• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för jubileumsklockor 2016

UncleBear

Panerai
Under 2015 slumpade det sig att jag köpte tre vintageklockor som alla firar jubileum i år; 40, 50 och 60 år.
Först ut är Tudor Snowflake 9411/0 från 1976 som inhandlades någon gång på våren av världens trevligaste klocksamlare...
Tavlan är blå, skarpa kanter och belönats med ett Fatfont insert (tyvärr i svart men ok blekt, intresserad av ett blått eller grått om någon vill sälja....)
image.jpg

Plexiglas ger en unik ljuskälla och bäst är det från bilen.
image.jpg

Att dykare inte skall få bära skinnband anser jag är fel, passar utmärkt med mer dressad klädsel.

Nästa jubilar blev en Tudor Royal från 1966. En orörd klocka med cert och box gick inte att stå emot. Om jag betalade för lite för klockan ovan blev det tvärtom för klockan nedan... Andra sidan hade jag ingen i guld tidigare.
image.jpg

Lite spöklik är den...
image.jpg

Precis innan årskiftet fick jag tag i en klocka som firar 60 år i år. En Omega Seamaster från 1956. Till skillnad från de två tidigare jubilarerna så hade denna klockan lite tuffare bakgrund och ärrad med sin ålder. Den skadade och bakterieangripna tavlan tycker jag ger mer liv. Såg ut så här vid köp...
image.jpg

Fick erbjudande av @eriksson850 om översyn vilket uppskattades mycket. Efter en veckas semester och inplanerad resa till LA nästa vecka har jag dock lämnat in klockan till lokal urmakare för glasbyte och byte av krona vilket fanns på lager och att klockan är i min hand under denna veckan. Initialt trodde jag att uret var en Hammarautomat men det visade sig vara en caliber 501.
Har köpt ett Bulang and Son Nato i Smokey Grey för ge den lite mer kärlek.
Återkommer med mer bilder när liket är sminkat!

Vore roligt med era bilder på jubileumsklockor 2016! God fortsättning!
 

6r15c

Omega
Uppdaterar med en bild på Seamastern när den fått nytt glas och nytt läder.
image.jpg

image.jpg

Nöjd med resultatet!
Oj så stor skillnad det blev med en orginal och tidstypisk krona! Speciellt när de skiljer sig åt så markant i formen.
(Att "folk" nöjer sig med vilken krona som helst när de lämnar in på service. Det är som om de inte fattar att det är ett smycke som de förändrar utseendet på. Men kanske den gammla ägaren tyckte att det blev snyggare, vem vet.. :) )
 
Topp