• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för oss som älskar SKRÄCKFILM & RYSARE!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är förmodligen inte ensam om att digga Rysare/Skräckisar, finns inget roligare än att få hoppa till i soffan, och det trots att man är flera månader över 50 :D!

Visst, jag tycker även drama är mycket trevligt, även tecknat kan vara kul att titta på, komedi?! JA, det funkar ibland, men när det kommer till action, trillers och andra genre så är jag inte alls lika intresserad! Visst kan en bra western vara bra, Young Guns är en av mina absoluta favoriter, finns även någon krigsrulle som funkar!

Men, men...när det kommer till film så är jag sjukt fanatiker av SKRÄCK/RYSARE, älskar att bli skrämd/uppskrämd, kanske borde gå till någon och prata om min läggning, men det är något fascinerande att bli riktigt skiträdd som gör det så jävla kul bara.

Redan på den tiden det fanns video 70-talet så fanns det även skräckisar, för vem kan glömma filmer som MOTORSÅGSMASAKERN, JAWS, EXORCISTEN och HALLOWEEN, THE SHINING, VERKTYGSMÖRDAREN bara för att nämna några. Nu är det säkert många här inne som inte ens vet var en video är, men det var en låda som man stoppade in en kassett i, lätt förklarat, " KASSETT " va fan är det, finns det säkert också någon som frågar sig! JO, det var som en liten fyrkantig ask, med 800m tunn, tunn brunt platt snöre, ja hoppas ni fattar någorlunda vad jag menar :D:cool:;)! Och ni som är nyfikna hur sakerna såg ut, ni kan googla skiten.

Nog med skitsnack nu från min sida, tanken med denna trådstart är att vi kan rekommendera och ge tips på skräckfilmer/rysare som är värda att titta på, som verkligen ger än obehag.

Några filmer som man måste ha sett om man gillar skräck/Rysare, dessa är inte i någon nummerordning, tar dom som jag kommer på dom. Älskar HAJ filmer och där här vi iaf 1 som skrämmer skiten ur än, och det är The Reef. Annars skrämde The Ring vettet ur mig första gången jag såg den, svarade nog inte i telefonen på en månad efteråt Haha. Även Jurtjyrkogården är bra som faen fortfarande. Klassiker som Fredagen den 13:e, Terror på Elmstreet skräms väl inte nu för tiden, men är nostalgiskt kul att kolla på i vilket fall som helst. Hur som haver, så är psykologiska rysare bättre en splatter rysare

Så fyll på med läskiga filmer är ni snälla.
  1. The Ring
  2. JAWS
  3. THE THING (gamla versionen)
  4. THE OTHERS
  5. SAW (1)
  6. Scream
  7. Paranormal Activity
  8. The Conjuring 1
  9. The Conjuring 2
  10. Omen
  11. Jurtjyrkogården
  12. Fredagen den 13:e
  13. Terror på Elmstreet
  14. Poltergeist
  15. Lost Boys
  16. Sjätte sinnet
  17. Instängd
  18. Thale
  19. The Howling
  20. Evel Dead
  21. Lida
  22. Cujo
  23. DET
  24. The woman in black
  25. From Hell
  26. Liftaren ( med Rutger Hauer )
  27. Imse Vimse Spindel
  28. Hostel (1)
  29. From Hell
  30. The Reef
  31. Insidious
  32. Orphan

the_reef.jpg
pet_sematary_blu_ray_import.jpg
ring-poster2.jpg
nightmare_on_elm_street_blu_ray_import.jpg
hajen_blu_ray.jpg
lida.jpg
det_stephen_kings_blu_ray.jpg
descent_blu_ray_import.jpg
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Bra trådstart!
Är riktigt förtjust i alla som rör det paranormala (typ The conjuring och Annabelle) men även paranormal activity platsar såklart på listan. Såg nyligen "Dont breath" på bio som var en fräsch fläkt i skräckfilmgenren. Sen har vi ju också drag me to hell som är bra! Trådstartaren har ju redan nämt alla klassiker som är ett måste på listan. Men stanley Kubricks "fåglarna" är ju en riktig klassiker, kanske inte läskig men den har en väldigt obehaglig känsla kring sig
 

Såkkett

Omega
Ringu 1, 2 och 0
Dark water
The eye
Samtliga är lysande i sina asiatiska originalutgåvor och minst helt ok i de amerikanska remakesen
Langar med Battle royal också som avslut på asiatiska filmer

Är också svag för 80-tals zombiefilmer (vissa är väl även 70-tal
Night of the living dead
Dawn of the dead
Day of the dead

Gillar man lovecraft så är ju the thing ganska sansad annars så finns
Reanimator
From beyond
Dagon
 

frasse

Cartier
En av de bättre nya skräckisar jag sett är The Babadook. Väldigt old school med stark dragning åt 70 talet.
The-Babadook-Poster.jpg
Den var läskig dock så tog det bort lite av grejen när man såg en dokumentär om den att igentligen handlade om en sinnesjuk Mor och att den fungerade lika bra utan monstret men de skrev om den som en skräckis för det är mer publik.
 
