• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för onödigt kronograf användande

BadkarsPiraten

Vacheron
Finns nog fler än bara jag som äger en Kronograf klocka utan riktig användning av kronografen.
Så denna tråd är tillägnad åt onödigt användande av kronografen, bara så att det används till något!
Och samtidigt så känns det bra i hjärtat att man har en Kronograf för då använder man den iallafall.

Så jag börjar tråden med att det tog mig nyss såhär lång tid att diska efter frukosten.
20160102_104732.jpg



Seså nu gott folk! Damma av era kronografer, använd dom till onödiga saker och lägg upp!
 

maartyn

Omega
Jag använder dagligen kronografen till att ta tiden vid espressobryggande. Så pass att den har sin viloplats vid kaffemaskinen när den inte bärs för att alltid vara nära till hands.
 

Apansson

Torpare
Använder den fan jämt på jobbet när man kokar lunch-pastan! Då vet man exakt när det är lagom att stämpla ut för att gå och käka! Min-maxing life.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Jag tar tid på en massa saker, senast idag tog jag tid på när hustrun och jag gick i väg för att handla.
Mitt problem är att jag inte stänger av kronografen. Jag har varit hemma i flera timmar och det är exakt 3:12:08 sedan jag gick, men hur länge jag var borta??? Suck!
 

Skeeter

Panerai
När jag var 12, dvs på 70 talet, fick jag en Casio digitalare precis som de flesta kompisarna... Vi använde kronografen uteslutande till att tävla i start/stopp reaktionstid. Har i princip inte använt kronografen på mina senare klockor till något alls mer än njuta av känslan i trycket och plinget vid återställning, mycket tillfredsställande :cool:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
När jag var 12, dvs på 70 talet, fick jag en Casio digitalare precis som de flesta kompisarna... Vi använde kronografen uteslutande till att tävla i start/stopp reaktionstid. Har i princip inte använt kronografen på mina senare klockor till något alls mer än njuta av känslan i trycket och plinget vid återställning, mycket tillfredsställande :cool:

Se den återställa sig fortare än man kan se, om man ändå hade flyback.... :D
 

Hawk100

Rolex
Är det inte kronograffunktionen som det ibland blir problem med i ETA7750-verket pga någon del (lager) som är i plast och som slits ut relativt snabbt? Eller är jag (som vanligt) ute i cyklar???
 

ruchac

Omega
Det är ju just en kronograf jag behöver och hittills har saknat i min samling, och den
kommer användas med funktionen vill jag lova. När går parkeringstiden ut?
Bara köra igång kronografen och stoppa sekundvisaren vid låt oss säga 14.37,
och när minutvisaren har hunnit ikapp så är tiden ute. Utmärkt sätt att räkna
ner tid på också. Öhh, ställa alarm på mobilen när man har dinka på handleden..?
Är dinkan tillräckligt snygg så tittar man ju på den varannan minut, inte för att
veta tiden utan just för att den skänker glädje av att se på...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är ju just en kronograf jag behöver och hittills har saknat i min samling, och den
kommer användas med funktionen vill jag lova. När går parkeringstiden ut?
Bara köra igång kronografen och stoppa sekundvisaren vid låt oss säga 14.37,
och när minutvisaren har hunnit ikapp så är tiden ute. Utmärkt sätt att räkna
ner tid på också. Öhh, ställa alarm på mobilen när man har dinka på handleden..?
Är dinkan tillräckligt snygg så tittar man ju på den varannan minut, inte för att
veta tiden utan just för att den skänker glädje av att se på...

Parkeringstid var en bra idé!
Måste använda den för det :)
 
Topp