• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden där vi säger hejdå...

KenKun

Patek
2-Faktor
Paketöppning hit, och paketöppning dit.
Ja, det är roligt med nytt, men för att ha råd så måste de flesta av oss "offra" minst en klocka för att kunna köpa en ny.
Eller... Det kanske aldrig klickade?
För lite handledstid?
Fylleköp?

Jadu, anledningarna är oändliga.
Låt oss tillägna denna tråd åt klockorna som vi har gjort oss av med. Fyll den med bilder och anekdoter.
Ett sista hejdå *snyft*

Jag vill säga hejdå till min Sinn U1 SDR. Finns det någon hårdare klocka? Tyskt stål, fina röda detaljer. Snygg länk. Ah.
Fick dock alldeles för llte handledstid, och mina små handleder var inte värdig den, därför fick den lämna nu när jag fick chansen att köpa en Hulk.
Vill ändå tacka för den korta tiden vi var tillsammans. Jag vet att du är i bättre händer nu.
Hejdå Sinn U1 SDR!


image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

gurta_g

Cartier
Kul tråd, särkilt om man kan få en förklaring vad som inte riktigt klickade. Jag står i valet om jag ska flippa min speedy, då den får i princip noll handledstid. Men den ligger mig ändå varmt om hjärtat, som den första "finare" klockan...;)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kul tråd, särkilt om man kan få en förklaring vad som inte riktigt klickade. Jag står i valet om jag ska flippa min speedy, då den får i princip noll handledstid. Men den ligger mig ändå varmt om hjärtat, som den första "finare" klockan...;)

Jo, ibland köper folk "keepers", som de sedan flippar ett par månader senare. Hade varit kul att få veta varför :)

Kul tråd!:) Trots att den kommer innehålla en viss mängd tårar då...

Man kanske får ett riktigt avslut då... Efter att ha gråtit en skvätt :)
 

Greven

Audemars
Investerade i en Breitling Colt Military som jag bokstavligen ogillade från första sekund jag öppnade paketet med klockan jag köpt på Tradera. Lovade mig själv att aldrig köpa en klocka mer utan att prova den först. Ett löfte jag redan brutit. Hur som helst så sålde jag klockan dagen efter jag fått den. Farväl Breitling Colt Military, må våra vägar aldrig korsas mer. I evighet. Amen.

 

fc2

Rolex
Tänkte att jag behöver en kvarts för de där tillfällena då jag ville ha en klocka som bara går och går och som jag inte behöver vara så rädd om. Problemet var att ingen av alla kvartsare jag tittat på gett mig den minst vill ha-känsla, ända tills jag hittade den mest funkiga klockan på många år - Speedmaster Quartz i GF (!) från 1979. Hatad av så många men förmodligen älskad under en kort period i slutet av 70-talet då den var nydanande; LCD, lysande skärm, kvarts - den hade allt det där som skulle bli framtiden. Broschyren talade stolt om hur många kretsar per cm3 den hade och annat framtidssnack.

Tyvärr hade inte min armband, då de armband som kom till dessa är de snyggaste Omega någonsin gjort om du frågar mig. Klockan hade allt jag ogillar - GF, kvarts, lampor, LCD, you name it men på något konstigt sätt fanns det ändå lite vill ha-känsla, tillräckligt för att punga ut 3-4 000 kr. Det är nog fortfarande den skönaste klocka jag någonsin haft, jag kunde många gånger glömma att jag hade den på mig. Den tog tid, höll tid, höll koll på månader, dagar och datum, ja den var precis lika praktisk som en 200 kr klocka från Kjell & Company är idag, med ungefär samma funktioner, med enda skillnaden att den en gång andats modernitet, inte snålhet.

Dåtidens batterier var kvicksilverbatterier på 1.35 V medan dagens är på 1.55 V vilket jag fick förklarat skulle kunna ge klockan vissa egenheter men icke, den gick precis som utlovat. Verket, cal. 1620, ska tydligen vara robust och NASA använde 1977 (eller var det 1976?) en modell likt denna som prototyp men den valdes till slut bort, oklart varför. Den prototypen köptes f ö av en samlare för ~500$ på ebay för några år sedan (!).

