• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för klockklassikerna (och deras ålder)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Idag slogs jag över hur fin och smidig boetten till min Omega Speedmaster Broad Arrow är, hur himla mycket jag tycker om klockan och att den i stort faktiskt sett likadan ut ända sedan femtiotalet.
IMG_5689.JPG


Vissa klockor är helt enkelt ovanligt lyckade designer och bara lever på. Visst, med små justeringar, nya färg, material och länkkombinationer, men är ändå i stort samma klocka. Klockor som man med all rätta kan kalla klassiker. Fantastiskt att tex min son i framtiden kommer kunna gå ut och införskaffa en ny klocka från en tillverkare som nästan är identisk med samma tillverkares klockor som min sons farfars farfar kunde välja på när han var mogen att bära klocka!

Jag tog och tittade i klocklådan (och bland min frus klockor) för att ge er några exempel på klassiker i mitt tycke;


Omega Constellation Manhattan, år 1982 till -->
big manhattan ad.jpg


Omega pressenterade sin prestigelinje Constellation 1952 och mängder av modeller släpptes. 1982 släpper man sin Constellation Manhattan, modellen med integrerad länk som var populära i kölvattnet från AP Royal Oaken, IWC Ingenieur, GP Laureato, PP Nautilusen, mf. Manhattan är fortfarande Omegas Constellation idag.
IMG_6202.JPG


Omega Constellation Manhattan, ålder 33 år


Audemars Piguet Royal Oak, år 1972 till -->
original-royal-oak-sketch.jpg


Gerald Gentas mästerverk som bildade en helt ny skola 1972. En underbart vacker klocka som kommer leva länge skulle jag tro. Historian har dragits så många gånger så jag behöver väl inte gå djupare in på den.
IMG_6199.JPG
Här om när jag fick tag på min;
https://klocksnack.se/threads/audemars-piguet-royal-oak-en-rolig-historia.23084/

Audemars Piguet Royal Oak, ålder 43 år


Tudor Submariner, år 1954 – 1999 (Tudor Black Bay, år 2012 till --> )
140325_DSC_8807.jpg

Rolex introducerade Submarinern 1953 och året därpå släpte Tudor sin Submariner.
Rolex och dess dotterföretag Tudor hade länge en gemensam produktion av många delar (ja, i stort sätt allt utom urverket, där Tudor försågs med moddade ETA-verk).
IMG_6198.JPG

Tudor tillverkade Submarinern fram till 1999 (min är en -97:a) då man i den vevan separerade Rolex och Tudors produktion. Tudor presenterade efter det helt nya dykarmodeller så som Hydronaut som kanske aldrig blev någon direct succé. År 2012 släpper man dock sin Black Bay som tydligt tittar tillbaka på Tudors dykhistoria och arv. Man är på banan igen.

Historia;
http://www.fratellowatches.com/tudor-submariner-a-historical-overview/
https://www.hodinkee.com/blog/in-depth-the-tudor-heritage-black-bay-reference-7922r-full-s

Tudor Submariner, ålder 45 år


Omega Speedmaster, år 1957 till -->
Omega Speedmaster CK 2915 big.jpg


Omega tog fram en sport och racing klocka som man kallade Speedmaster (parallellt med deras Seamaster (vatten/dyk) och Railmaster (magnetisk avskärmad för ingenjör/järnväg/läkare). Speedmastern kom väl delvis till även då Omega blivit oficiella tidgivare/tidtagare för olympiska spelen.

IMG_6203.JPG

Historia;
http://www.timeandwatches.com/p/history-of-omega-speedmaster.html

Omega Speedmaster, ålder 58 år


Rolex Air King, år 1945-2014
1963-Secret-Job-Rolex.jpg


I slutet av andra världskriget vill Rolex grundare Hans Wilsdorf hedra de brittiska RAF stridspiloterna med denna modell. Air Kingen var redan då 34mm och förblev så ända till 2014 då modellen tyvärr och i mitt tycke lite förvånande plockades ur produktion.
Denna är min frus klocka, och en klar favorit hos henne. En bra och modern storlek för en kvinna i dag.
IMG_6197.JPG
Här är historia kring hennes klocka; https://klocksnack.se/threads/min-f...henne-del-2-rolex-air-king.22942/#post-466520

Historian om klockan;
http://rolexblog.blogspot.se/2013/07/the-complete-history-of-rolex-air-king.html

Rolex Air King, ålder 69 år



Cartier Tank, år 1917 till -->
TankNormale.jpg


Inspirerad av brittiska Mark IV stridstanks tog Louis Cartier fram denna modell under brinnande första världskriget. Han presentade och överlämnade de första klockorna till den amerikanska generalen General John Joseph Pershing och några av hans officerare.
Dessa är min frus klockor, den lilla kvarts och den större mekanisk. Jag skulle själv inte banga för en egen i modernare herrstorlek.
IMG_6210.JPG


Lite mer historia;
https://klocksnack.se/threads/min-frus-klockor-som-jag-givit-henne-del-3-tanks.24744/
http://monochrome-watches.com/watchtime-wednesday-history-cartier-tank/

Cartier Tank, ålder 98 år


Nu vill jag se exempel på fler klassiker och hur länge klockorna funnits i produktion! Hit me!

