• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för oss som är känsliga för nickel (allergi) - men älskar klockor ändå

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj alla goa KS:are!
Jag misstänker att det är fler än jag som är känsliga för nickel och tyvärr har problem med klockor av stål.
Som jag förstår det så finns det olika grader av känslighet, som med det mesta annat. I mitt fall förvärras det rejält när det är varmt eller när jag är svettig..
Jag har sökt runt på detta eminenta forum för att hitta någon tråd där vi kan lufta tankar, funderingar och ge varandra tips, men inte hittat någon direkt tråd som har fokus på just detta.

Den lätta lösningen är ju såklart att välja klockor i andra material än stål, exempelvis titanium, guld, platina mm.
Tyvärr är ju inte utbudet i närheten av stålklockorna. Här är en härlig tråd för titanklockor

En annan lösning kan ju vara att köra en ståldinka på NATO, vilket jag gjorde i början, men det är ju najs att kunna byta till gummi eller länk...

Flera nya klockor, tex Seikos SPB149 är i stainless steel och har en super-hard coating (källa).
Vilken påverkan får denna coating för oss som är känsliga för nickel?
Någon som provat eller har några tankar kring detta?
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har inte mycket att tillföra mer än att Damasko har endel modeller som skall vara nickel fria.
Så här skriver de själva " The majority of our models are equipped with an ice-hardened, nickel-free casing made from our patented mertensitic stainless steel."
Jäkligt coola modeller som tål det mesta, ett alternativ till Sinn som även de tillverkar grymma klockor :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har inte mycket att tillföra mer än att Damasko har endel modeller som skall vara nickel fria.
Så här skriver de själva " The majority of our models are equipped with an ice-hardened, nickel-free casing made from our patented mertensitic stainless steel."
Jäkligt coola modeller som tål det mesta, ett alternativ till Sinn som även de tillverkar grymma klockor :)
Stämmer. Om man tittar på deras sida så är klockorna med "martensitic steel", även kallat "flygplansstål", märkta med just ett flygplan.

De modeller som har en ubåt har "austenitic steel", även kallat "ubåtsstål"; det används i dykar- och sportklockorna, och är inte helt nickelfritt. (Men tål i stället att bada i havet hela dagarna.)
 

cycleMagnus

Panerai
Jag har samma problem, med stål. Helt gått över till titan och gillar Seikos Diashield, och testar nu Casios variant. Citizen skall också ha en jättebra behandling. Dock blir utbuden mycket mindre, och ovanligt med Swiss made i titan. Sen är det skillnad på titan och titan, billigt blästrad titan ser grådaskigt ut, men har sin charm, men polerade och behandlade är så mycket finare... Jag kör med förhållningsvis billigare spektrumet av klockor, så Omega mfl i titan går bort för mig.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Min allergifria trippel
504C0892-344D-4E7D-9D73-D675D0DFC962.jpeg

Seiko SBDA001, Casio OCEANUS OCW-S100, Hamtun H2
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Bra tråd! Inbillar mig själv att jag är känslig mot nickel, har dock inte testat mig.

För mig fungerar det jättebra med titanklockor och DLC-behandlat stål (har visserligen bara testat Casio).
 

Rivalen

Rolex
Har använt Sinn U1 tegimenterat ubåtsstål utan problem i flera år. Är du intresserad av deras modeller så fråga dem. Sedan några år kör jag dock @Anders W AWStraps handsydda oneoff canvas med originalspännet.
 
Senast ändrad:

Bjornens

Omega
Halloj alla goa KS:are!
Jag misstänker att det är fler än jag som är känsliga för nickel och tyvärr har problem med klockor av stål.
Som jag förstår det så finns det olika grader av känslighet, som med det mesta annat. I mitt fall förvärras det rejält när det är varmt eller när jag är svettig..
Jag har sökt runt på detta eminenta forum för att hitta någon tråd där vi kan lufta tankar, funderingar och ge varandra tips, men inte hittat någon direkt tråd som har fokus på just detta.

Den lätta lösningen är ju såklart att välja klockor i andra material än stål, exempelvis titanium, guld, platina mm.
Tyvärr är ju inte utbudet i närheten av stålklockorna. Här är en härlig tråd för titanklockor

En annan lösning kan ju vara att köra en ståldinka på NATO, vilket jag gjorde i början, men det är ju najs att kunna byta till gummi eller länk...

Flera nya klockor, tex Seikos SPB149 är i stainless steel och har en super-hard coating (källa).
Vilken påverkan får denna coating för oss som är känsliga för nickel?
Någon som provat eller har några tankar kring detta?
Du gav mig lösningen på allergiproblematiken direkt. Nato istället för länk så bör ju saken vara biff. Tack för bra inlägg.
 

Bjornens

Omega
Halloj alla goa KS:are!
Jag misstänker att det är fler än jag som är känsliga för nickel och tyvärr har problem med klockor av stål.
Som jag förstår det så finns det olika grader av känslighet, som med det mesta annat. I mitt fall förvärras det rejält när det är varmt eller när jag är svettig..
Jag har sökt runt på detta eminenta forum för att hitta någon tråd där vi kan lufta tankar, funderingar och ge varandra tips, men inte hittat någon direkt tråd som har fokus på just detta.

Den lätta lösningen är ju såklart att välja klockor i andra material än stål, exempelvis titanium, guld, platina mm.
Tyvärr är ju inte utbudet i närheten av stålklockorna. Här är en härlig tråd för titanklockor

En annan lösning kan ju vara att köra en ståldinka på NATO, vilket jag gjorde i början, men det är ju najs att kunna byta till gummi eller länk...

