• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden med gamla Zeniths

Fadershan

Patek
Grym! Törs man ens fråga vad man får pynta för en sådan?
Runt 25' skulle jag tro! Just min är lite oklart ifall det är en "yugo" Eller inte. Alltså en Yugoslavisk stridspilotklocka. Min har inte det baklocket men i övrigt överensstämmer den och köpte den i tro om att det var en Yugo men med vetskapen om annorlunda baklock. Oavsett 25' och uppåt tror jag.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Dagens El Primero från ca 1989. 06.0062.400. Enda jag sett med brun tavla!
05FD5FF1-F841-41F2-92E2-7599CBC618C4.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fick precis hem den här som jag köpte på chans på en auktion i Tyskland. Visade sig vara en tidig Sporto från ca 1952 med 126-6-urverket. Notera att urverket skyddas av ett inre lock i plast! Min första dubbelsignerade Zenith;-) Grymt skick också🤘

D0FA5E4B-3D26-4B4B-8219-15977E9FB01B.jpeg
FB339326-19EB-4234-9857-7B4C85B27854.jpeg
6D57B1AD-B79B-44FB-AA51-A766E7FCCE03.jpeg
E11207A6-27EF-40C3-89AC-F89E7436C7DF.jpeg
C0453357-8C8B-4C99-B5EC-F098D422FC07.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Osvuret är nog bäst, men den ser ut som de andra jag sett från 50-talet, med toppen på 6:an bruten av den lilla sekundtavlan. Men visst, skicket kanske är nästan för bra vilket skulle kunna indikera renovering......
Jag tycker trycket ser betydligt sämre ut än de andra Zenith Saurer jag hittar på google, men jag har noll koll på dessa ska tilläggas.

Jämför tex med denna
dd46aa_f4c11cfd460b41ceb2583c0253267ccc_mv2_d_1600_1600_s_2.jpg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker trycket ser betydligt sämre ut än de andra Zenith Saurer jag hittar på google, men jag har noll koll på dessa ska tilläggas.

Jämför tex med denna
dd46aa_f4c11cfd460b41ceb2583c0253267ccc_mv2_d_1600_1600_s_2.jpg
Ja, du kan mycket väl ha rätt! Det är dock en viss skillnad på de från 40-talet (som den du visar) med 106-urverket och de från 50-talet med 126-6. Mina andra Zenith-kompisar på Instagram verkar tycka den är OK, men något facit finns ju inte;-)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja, du kan mycket väl ha rätt! Det är dock en viss skillnad på de från 40-talet (som den du visar) med 106-urverket och de från 50-talet med 126-6. Mina andra Zenith-kompisar på Instagram verkar tycka den är OK, men något facit finns ju inte;-)
Det är möjligt, jag har som sagt ingen koll på modellen. Har du referensexemplar du kan visa som är lika som din? :)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det är möjligt, jag har som sagt ingen koll på modellen. Har du referensexemplar du kan visa som är lika som din? :)
Hittar just nu inga alls från 50-talet när jag Googlar! Brukar finnas några få på eBay och/eller Chrono24, men just nu är det helt rent🤪 En Zenith-expert på WatchUSeek som jag litar har röstat för original, men som sagt facit finns inte riktigt. Jag tycker den känns rätt på nära håll och jag förstår inte riktigt varför någon skulle vilka fejka en Saurer-Zenith som betingar obetydligt mer än samma modell utan loggan!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hittar just nu inga alls från 50-talet när jag Googlar! Brukar finnas några få på eBay och/eller Chrono24, men just nu är det helt rent🤪 En Zenith-expert på WatchUSeek som jag litar har röstat för original, men som sagt facit finns inte riktigt. Jag tycker den känns rätt på nära håll och jag förstår inte riktigt varför någon skulle vilka fejka en Saurer-Zenith som betingar obetydligt mer än samma modell utan loggan!
Tycker den ser ommålad ut. Ska boetten verkligen ha ett plastglas under boettlocket?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den ser ommålad ut. Ska boetten verkligen ha ett plastglas under boettlocket?
Då är juryn oense;-) Ja, den ska absolut ha ett plastglas över urverket! Vissa serier av Sporto, bl.a. de som levererades till den Turkiska järnvägen har denna konstruktion. Extra skydd mot smuts, vilket verkligen syns på det rena och snygga verket!
 

seppo

Omega
2-Faktor
Inte ett armbandsur men borde passa här ändå. Hittade denna idag, är den helt original tror ni? Samt är det någon som vet hur den fungerar?

Försökt hitta nån guide men vet i alla fall hur man stoppar larmet ( :D ), men inte hur och vilket håll man vrider upp den eller ställer in tiden, eller larmet för den delen. Vad står F och S för?

IMG-20201120-192210.jpg

jXLDPOl.jpg
 
Senast ändrad:

ittam

Audemars
Inte ett armbandsur men borde passa här ändå. Hittade denna idag, är den helt original tror ni? Samt är det någon som vet hur den fungerar?

Försökt hitta nån guide men vet i alla fall hur man stoppar larmet ( :D ), men inte hur och vilket håll man vrider upp den eller ställer in tiden, eller larmet för den delen. Vad står F och S för?

IMG-20201120-192210.jpg

jXLDPOl.jpg
F=Faster S=Slower. Man ruckar klockan med den spaken ;)
 

ittam

Audemars
Ah då vet jag, tack :D Vet du något mer om dessa?
Larmet vrider du upp medsols med vredet märkt Alarm, klockan med det andra vredet. Ställer visarna med knappen mellan vreden och med den nedre knappen ställer du larmtiden. Spaken längst ner sätter på/av larmet... Den nedre lilla tavlan visar larmtiden och den övre är sekundvisaren. Var länge sedan jag väcktes av en liknande klocka så minnet kan svika..
 

seppo

Omega
2-Faktor
Larmet vrider du upp medsols med vredet märkt Alarm, klockan med det andra vredet. Ställer visarna med knappen mellan vreden och med den nedre knappen ställer du larmtiden. Spaken längst ner sätter på/av larmet... Den nedre lilla tavlan visar larmtiden och den övre är sekundvisaren. Var länge sedan jag väcktes av en liknande klocka så minnet kan svika..
Tackar! Nu är det glasklart :) Ska nog göra ett försök om den lyckas hålla tiden bra att ha den som väckarklocka, och vad är då coolare än en 30(?) talare man får vrida upp ;) Annars en rätt fin prydnad i hemmet. De verkar inte vara jättejätte vanliga heller.

Förresten, är det radium måntro?
 
Senast ändrad:

Perro

Omega
Hej,
Jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig av en ca 100 år gammal klocka men denna håller tiden rätt dåligt så funderar på att lämna in den på service.
Är nog dags för en service i vilket fall skulle jag tro. Finns det någon här som lämnat in sin gamla Zenith i Göteborgsområdet och kan rekommendera någon urmakare?
20200914_154132.jpg
 

Opinioncarb

Cartier
2-Faktor
Vet inte om denna passar in här?
Men finns det någon som vet mer om dessa?
Är allt kosher? Finns dem i stål?
Blev helt kär i tavlan med dem visarna.

Screenshot_20201207_123616.jpg
 
Topp