//Rozzy :)
 
Senast ändrad:

Mr Chance

Kalmar
Jag tänker att Rolex Explorer 1 platsar ganska bra här också. Modellen gjorde sin entré 1953 och finns kvar i modellprogrammet än idag, om än uppumpad till obegripliga 39 mm ;)

Här är en stulen bild från Hodinkee på fyra varianter. Den längst till vänster är från -57, sen kommer i tur och ordning -73, -90 eller -91 och den sista är från -93-ish.
image.jpg


Här är en bild på min egen från -92.
image.jpg
 
Senast ändrad:

Ernesto

Patek
2-Faktor
Rolex Datejust
1945-fortarande i produktion

70 år efter att den första släpptes köpte jag min sexsiffriga Datejust (och en 1601). En riktig klassiker som de flesta känner till, eller åtminstone sett på en gentlemans handled... Min 1601 som är född 1964 har självklart likheter med både den första och också dagens Datejust. Det syns att de är släkt.

Förhoppningvis tar inte alla dessa smarta klockor över utan "the real deal" fortsätter att vara störst, bäst och vackrast. Det vore kul att se hur en Datejust ser ut år 2085...

Första modellen:
image.jpg

1964:
image.jpg

2015:
image.jpg


Video:
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Nu är det väl så att Constellation har fått två uppdateringar sedan '82. Fast självklart kan man se samma DNA i en Constellation'95 som när Double Eaglen kom 2003.
Sedan har lite hänt sedan 398.0866 kom, t ex ref numera måste man ha sifferminne utan dess like för att ha en chans, 123.10.38.22.01.001 är t ex DDn 38mm med co-axial verket. Spännande pjäs minst sagt.
Tack för en gedigen post och spännande tankeställare. Bilder kommer tillsammans med lite egna tankar under veckan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nu är det väl så att Constellation har fått två uppdateringar sedan '82. Fast självklart kan man se samma DNA i en Constellation'95 som när Double Eaglen kom 2003.
Sedan har lite hänt sedan 398.0866 kom, t ex ref numera måste man ha sifferminne utan dess like för att ha en chans, 123.10.38.22.01.001 är t ex DDn 38mm med co-axial verket. Spännande pjäs minst sagt.
Tack för en gedigen post och spännande tankeställare. Bilder kommer tillsammans med lite egna tankar under veckan.
Visst har det hänt en del med Manhattan, den har moderniserats allt efter som, men man är trogen designen och det är ingen tvekan om vilken modell det är trots åren. På samma sätt har ju Speedmastern blivit större från 38 mm och man kan idag tom hitta är det 45 mm DSOTM är? men du vet att det fortfarande är en Speedmaster. Cartier Tank finns i hur många storlekar och varianter etc. Designen och dess DNA är fortfarande starka, precis som du säger.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
En fantastisk klassiker. Men låg inte produktionen nere ett längre tag? Det är nästan att man (lite elakt) kan kalla nutida Reverso reissue, eller kanske etapp II?
Hur många år har den producerats sammanlagt?

njao, det fanns nog år på 50-60-talet då inga klockor alls producerades, om man frågar JLC själva skulle de nog gladeligen hävda "worlds oldest wristwatch in continuous production" eller nåt sånt, sanningshalten är väl diskutabel... min fr 1972 är ju samma boett som 40-talarna, sen kom en ny bättre boett, men det är ju bara olika generationer på samma sätt som subbarna elller alla de andra ovan? ...eller är 5513 en reissue på 6204? ;)

Speedmastern har väl den rakaste dna-spiralen, med enbart mindre ändringar i verket och tavlan från 105.012-63 till nya manuella som du köper i butik 2015!!! :):wideyed::D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Cartier Santos 1904-

Dumont-1910-1.jpg


Lite uppdaterad idag men man kan tydligt se spåren från Alberto Santos-Dumont original.
En historisk modell som får alldeles för lite kärlek idag.

cartier-santos-W20098D6_LRG.jpg


http://monochrome-watches.com/history-of-the-pilot-watch-part-i-cartier-santos-1904/
111 åring! Ja, det är väl den äldsta armbandsuret i historien och svår att slå!

