Laddar...

Tråden om Öl

Diskussion i 'Lifestyle' startad av pale_ale, 19 februari 2014.

1. zippan

zippan Silver Friends Of KS

Bra!
    20200716_191948.

Barfly, MaBr, Nissenutz och 5 andra gillar detta.
  2. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Nu kommer en uppdatering @Script.
    Idag monterade jag bryggverket inför lördagens aktivitet. Killen jag hade bryggeri med förut kommer över och vi ska testa det för första gången. Blir en west coast ipa på ca 6% med Citra och Mosaic (ej hazy). Nu avnjutes en annan fin ipa från Beerbliotek på balkongen. Blir nya bilder på lördag!
    IMG_20200716_161338.
    IMG_20200716_192902.

Barfly, Swizz beat, MaBr och 9 andra gillar detta.
  3. NiklasF

NiklasF KS Explorers Club

Från:
    Stockholm
    Jag drack den aldrig igår. Men ikväll har jag provat den och här kommer en kort recension:

I de första glasen är vätskan helt klar, för att övergå en en lite grumligare form vartefter flaskan töms. Skumkronan Är ca 3 fingrar hög med ett kompakt skum som långsamt sjunker undan. Lite skumrester fastnar längs glasets kanter. Färger är ljus bärnsten.*

Doften är typisk belgisk men mycket torrt gräs och citroncest. En viss sötma och jätsttoner finns också, men inte lika tydligt. En hint av mynta tycker jag mig känna också.

I smaken är det citroncesten som presenterar sig först. Därefter kommer torkade örter och gräs, samt lite vaniljsocker på slutet. Men hur var det är det nu med pepparen? Inte så tydlig som jag hade förväntat mig, men visst finns den där. Jag skulle tro att min flaska inte är purfärsk. Tyvärr står bara ett bäst före (slutet 2022) och inte vilket datum buteljeringen skedde.

Känslan i munnen är len och fin och väldigt läskande. En utmärkt öl att ha den här tiden på året!

Detta är helt klart en välgjord öl. Kvalitetsmässigt slår den det mesta på fingrarna, men den kommer inte att trollbinda dig så som en extrem stout eller barley wine kan göra. Att jag har två flaskor kvar av denna är jag oerhört glad för, men de kommer inte att lagras längre. Det är nu man ska dricka den - både sett till ölets utveckling och till en årstid vi befinner oss i.

*Tidigare årgångar har vätskan varit nästan så brun som en brown ale kan vara, men receptet varierar från år till år.

Barfly, Swizz beat, gruby och 7 andra gillar detta.
  4. Script

Script Tantal

Inte ofta jag ger riktigt högt betyg till ipor men den här förtjänade sin 4,5a. Gjord med fyra olika humlesorter i rejäla mängder resulterar i en mangofylld juiceburk där, vad jag gissar är, motuekan ger en del limesmak. Inte för besk och inte för söt!
    20200717_144723.

Hoffa, Barfly, Nissenutz och 7 andra gillar detta.
  5. MaBr

MaBr Diamant Premium

Blev en liten låda från bolaget idag, plus lite nyheter och lite från småhyllan. :)
    PSX_20200717_151227.

Hoffa, Barfly, larmar och 10 andra gillar detta.
  6. SpejsMan

SpejsMan Tantal

Från:
    GBG
    Bra rescension!
    Du beskriver smaken av svartpeppar mycket tydligt, kanske utan att du vet om det.
    Många förknippar svartpeppar endast med smaken av dess kärna som innehåller det starka ämnet piperin, men skalet på pepparkornen innehåller en uppsjö andra smaker.
    Limonen med tydlig citronsmak, eukalyptol, linalool med blommig smak och fellandren med mintsmak bla.
    Min gissning är att kornen fått ligga i jästanken omalda så dessa ämnen fått blomma ut utan att piperinet tagit så stor plats.
    Kul!

gruby, Script och NiklasF gillar detta.
  7. gruby

gruby Pax Vobiscum

Tack, PS på den!

