• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Svalkar mig inne vid fläkten med denna från PKLK bryggeri. En väldigt lätt men uppfriskande öl.
IMG_20200628_180316.jpg
 

Script

Cartier
Söndagsstouten blir en Amundsen. Salt karamell finns det gott om men hallonen är inte lika framträdande vilket jag uppskattar eftersom jag inte tycker att hallon har något i stout att göra. Fin rund kropp, inte ett spår av de 10,5% burken uppnått! Har du sett att de släppt gamla burkar som Barrel Aged nu @Kalkyl?
20200628_180424.jpg

#söndagsstouten
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Söndagsstouten blir en Amundsen. Salt karamell finns det gott om men hallonen är inte lika framträdande vilket jag uppskattar eftersom jag inte tycker att hallon har något i stout att göra. Fin rund kropp, inte ett spår av de 10,5% burken uppnått! Har du sett att de släppt gamla burkar som Barrel Aged nu @Kalkyl?
20200628_180424.jpg

#söndagsstouten
Du tar förbaskat bra bilder på dina öl, blir törstig av att bara se dem :cigar:
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Söndagsstouten blir en Amundsen. Salt karamell finns det gott om men hallonen är inte lika framträdande vilket jag uppskattar eftersom jag inte tycker att hallon har något i stout att göra. Fin rund kropp, inte ett spår av de 10,5% burken uppnått! Har du sett att de släppt gamla burkar som Barrel Aged nu @Kalkyl?
20200628_180424.jpg

#söndagsstouten
Oj så trevligt! Nej, har helt missat det men måste självklart försöka få tag i dem :)
Ser att Glasbanken har tre inne, vet du om de går att hitta på andra ställen?
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är förmodligen sist på bollen med att prova Dessert in a Can. Jag har dragit mig för det då jag inte brukar gilla allt för söta stouts. Här provar jag Blueberry Pancake Stack.

Det två fingrar höga skummet lägger sig snabbt och lämnar mycket lite spår längs glasets sidor. Färgen är en kompakt kaffe-utan-mjölk-brun som inte stäpper igenom något ljus.

Näsan är söt och både blåbär och choklad kommer fram tydligt. Sötman påminner mer om russin och torkade fikon. Ingen bitterhet att tala om, vilket är något jag saknar här. En svag syra från blåbären.

I smaken är blåbären tydligare medan chokladen har en mer passiv roll. Sötman blir tydligare, men mer i form av ljus sirap är ovan nämnda russin och torkade fikon. En svag syra på slutet från blåbären. Ingen beska alls.

Känslan i munnen är len och behaglig. Inte lika tjock som jag hade förväntat mig, givet den starka sötman. Kolsyran är svag vilket passar stilen bra. Men den hade ändå kunnat vara lite tydligare.

Vad tyckte jag då om denna? Till att börja med så är den väldigt välgjord. Många trevliga smaker som kommer fram, och de 10,5 % känner man knappt av. Men den är för söt för min smak. Jättebra hantverk, men det är inte jag som är publiken för detta.

BDCDB218-D9E2-4889-8B67-D691C1C90740.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag är förmodligen sist på bollen med att prova Dessert in a Can. Jag har dragit mig för det då jag inte brukar gilla allt för söta stouts. Här provar jag Blueberry Pancake Stack.

Det två fingrar höga skummet lägger sig snabbt och lämnar mycket lite spår längs glasets sidor. Färgen är en kompakt kaffe-utan-mjölk-brun som inte stäpper igenom något ljus.

Näsan är söt och både blåbär och choklad kommer fram tydligt. Sötman påminner mer om russin och torkade fikon. Ingen bitterhet att tala om, vilket är något jag saknar här. En svag syra från blåbären.

I smaken är blåbären tydligare medan chokladen har en mer passiv roll. Sötman blir tydligare, men mer i form av ljus sirap är ovan nämnda russin och torkade fikon. En svag syra på slutet från blåbären. Ingen beska alls.

Känslan i munnen är len och behaglig. Inte lika tjock som jag hade förväntat mig, givet den starka sötman. Kolsyran är svag vilket passar stilen bra. Men den hade ändå kunnat vara lite tydligare.

Vad tyckte jag då om denna? Till att börja med så är den väldigt välgjord. Många trevliga smaker som kommer fram, och de 10,5 % känner man knappt av. Men den är för söt för min smak. Jättebra hantverk, men det är inte jag som är publiken för detta.

