• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

DE62F42A-7A79-4C40-BA05-1DC985FFE9CC.jpeg

F390D967-0CA0-423A-A536-8C189DAD37FC.jpeg

Lite mer av det som dracks! Bäst här var no name-lagern på 10.9% som en kollega bryggt själv tillsammans med sina polare.
 

Script

Cartier
Då förra veckans söndagsstout utgick pga svår bakfylla börjar jag istället denna söndag extra tidigt som kompensation. Salt pecankringla som varit lagrad på bourbonfat. Central Waters stouter har hittills alla varit i toppskiktet och den här är även den fantastisk. Krämig och tjock, låg kolsyra, underbart väder. Vilken morgonstart!
20200712_112620.jpg
20200712_112548.jpg

#söndagsstouten
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Drack även denna efter kalaset
IMG_20200712_181134.jpg

Godaste APAn jag har druckit.

Efter att ha kommit hem sitter vi nu å kollar på film å då passar jag på....då jag gillar IPA och ännu mer DIPA så blev jag väldigt nyfiken och har sparat på denna godbit från @Scripts låda
IMG_20200712_230114.jpg
Det är en Trippel IPA där det första jag slås av är den vackra grumliga orangea färgen. Doften som sedan slår mig är fruktig och humlig. Smaken är helt underbar, välbalanserad mellan fruktighet, humlighet och beska. Imponerande nog så känner man inte smaken av de 9,8% detta öl innehåller. Grymt gott är det, bland det bästa i IPA/DIPA/TRIPA kategorin :D
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Drack även denna efter kalaset
IMG_20200712_181134.jpg

Godaste APAn jag har druckit.

Efter att ha kommit hem sitter vi nu å kollar på film å då passar jag på....då jag gillar IPA och ännu mer DIPA så blev jag väldigt nyfiken och har sparat på denna godbit från @Scripts låda
IMG_20200712_230114.jpg
Det är en Trippel IPA där det första jag slås av är den vackra grumliga orangea färgen. Doften som sedan slår mig är fruktig och humlig. Smaken är helt underbar, välbalanserad mellan fruktighet, humlighet och beska. Imponerande nog så känner man inte smaken av de 9,8% detta öl innehåller. Grymt gott är det, bland det bästa i IPA/DIPA/TRIPA kategorin :D
Bra avundsjuk på den där lådan! :)
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Tester en av BA-versionerna @Kalkyl
Doftar kraftigt av jordnöt och syltmunk. Knappt någon kolsyra, tjock och oljig munkänsla. Tycker BA-lagringen döljs av de kraftiga smakerna, mest när den sköljs ner som den ger ett lite vuxnare intryck på paletten. Fortfarande oerhört söt!
amundsen.jpg
Tack för din recension, har inte öppnat mina än. Hade kanske hoppat på mer fatkaraktär och mindre av det vanliga söta. Ska ge någon av dem en chans snart :)
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Idag är det ölets dag. Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå ut och fira det på lokal idag så jag får ta till andra knep för att högtidlighålla den här dagen.

I kylen har jag lagt en flaska Fantôme Dark White. Fantôme är ett av mina absoluta favoritbryggerier och just denna öl har jag velat prova i många år.

99ABA748-C943-4D88-9065-2FEF9904A8E8.jpeg


Som de allra flesta öl från Fantôme är denna en saison i grunden, men bryggaren ska ha gjort något extra med den här ölen. Han har kommit fram till att om han avbryter jäsningen i ett visst läge så har samma estrar utvecklats som ger smaken i vitpeppar. Till det har kan tillsatt lite svartpeppar och där av namnet Dark White.

Det ska bli väldigt spännande att prova den här ölen senare ikväll. Jag återkommer med en recension då. Jag behöver väl knappast säga att mina förväntningar är höga!

CFCDDA8C-53DF-49AF-9F27-1BEDF9A394D6.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Idag är det ölets dag. Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå ut och fira det på lokal idag så jag får ta till andra knep för att högtidlighålla den här dagen.

I kylen har jag lagt en flaska Fantôme Dark White. Fantôme är ett av mina absoluta favoritbryggerier och just denna öl har jag velat prova i många år.

99ABA748-C943-4D88-9065-2FEF9904A8E8.jpeg


Som de allra flesta öl från Fantôme är denna en saison i grunden, men bryggaren ska ha gjort något extra med den här ölen. Han har kommit fram till att om han avbryter jäsningen i ett visst läge så har samma estrar utvecklats som ger smaken i vitpeppar. Till det har kan tillsatt lite svartpeppar och där av namnet Dark White.

Det ska bli väldigt spännande att prova den här ölen senare ikväll. Jag återkommer med en recension då. Jag behöver väl knappast säga att mina förväntningar är höga!

CFCDDA8C-53DF-49AF-9F27-1BEDF9A394D6.jpeg
Är det verkligen ölets dag idag?

Edit: snabb googling å visst är det så! Då får det lov att bli något från @Script låda :hungry::hungry::hungry:
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Ölets Dag igår då blev det två från @Script s låda :hungry:

Först ut en DIPA från Polly (ni kanske minns att jag var lyrisk över deras havre IPA under Midsommar)
IMG_20200715_212553.jpg


Denna var väldigt god men inte alls lika mycket oumpfh som jag förväntade mig från en DIPA...en jämn å fin smak men lite för klen för att kriga med...ja ni gissade rätt, Radio The Mothership :rolleyes:

Runner up blev denna mycket mycket intressanta å annorlunda "öl", även den från @Script s låda
IMG_20200715_230449.jpg

IMG_20200715_230516.jpg


En sur IPA!? Njaaa, jag skulle inte ha med IPA i namnet alls då det inte smakade öl överhuvudtaget. Ser inte ut som öl heller :D
IMG_20200715_230429.jpg


Det första som slår mig är hallon, det smakar hallonsoda! Smaken går sedan över till att smaka som ett mineralrikt vatten för att sedan i princip dö ut helt. Det är jättegott å läkande men kanske inget jag skulle jaga för att få tag i igen. Det som är än mer intressant är alkoholhalten, den ligger på hela 7% men man känner inte av det. Faktum är att man inte känner av någon alkohol alls tycker jag.
 
Senast ändrad:

Script

Cartier
Idag är det ölets dag. Tyvärr har jag ingen möjlighet att gå ut och fira det på lokal idag så jag får ta till andra knep för att högtidlighålla den här dagen.

I kylen har jag lagt en flaska Fantôme Dark White. Fantôme är ett av mina absoluta favoritbryggerier och just denna öl har jag velat prova i många år.

99ABA748-C943-4D88-9065-2FEF9904A8E8.jpeg


Som de allra flesta öl från Fantôme är denna en saison i grunden, men bryggaren ska ha gjort något extra med den här ölen. Han har kommit fram till att om han avbryter jäsningen i ett visst läge så har samma estrar utvecklats som ger smaken i vitpeppar. Till det har kan tillsatt lite svartpeppar och där av namnet Dark White.

Det ska bli väldigt spännande att prova den här ölen senare ikväll. Jag återkommer med en recension då. Jag behöver väl knappast säga att mina förväntningar är höga!

CFCDDA8C-53DF-49AF-9F27-1BEDF9A394D6.jpeg
Hur var den nu då?:cool:
 
Topp