8. gruby

gruby Pax Vobiscum

Tack till er båda, man lär sig så länge man lever har aldrig varit sannare ;)

SpejsMan och NiklasF gillar detta.
  9. gruby

gruby Pax Vobiscum

Tog bilden igår men glömde posta, handlade i vanlig ordning från TS igår och detta är vad jag tog hem
    IMG_20200716_174546.

Den uppmärksamme noterar en sur-IPA å reflektera kanske över mina tidigare inlägg där jag avsvär mig surisar.... onsdagens sura IPA från @Script s låda har gjort mig lite nyfiken iaf på sur IPA...

Barfly, Nissenutz, Swizz beat och 6 andra gillar detta.
  10. J.Kall

J.Kall Titan

BBA37C66-8C00-4FBC-8AA9-F61FB4CDFD00. Njuter av en favorit i skärgården :happyhappy:

Barfly, SpejsMan, gruby och 3 andra gillar detta.
  11. Swizz beat

Swizz beat Diamant

Från:
    The Best Coast
    Baladin Pop har jag velat prova länge, en sötare light variant av Leffe Blond typ, rätt god i sommarvärmen
    4A14971D-3725-4A33-981A-BE9016ACECDA.

Barfly, Nissenutz, SpejsMan och 4 andra gillar detta.
  12. NiklasF

Från:
    Stockholm
    Jag var precis och hämtade en beställning från Bolaget. Magnumflaskorna är St. Bernardus Abt 12 som släpptes här om dagen. Sen är det lite från Stigbergets också. Men det som ska bli mest spännande att prova är ölen från Den Bryggande Holländaren. Jag beställde en av varje flaska de hade på vinst och förlust. Jag lovar att återkomma med recensioner vartefter jag provar dem.
    998C2DF9-3197-4180-B792-55A3C9EEBD5C.

Barfly, Kalkyl, Nissenutz och 3 andra gillar detta.
  13. gruby

gruby Pax Vobiscum

Jag drack två förra helgen från DBH. Mkt bra.

NiklasF gillar detta.
  14. SpejsMan

SpejsMan Tantal

Från:
    GBG
    På lokal i solen med en tjeck i näven är inte fel det heller!
    20200717_172705.

Swizz beat, Barfly, Kalkyl och 9 andra gillar detta.
  15. MasterLink

MasterLink Titan

Från:
    Stockholm
    Kvällens grillöl :)

IMG_20200717_192219.

Scipio, Barfly, SpejsMan och 8 andra gillar detta.
  16. NiklasF

Från:
    Stockholm
    Alltså, dessa tyska ölstilar. Vilket skönt break de är från alla ultra-IPA:eek:r, super-stouts osv.
    Här har Nynäshamns Ångbryggeri producerat en riktigt bra hefe-weizen. Alla de klassiska smakerna finns där. Inte minst skumbananen ;)
    015AAD74-8CC1-4D6E-8217-869716CE40A1.

Fun fact:
    När man brygger en veteöl utvecklas samma estrar som man använder när man smaksätter skumbananer. Det kanske kan vara kul att tänka på när nästa veteöl fuktar gommen.
    CBE9205A-238D-4552-A38B-1328C2000EEF.

Barfly, SpejsMan, Kalkyl och 4 andra gillar detta.
  17. MaBr

MaBr Diamant Premium

Testar lite halvlokalt idag. Lite spritig men funkar helt klart. :)
    PSX_20200717_204934.

Barfly, SpejsMan, Kalkyl och 8 andra gillar detta.
  18. Swizz beat

Swizz beat Diamant

Från:
    The Best Coast
    Ett par IPA till kväll, först en IPA från Stigbergets jag ger en ny chans, god fruktig smak, men kanske kunde ha lite mer punch i smaken
    6216AF7A-14D5-4D30-A5C0-A7FBBF95BC68.
    Sedan en IPA från Stone med tydliga noter av ananas i smaken, rätt OK men inte top notch
    4F4741C8-7F45-41F7-86DB-A651C473C5D4.

