Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Helt rätt där varken omoraliskt eller olagligt!Plakat på stan: stoppa vinster i klockhobbyn!
…nej, såklart är det okej. Det är varken omoraliskt eller olagligt att köpa klockor billigt och sälja dyrt.
Förstår att min formulering öppnar upp för snetänk, menade inte att ställa mat på bordet skulle kopplas till ens klockköp, utan mer en jämförelse med att tjäna pengar är det många timmar av vår vardag går åt till. Eller i alla fall jag lönearbetar för att tjäna pengar.Kunde inte bry mig mindre om hur andra gör eller resonerar. I slutet av nittiotalet när jag flippade min första Seamaster gjorde jag någon tusenlapp. Något år senare sålde jag en sub no date långt under inköpspriset. Det är först de sista åren som jag upplever att hetsen kring att klockor ska bibehålla värde blåst upp.
Vill folk tjäna försöka tjäna pengar på det spelar mig ingen roll. Huvudsaken är att jag är nöjd med min affär så är det gott nog.
Detta är min hobby och den får kosta mig pengar. Den är känslomässigt driven och det är en försvinnande liten mängd pragmatik och pengasinne som är inblandat när jag köper och säljer.
Om hur jag köper och säljer skulle vara avgörande för vilken mat jag kan ställa på bordet för familjen bör jag inte pyssla med detta.
Jag har själv slagit på på priset om jag ansett att marknadsvärdet är högre än det jag köpte klockan för. Det handlar då om några hundringar på kanske ett av 20 sälj. Men jag skulle inte få för mig att pruta redan underprisade klockor, eller att sätta det i system att hela tiden försöka tjäna en slant på varje sälj.
Men jag måste oxå erkänna att jag imponerad av vissa som rycker på axlarna och säger ”marknaden är fri, fri prissättning” osv.
Inte en helt lätt fråga. Det är väl det de flesta av oss sysselsätter sig med ändå. Att tjäna pengar på ett eller annat sätt för att kunna leva, ställa mat på bordet och frossa i klockor. Vad tycker ni?
Intressanta tankar!Tryckte på reply men vet inte riktigt vad jag ska säga. Det beror på.
Jag köper och har ofta köpt av personer som handlar mer eller mindre med klockor. Vad gäller vintage är det det normala i många kretsar. Nu är detta på diskussion och där kommer kanhända saker i annat läge. De har kontakter, får tag på det "jag" kanske inte hittat annars. Går i god för skicket. det betalar man för och vet att de är hederliga. De är så det går till. En del handlar, köper/säljer och andra "samlar. Vissa gör både och samt finansierar sitt innehav på det sättet. Jag har själv varit en sådan. Det är väl en 20 år sedan sist. Blocket och Fb? Nä...
Att det skulle vara något sniket eller liknande har jag inte stött på, har bara kommit i kontakt med folk som tyckt det varit trevligt att göra affärer inom hobbyn. Många har blivit bekanta och vänner. Man lärde sig också något för varje klocka som passerade kan man säga.
Med det sagt så är det något av en annan sak enl mig att köpa upp till fullpris, eller kanske nya klockor man fått till bra pris för den delen, för att sedan försöka krama ur sista kronan på ett entusiastforum lr vice versa som sades i post ovan. Det kan jag se som dålig stil tyvärr. Fråga mig inte varför men det är väl en känslomässig sak bara... eller så är jag bara avundsjuk från sidan om numera.
Som sagt, detta ur ett vintageperspektiv. Det beskrivna förfarandet är fullt accepterat där så vitt jag vet och kopplas inte till något skumt eller tvivelaktigt på annat sätt. Tvärtom är det etiska framträdande av nödvändighet. Är du inte sjyst funkar det inte.
Intressanta tankar där med!Iofs inga problem med att klockor köpt "billigt" på ks säljs dyrare på andra marknader.
Heller inga problem med att sälja (och köpa) till kompispris på ks. Har ett antal gånger sålt under marknadsvärde och fått samma klocka tillbaka efter flera led till samma låga pris.
Tycker dock det är tråkigt med personer som köper till "kompispris" här på ks och sen konsekvent lägger ut samma klockor till mycket högre pris på FB, Blocket osv.