Ringu 1, 2 och 0
Dark water
The eye
Samtliga är lysande i sina asiatiska originalutgåvor och minst helt ok i de amerikanska remakesen
Langar med Battle royal också som avslut på asiatiska filmer

Är också svag för 80-tals zombiefilmer (vissa är väl även 70-tal
Night of the living dead
Dawn of the dead
Day of the dead

Gillar man lovecraft så är ju the thing ganska sansad annars så finns
Reanimator
From beyond
Dagon

This!

Plus:

Alien
Aliens
Exorcisten
Prince of Darkness
The Thing
American Horror Story (serien)
Dawn of the dead remaken
As above so below
Descent
Rec 1 & 2
Zombi 2 (sunkig men cool)
Kairo (japanare)
Tesis

Ska klura på fler...
 

frasse

Cartier
Annars om ni vill se mycket bra tips på skräckisar så finns det en Youtube kanal som heter cinnemasacre som har monster madnes är en riktig nörd som har kanalen som älskar skräckisar han har ofta mycket kul kuriosa att berätta om skräckfilmer..
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Trevlig tråd. En doldis som är riktigt läskig och har en härlig stämning är Candyman från 1992.

Candyman, candyman (ingen vågar tredje ggn)... :nailbiting:

Eller blandar jag ihop den med någon annan tro?? Var nog 15år sedan den sågs isf :rolleyes:

Inget större fan av skräck, för dåliga nerver och lättskrämd. De jag minns mest "the Woman in black" , The ring, och fy för Blair witch project!
 
Candyman, candyman (ingen vågar tredje ggn)... :nailbiting:

Eller blandar jag ihop den med någon annan tro?? Var nog 15år sedan den sågs isf :rolleyes:

Inget större fan av skräck, för dåliga nerver och lättskrämd. De jag minns mest "the Woman in black" , The ring, och fy för Blair witch project!
Candyman rockar! När Clive Barker var på topp var han jävligt bra (books of blood, the hellbound heart)
Slänger även in Hellraiser (som tyvärr inte är lika bra som boken)
 

Mattan

Panerai
Candyman, candyman (ingen vågar tredje ggn)... :nailbiting:

Eller blandar jag ihop den med någon annan tro?? Var nog 15år sedan den sågs isf :rolleyes:

Inget större fan av skräck, för dåliga nerver och lättskrämd. De jag minns mest "the Woman in black" , The ring, och fy för Blair witch project!
Nådå, det är den. Var längesedan jag såg den också men har för mig att man skulle kolla I en spegel och säga candyman 3 ggr....

Candyman rockar! När Clive Barker var på topp var han jävligt bra (books of blood, the hellbound heart)
Slänger även in Hellraiser (som tyvärr inte är lika bra som boken)
Hellraiser är också bra, finns det en bok!?
 
Måste även slänga in Cronenbergs The Fly, den perfekta mixen av äckelpäckel, hoppa-i-stolen-skräck och kärleksfilm. Mina tuffa höstadieelever kände sig coola för de sett Human Centipede och de ville att jag skulle tipsa om något lika äckligt. Jag klurade ett tag och klämde i med The Fly. Veckan efter fick jag höra att de inte gillar mig längre och att den var too much. Vissa kunde inte ens se den i sträck utan de fick kolla i etapper.:D toppbetyg med andra ord.
 

Såkkett

Omega
Evil dead filmerna får vi ju inte heller glömma innan Sam Raimi fick göra hollywoodfilmer
Susperia är en schysst gammal Argentorulle också
Vill man ha splatter åt det komiska hållet så är Peter Jacksons tre första innan han fick feta kontrakt och räddade new Line cinema från konkurs säkra kort
Bad taste, meet the feebles och braindead

Gillar man klassisk skräck i svartvitt så finns ju klassiker typ Dracula, Mumiens förbannelse, Frankensteins monster, monster från den svarta lagunen osv.

Gillar man riktigt dålig sci-fi skräck så plan 9 from outer space som väl är framröstad till den sämsta filmen någonsin gjord, iofs inte skräck men Ed Wood om regissören av denna med Johnny Depp är också sevärd
 

frasse

Cartier
Evil dead filmerna får vi ju inte heller glömma innan Sam Raimi fick göra hollywoodfilmer
Susperia är en schysst gammal Argentorulle också
Vill man ha splatter åt det komiska hållet så är Peter Jacksons tre första innan han fick feta kontrakt och räddade new Line cinema från konkurs säkra kort
Bad taste, meet the feebles och braindead

Gillar man klassisk skräck i svartvitt så finns ju klassiker typ Dracula, Mumiens förbannelse, Frankensteins monster, monster från den svarta lagunen osv.

Gillar man riktigt dålig sci-fi skräck så plan 9 from outer space som väl är framröstad till den sämsta filmen någonsin gjord, iofs inte skräck men Ed Wood om regissören av denna med Johnny Depp är också sevärd
Såg braindead på bio i Malmö en upplevelse men det är ju 21år sen.

Meet the fables har jag inte sett tack för tipset.
 
Topp