Flera nya klockor, tex Seikos SPB149 är i stainless steel och har en super-hard coating (källa).
Vilken påverkan får denna coating för oss som är känsliga för nickel?
Någon som provat eller har några tankar kring detta?
Du gav mig lösningen på allergiproblematiken direkt. Nato istället för länk så bör ju saken vara biff. Tack för bra inlägg
 

Goflorp

Cartier
Det finns bund om det kniper.
Nato är inte säkert det täcker hela baksidan.

Grannens dotter kör med transparent nagellack - målat baksidan med ett tjockt lager….

Det finns många sätt.
 

PNM

Panerai
En enkel lösning är att täcka baksidan med lack (finns särskilt anti-nickel lack för smycken såg jag).

En mer långsiktig / robust lösning är att ytbehandla baksidan samt baksidan på armbandslänkarna?
 

Pontus97

Omega
2-Faktor
Minns att jag var känslig mot nickel när jag var liten och har sedan dess bara tänkt att man köper högkvalitativt stål när man handlar smycken och klockor. Om jag har för mig rätt så ska väl 316L stål vara fritt från nickel, eller är det bara att det är markant mindre mängd?
Utöver det antar jag att det är andra metaller som gäller, kanske Tudors nya BB 58 925 är ett rimligt exempel om man inte vill köra på titan? Tycker personligen att denna är så grymt jävla fin (synd bara att man inte kan beställa den på länk).
 

cycleMagnus

Panerai
Det finns bund om det kniper.
Nato är inte säkert det täcker hela baksidan.

Grannens dotter kör med transparent nagellack - målat baksidan med ett tjockt lager….

Det finns många sätt.
Bund har jag letat lite efter men inte hittat något som känns vettigt, vill nog inte ha allt för tjockt läder(?)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Minns att jag var känslig mot nickel när jag var liten och har sedan dess bara tänkt att man köper högkvalitativt stål när man handlar smycken och klockor. Om jag har för mig rätt så ska väl 316L stål vara fritt från nickel, eller är det bara att det är markant mindre mängd?
Utöver det antar jag att det är andra metaller som gäller, kanske Tudors nya BB 58 925 är ett rimligt exempel om man inte vill köra på titan? Tycker personligen att denna är så grymt jävla fin (synd bara att man inte kan beställa den på länk).
Nej, 316L innehåller 10-12% nickel. (https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_316L_stainless_steel)
En del "flygplansstål" är däremot nickelfria, men inte alla. (https://en.wikipedia.org/wiki/Martensitic_stainless_steel)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Minns att jag var känslig mot nickel när jag var liten och har sedan dess bara tänkt att man köper högkvalitativt stål när man handlar smycken och klockor. Om jag har för mig rätt så ska väl 316L stål vara fritt från nickel, eller är det bara att det är markant mindre mängd?
Som @pemlock säger så innehåller det nickel, men det är ganska bra på binda och inte frigöra nicklet.


Sök på kirurgiskt stål. Det finns lite olika varianter, varav 316L är en.
 

Goflorp

Cartier
Mina fem spänn på ämnet är att inte hålla på med ”det innehåller inte så mycket nickel så atte”.

Jag har två vänner, den ena är på nivån att det brinner i händerna om han tar i en kran…
De säger båda att känsligheten ökar, det blir värre eftersom.

Bästa lösningen är att jobba stenhårt med att få bort så mycket nickel som möjligt. Inte reducera nickelhalter i de metaller man kommer i kontakt med.

Båda har rena titanklockor.
 

cycleMagnus

Panerai
Just nu testar jag den enda klockan jag har som inte är i titan, Seiko i stål med Diashield, hoppas den funkar, återkommer om ca en vecka med resultat.
 

Goflorp

Cartier
Du provar om du får hudirritation. Helt onödigt.
Är du överkänslig mot nickel så antingen skaffa bund, måla baksidan etc eller ngn annan lösning.
Att ha den där och "känna efter" resulterar bara i att du blir mer känslig.
 
Hej allihopa. Har någon annan här fått utslag av någon klocka?
Jag har använt en Atlantic klocka hela veckan, kan det vara så att 50-60 tals klockor är värre?
Snälla hjälp mig, vill verkligen inte sluta använda klockor 😕
 

Bilagor

  • IMG_20230225_092420.jpg
    IMG_20230225_092420.jpg
    143.9 KB · Visningar: 5

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej allihopa. Har någon annan här fått utslag av någon klocka?
Jag har använt en Atlantic klocka hela veckan, kan det vara så att 50-60 tals klockor är värre?
Snälla hjälp mig, vill verkligen inte sluta använda klockor 😕
Som nämnts tidigare i tråden, vissa stål är helt nickelfria, ofta så kallade "flygplansstål", t.ex. i Damaskos kronografer. Men man måste kolla med tillverkaren i fråga.

Däremot inte de vanliga stålsorter som de flesta använder, eller "ubåtsstålet" som används i dykare och sportklockor.

Annars är som sagt titan ett alternativ också.
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Som nämnts tidigare i tråden, vissa stål är helt nickelfria, ofta så kallade "flygplansstål", t.ex. i Damaskos kronografer. Men man måste kolla med tillverkaren i fråga.

Däremot inte de vanliga stålsorter som de flesta använder, eller "ubåtsstålet" som används i dykare och sportklockor.

Annars är som sagt titan ett alternativ också.
Stålklockor med DLC brukar fungera bra för mig också.
 
Topp