"Ryktet" går ju som tur är snabbt vem som tillhör respektive grupp så oftast inga problem att välja sin köpare.
Är det fult då? Jag har inte riktigt fått den uppfattningen. Vad jag däremot kan känna ibland är just den här biten med ett mindre entusiastforum. Att det blir lite gemytligt och man lär känna folk och att det då krockar lite när man upplever att vissa ska prångla ut det lilla extra hela tiden.Jag har aldrig förstått vad det är som är så fult med detta egentligen. Detta är ju något som gäller allt och inte bara klockor. Alla vill ju göra klipp och köpa något till så lågt pris som möjligt. Om någon sen behåller varan eller säljer vidare tycker inte jag spelar någon roll. Det är upp till säljaren att göra sin hemläxa om man satt för lågt pris. Och det är dessutom ingen som kan tvinga någon till att sälja.
Det är ju precis så här företag gör när de köper in och säljer, men när en privatperson gör så, då är det fult?
Eller har det något med att göra att det är klockor och säljaren vill sälja sin klocka till en trogen ägare och inte till en ”förmedlare” Ja då finns det en poäng i det.
Ja varför skulle man sälja till underpris?Den där jäkla Jockinho sålde en CW makaira för det dubbla det han gav till @thewordfox 6 månader efter den köptes, idag (iof killgissar jag) är den nog värd 2k till iof. Men ändå häng han högt!
Skämt å sido, ibland gör man kap. Är säljaren från början nöjd med priset och sålt så har ju denne fått det hen ville. Vissa har också tålamod vänta ut andra vill få sålt snabbt. En Och vissa varor stiger snabbt i pris/var undervärderade. Lite som att plocka ut en rolex och sälja för 50% påslag, lite fult men många hade nog gjort det.
Ja varför skulle man sälja till underpris?
Ändå noterar jag att många, eller några lägger till nån textrad i sin annons i stil med ”säljs för samma jag gav” eller liknande. Det verkar även finnas ett visst intresse här på forumet att det ska finnas kvar det sålda priset som referens för framtida sälj. Eller är jag ute och cyklar nu?
Jag använder det rätt ofta i alla fall. Men sen kan väl även det bli skevt. Jag kanske vill sälja nåt snabbt för att nåt intressant dykt upp och säljer därför billigt. Eller så väntar man ut för att man inte behöver sälja men gör det för att man inte klickade med klockan eller dylikt.Referenspris är ju jättebra för att se, för osäkra köpare eller säljare, vad något kan vara värt innan det köps eller säljs
Jag tror inte det är själva fenomenet att någon tjänar pengar på klockor som är det som vi egentligen stör oss på. Jag tror snarare att det är osäkerheten kring vem säljaren är, entusiast eller affärsman? Accepterar man att klocksnack är ett entusiastforum till 70% med 30 % inslag av profitörer så blir det lättare.Vad är skillnaden då? Kanske att profitören inte har några skrupler att utnyttja den andres okunskap. En ren entusiast här lättare att prata om det som är bra och om det som är mindre bra. Sen kompliceras saken av att man behöver inte vara antingen eller, många är både och.
@Ivil När arbetarklassen tog sig till arbetet för med sin matlåda i metall och smörgåspapper runt Hönö-kakan med margarin och ost på, åkte de inte ofta Puch då?
Om du tror att alla som tycker att man ska ha betalt när man arbetar och skapar värde, men att det är moraliskt tveksamt att hålla sig framme och passa på när man får en chans att på ett eller annat sätt profitera på andra (vilket det i praktiken blir när man strävar efter att köpa billigt för att det är billigt och sen sälja dyrare) är sossar, då får du nog vidga dina vyer en aning.Såssetråd.
Ja varför skulle man sälja till underpris?
Ändå noterar jag att många, eller några lägger till nån textrad i sin annons i stil med ”säljs för samma jag gav” eller liknande. Det verkar även finnas ett visst intresse här på forumet att det ska finnas kvar det sålda priset som referens för framtida sälj. Eller är jag ute och cyklar nu?