BDCDB218-D9E2-4889-8B67-D691C1C90740.jpeg
Då tycker du likadant som jag. Jag testade deras neapolitan ice cream men tyckte smakerna blev alldeles för söta. Tyckte även sötman smakade lite väl konstgjort.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Testade två från TS i söndags.

Först ut var
IMG_20200628_222736.jpg

IMG_20200628_222752.jpg

Väldigt väldigt god. Även väldigt tropisk med mango- och annanasinslag. Tänkte att denna köper jag fler av i veckan till jag såg att de kostar 55kr och då väljer jag hellre något från APEX som fick agera måttstock :D

Sist ut men bäst
IMG_20200628_234002.jpg

IMG_20200628_234021.jpg

Just Pale Ale brukar för mig vara hit eller miss. Denna är en riktigt homerun!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Kanske sist ut på KS att prova denna DIPA från O/O Brewing, men dra mig baklänges vad god den är :) Balansen mellan sötma och beska är superb
3B5CD422-BB82-4DD5-8EC8-C1CD9AA8A43E.jpeg
Inte alls du, jag höll precis på att stoppa in all öl efter att ha tömt ölkylen inför helgen som var och såg den. När jag var klar var jag helt svettig och jävligt och tänkte ta mig en kall god DIPA, sträcker mig efter den och inser, kurwa, all öl är varm...
Således sitter jag med denna nu...
15936333481455683953679083811705.jpg
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Inte alls du, jag höll precis på att stoppa in all öl efter att ha tömt ölkylen inför helgen som var och såg den. När jag var klar var jag helt svettig och jävligt och tänkte ta mig en kall god DIPA, sträcker mig efter den och inser, kurwa, all öl är varm...
Således sitter jag med denna nu...
15936333481455683953679083811705.jpg
Fy f-n stackare, kämpa ;)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
En bra kölsch är aldrig fel. Just denna från Mikkeller var helt okej. För övrigt så är många av de tyska ölstilarna väldigt underskattade kan jag tycka. Kölsch, altbier, och inte minst en bra kellerbier är svårslaget när det kommer till ”drinkability”. Där kan vi snacka riktig husöl!

8B15AA37-275B-4C49-9F63-E40EE1DED61E.jpeg
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
En bra kölsch är aldrig fel. Just denna från Mikkeller var helt okej. För övrigt så är många av de tyska ölstilarna väldigt underskattade kan jag tycka. Kölsch, altbier, och inte minst en bra kellerbier är svårslaget när det kommer till ”drinkability”. Där kan vi snacka riktig husöl!

8B15AA37-275B-4C49-9F63-E40EE1DED61E.jpeg
Några bra tips på en under 30kr burken/flaska? :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Oj. Du frågar fel person. Jag brukar aldrig kolla priset när jag köper öl. Efter en googling ser jag att den jag postade här kostar 25kr för 50cl.
 

Script

Cartier
Positivt överraskad av denna Imperial Stout från Oppigårds. Mycket komplex smak med kaffe, choklad, lakrits bland mycket annat. Lagrad på bourbonfat och det var verkligen värt det
369CC98E-1146-4BD2-9EE1-851FB6DCC69B.jpeg
Oppigårds gör även en varient på Stormaktsportern kallad Thurbo Kaggen Stormaktsporter, ursprunglig gjord av Närke Kulturbryggeri, som har rönt beröm över jordens ölkulturer som en jävligt habil stout. Håll utkik efter den!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Köper å dricker nästan enbart från TS sen mars...
Tog denna i väntan på två goda vänner, @Cristian å @ZtaFfaN som kom hit å rökte cigarr, drack gott å åt lite grillat.
IMG_20200702_175701.jpg

Helt okej öl - La Maison från Four Winds Brewing.

Sen vart det denna faktiskt @NiklasF
IMG_20200702_212550.jpg

Vi tyckte väl alla tre att den var helt okej.

Gick på denna sedan som var sjukt god å fruktig
IMG_20200702_214455.jpg

En DIPA som var ruskigt bra men som fortfarande inte slår husDIPAn hos mig som är...
1593726574606105515360403547423.jpg


Avslutar med denna som är riktigt god men som behöver testas igen (har faktiskt en till i kylen) då det är svårt att bestämma den efter en del tyngre öl samt 2-3 garrar :D (Tack @ZtaFfaN för fingret...)
IMG_20200702_231243.jpg
 
Topp