Hur som helst falnade den där initiala vill ha-känslan och klockan åkte på mest för att den också måste få handledstid, inte för att jag egentligen ville. Den såldes för något år sedan och jag fick nätt och jämt tillbaka pengarna. Det var en bra och udda klocka, men inget för mig.

IMG_2638.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Äntligen en bra tråd att lufta sin ångest i. Denna fick lämna för ett tag sen då vi aldrig riktigt kom överens, men jag saknar den minst en gång i veckan trots att jag aldrig bar den annat än då och då hemma.

image.jpg

Det är en mycket ovanlig DJ som jag också saknar! Det är trist att flippardjävulen ibland tar över!:(
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tänkte att jag behöver en kvarts för de där tillfällena då jag ville ha en klocka som bara går och går och som jag inte behöver vara så rädd om. Problemet var att ingen av alla kvartsare jag tittat på gett mig den minst vill ha-känsla, ända tills jag hittade den mest funkiga klockan på många år - Speedmaster Quartz i GF (!) från 1979. Hatad av så många men förmodligen älskad under en kort period i slutet av 70-talet då den var nydanande; LCD, lysande skärm, kvarts - den hade allt det där som skulle bli framtiden. Broschyren talade stolt om hur många kretsar per cm3 den hade och annat framtidssnack.

Tyvärr hade inte min armband, då de armband som kom till dessa är de snyggaste Omega någonsin gjort om du frågar mig. Klockan hade allt jag ogillar - GF, kvarts, lampor, LCD, you name it men på något konstigt sätt fanns det ändå lite vill ha-känsla, tillräckligt för att punga ut 3-4 000 kr. Det är nog fortfarande den skönaste klocka jag någonsin haft, jag kunde många gånger glömma att jag hade den på mig. Den tog tid, höll tid, höll koll på månader, dagar och datum, ja den var precis lika praktisk som en 200 kr klocka från Kjell & Company är idag, med ungefär samma funktioner, med enda skillnaden att den en gång andats modernitet, inte snålhet.

Dåtidens batterier var kvicksilverbatterier på 1.35 V medan dagens är på 1.55 V vilket jag fick förklarat skulle kunna ge klockan vissa egenheter men icke, den gick precis som utlovat. Verket, cal. 1620, ska tydligen vara robust och NASA använde 1977 (eller var det 1976?) en modell likt denna som prototyp men den valdes till slut bort, oklart varför. Den prototypen köptes f ö av en samlare för ~500$ på ebay för några år sedan (!).

Hur som helst falnade den där initiala vill ha-känslan och klockan åkte på mest för att den också måste få handledstid, inte för att jag egentligen ville. Den såldes för något år sedan och jag fick nätt och jämt tillbaka pengarna. Det var en bra och udda klocka, men inget för mig.

IMG_2638.jpg
Skön story, tack för att du delade med dig :)
 
  • Like
Reactions: fc2

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Detta kan bli en tråd fylld med ångest men även massor av bra tips på varför vissa klockor skall undvikas.
Jag är en samlare och gör mig inte av med klockor för att de får för lite handledstid. Får de gå beror det på att pengaflödet kräver det och då gäller det att välja noga.
Denna Breitling B-1'a gjorde det ont i hjärtat när den gick iväg. Så vacker, så gedigen, så mycket klocka....suck.
image.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Något som jag aldrig trodde skulle hända, hände precis. Jag har sålt min Rolex 114060. Klockan som min lilla knodd skulle få ärva. Att äga tre subbar var dock lite hardcore även för mig. Bar ju dig dessutom max en gång i veckan. Du har nu istället gått till någon som kommer att ge dig mer kärlek, det känns tryggt.
Tack 114060, du var min första Rolex... Jag kommer aldrig att glömma dig!

image.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Något som jag aldrig trodde skulle hända, hände precis. Jag har sålt min Rolex 114060. Klockan som min lilla knodd skulle få ärva. Att äga tre subbar var dock lite hardcore även för mig. Bar ju dig dessutom max en gång i veckan. Du har nu istället gått till någon som kommer att ge dig mer kärlek, det känns tryggt.
Tack 114060, du var min första Rolex... Jag kommer aldrig att glömma dig!

image.jpg

Man gör inte av med sin första Rolex.. Det gjorde jag för fyra år sedan, och det ångrar jag fortfarande...... Fan
 
Topp