Barfly, SpejsMan, Script och 6 andra gillar detta.
  19. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Åh, tycker verkligen om detta bryggeri! Pratade länge med bryggaren på Öl och whiskymässan förra året och fick prova mycket av det dom gjort.

MaBr gillar detta.
  20. Nissenutz

Nissenutz Diamant Premium

Från:
    Södermanland
    Drack precis samma Stone som du gjorde. Helt ok tyckte jag, men ingenting som sticker ut nämnvärt. Hade varit roligare om de tryckt på ytterligare med ananasen. Då hade den fått bättre betyg av mig iaf. Gav den 3,75 av 5.

SpejsMan och Swizz beat gillar detta.
  21. MaBr

MaBr Diamant Premium

Tycker också att de är riktigt bra och de har ett väldigt brett sortiment. Kul att du fick prata med dem, det brukar vara väldigt intressant och ger en extra dimension till ölet tycker jag. :)

Kalkyl och NiklasF gillar detta.
  22. Swizz beat

Swizz beat Diamant

Från:
    The Best Coast
    Ja, lite blek i smaken, även om ananas finns där hade det verkligen inte skadat med mer

Nissenutz gillar detta.
  23. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Lite update.
    Just nu mäskar vi och har kalibrerar termometern vilket tyvärr behövde göras. Snart ska vi laka ur ca 25 litet och därefter vörtkok.
    IMG_20200718_141848.
    IMG_20200718_154101.
    Kör en vanilj/ananas ipa i väntan, den är riktigt fin!
    IMG_20200718_165920.

Swizz beat, Nissenutz, SpejsMan och 6 andra gillar detta.
  24. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Vörtkok med 3 givare och nu kylning. Vänta några veckor sen har vi en härlig west coast ipa!
    IMG_20200718_182102.
    IMG_20200718_185921.

zippan, Nissenutz, SpejsMan och 4 andra gillar detta.
  25. Kalkyl

Kalkyl Tantal

Vörtkok med 3 givare och nu kylning. Vänta några veckor sen har vi en härlig west coast ipa!
    IMG_20200718_182102.
    IMG_20200718_185921.

Nissenutz, SpejsMan, NiklasF och 4 andra gillar detta.
  26. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    Radio the @gruby
    IMG_20200718_221117.
    Gav den en chans till. Höjer den något från sina 3,5 till 3,75 i betyg. Men förstår inte riktigt att du håller den så högt. Har nog iaf 5 andra Dipor jag väljer före denna.

Edit: Ta nu inte fram mina CBS och öl-bonga dom för att jag skrev så om din husöl :D

Swizz beat, SpejsMan, Kalkyl och 2 andra gillar detta.
  27. gruby

gruby Pax Vobiscum

Dina CBS? Menar du de två flaskor jag precis vaskade?

28. Nissenutz

Från:
    Södermanland
    :D

29. hammersmahed

hammersmahed Tantal

God, perfekt i värmen. Känner lite lime och den släcker min törst. Mums!
    7932449E-A6D8-403E-A3D0-26430DFE06E0.

30. dauit

dauit Brons Premium

Från:
    Stockholm
    3026DC35-F2B4-4DCD-B656-E88844FA942E. Man vill ju inte vara mkt sämre än @Script så här kommer söndagsstouten.

från Portugal, finns på TS Luktar mer choklad än vad det smakar. Tydliga toner av både färsk körsbär samt Portvinsfatet, behaglig beska som håller sig kvar ett tag efter körsbären gör sitt. Gillar man körsbär tror jag att du kmr gilla denna.

Barfly, SpejsMan, Nissenutz och 5 andra gillar detta.