som tar upp färgen i de blånerade visarna 🤔?

4C333F5A-1F44-44FF-BEC4-D3EC58D03167.jpeg
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tycker kuddboetter i stål anno -70 gör sig bra på tidsenliga flexlänkar, typ fixoflex, spiedel eller jb champion. Med det sagt letar jag efter korta sådana själv, då jag tycker det är ett aber att bända och trixa med stiften på egen hand. Så om någon sitter på lite korta flexlänkar (helst ostrukturerade/blanka) så hör gärna av dig.
 
Hallå där,

Söker ett 19mm oyster. Gärna inkört, vikt och lagom hängigt.
Vill man tipsa om andra konfigurationer är det bara och skotta på!

Bulova egen.JPG
Här går man och njuter av den nyförvärvade länken och glömmer återkomma med resultat.
Lite snickrande med ändlänkarna bara. Annars dunder verkligen! Den lägre profilen gjorde caset mer framstående än tidigare, så den bars lite större nu när handleden inte får ta samma plats under luggarna.

Tack hur som! Grym tråd och grym hjälp =)
/ ranch

Bulova oyster.JPG
 
Topp