Vi har flera Omega, Rolex och Cartier nämnda. Men det finns ju många andra klassiker som platsar här också. Vi har tex några Patek som borde finnas på listan. @Jensab, @Omen, @par401, @garfield?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Blancpain Fifty Fathoms.
Modellen lanserades 1953 och anses vara den första dykarklockan med vridbar ring. Vissa menar att namnet 50 fathoms kommer från det djup klockan klarade av under vattnet medan andra menar att Jean Jacques Fiechter, Blancpains dåvarande VD, fick namnet från William Shakespeares "The Tempest": "Full fathom five thy father lies; Of his bones are coral made". Fiechter menade att klockan, med den skruvade baksidan, helt enkelt skulle klara 10 gånger mer och det blev 50 fathoms. Vet dock inte om detta stämmer :D
En hel del varianter har dykt upp genom åren bla Bathyscape (ca 1957) som var mindre då den vanliga 50 fathoms ansågs då vara stor. Blancpain gick nästan i konkurs under 80-talet - jag vet därför inte om produktionen har varit kontinuerlig sedan 1953. Bilderna nedan visar den första 50 fathoms samt min egen 50 fathoms som är en 50 års jubileumsmodell.

BLANCPAIN FIFTY FATHOM VINTAGE 2.jpg
image.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
Blancpain Fifty Fathoms.
Modellen lanserades 1953 och anses vara den första dykarklockan med vridbar ring. Vissa menar att namnet 50 fathoms kommer från det djup klockan klarade av under vattnet medan andra menar att Jean Jacques Fiechter, Blancpains dåvarande VD, fick namnet från William Shakespeares "The Tempest": "Full fathom five thy father lies; Of his bones are coral made". Fiechter menade att klockan, med den skruvade baksidan, helt enkelt skulle klara 10 gånger mer och det blev 50 fathoms. Vet dock inte om detta stämmer :D
En hel del varianter har dykt upp genom åren bla Bathyscape (ca 1957) som var mindre då den vanliga 50 fathoms ansågs då vara stor. Blancpain gick nästan i konkurs under 80-talet - jag vet därför inte om produktionen har varit kontinuerlig sedan 1953. Bilderna nedan visar den första 50 fathoms samt min egen 50 fathoms som är en 50 års jubileumsmodell.

BLANCPAIN FIFTY FATHOM VINTAGE 2.jpg
image.jpg
Min gamla säger halloj...
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Något ska jag väl kunna bidra med. Och @Rossy skulle väl inte puffa på mig om det inte var så att han vill ha ett bidrag om Breitling.
Den stora ikonen Navitimer skrev jag tillräckligt om i : https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-måndag-v-8.35623/ så det får räcka.

Men ännu större är förstås Chronomaten.
Det var med den kronografklocka som Breitling tog patent på räknestickan placerad på den rörliga ringen, 1940. Troligen började den säljas i större skala under 1942.
Numret 217012 på tavlan är patentnumret. I klockan satt ett Venus 175-verk.

1- Chronomat-769.jpg


Detta är en bild på det vackra exemplaret som varit i @aurums ägo.
2- DSC01215_zps0d969353.jpg


Det gjordes även en sällsynt variant med månfas och tre subdails. I den satt ett Venus 184-verk.

3-annons med månfas.jpg


Chronomaten genomgick en ständig utveckling och jag kan väl inte påstå att designen gick åt det skönare hållet.
Detta är en ref 818 från senare 60-tal, fortfarande med Venus 175.

4-Chronomat-ref-818-.jpg


Här är en bild på en ref 7808 från början på 70-talet med datum och Valjoux 7740-verk.

5-Chronomat-7808.jpg

1978 var Breitling konkursmässiga. Produktionen lades ner och företaget såldes 1979 till Ernest Schneider.
1984 återkommer Chronomaten i produktion, nu med ett Valjoux 7750-verk. Man har också övergivit räknestickskalan och ersatt den med en Tachymeterskala och vridring försedd med sina numera klassiska ”riders”

6-Chronomat-81950.jpg

Sedan rullar det på och Chronomaten blir Breitlings storsäljare.
2009 lanseras så deras egenutvecklade inhousekronografverk B01 och först ut är då Chronomat 01
7-B01.jpg


Detta blev väldigt komprimerat. Modellerna genom åren är oändliga och inget man skriver
av sig på ett par timmar en natt så detta får räcka.
Men @Rossy, nu glömmer vi att produktionen låg nere några år. Den mörka tiden vill vi inte minnas.
 
Topp