• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Fermenterarna är kända för sina surisar men här levererar de med råge en härlig ipa! Riktigt jäkla bra! Lättdrucken med tydliga citrustoner och viss melon (typ nätmelon). Finns att beställa på bolaget vilket jag kommer att göra direkt!
IMG_20200715_195636.jpg
Bra!
20200716_191948.jpg
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Nu kommer en uppdatering @Script.
Idag monterade jag bryggverket inför lördagens aktivitet. Killen jag hade bryggeri med förut kommer över och vi ska testa det för första gången. Blir en west coast ipa på ca 6% med Citra och Mosaic (ej hazy). Nu avnjutes en annan fin ipa från Beerbliotek på balkongen. Blir nya bilder på lördag!
IMG_20200716_161338.jpg

IMG_20200716_192902.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag drack den aldrig igår. Men ikväll har jag provat den och här kommer en kort recension:

I de första glasen är vätskan helt klar, för att övergå en en lite grumligare form vartefter flaskan töms. Skumkronan Är ca 3 fingrar hög med ett kompakt skum som långsamt sjunker undan. Lite skumrester fastnar längs glasets kanter. Färger är ljus bärnsten.*

Doften är typisk belgisk men mycket torrt gräs och citroncest. En viss sötma och jätsttoner finns också, men inte lika tydligt. En hint av mynta tycker jag mig känna också.

I smaken är det citroncesten som presenterar sig först. Därefter kommer torkade örter och gräs, samt lite vaniljsocker på slutet. Men hur var det är det nu med pepparen? Inte så tydlig som jag hade förväntat mig, men visst finns den där. Jag skulle tro att min flaska inte är purfärsk. Tyvärr står bara ett bäst före (slutet 2022) och inte vilket datum buteljeringen skedde.

Känslan i munnen är len och fin och väldigt läskande. En utmärkt öl att ha den här tiden på året!

Detta är helt klart en välgjord öl. Kvalitetsmässigt slår den det mesta på fingrarna, men den kommer inte att trollbinda dig så som en extrem stout eller barley wine kan göra. Att jag har två flaskor kvar av denna är jag oerhört glad för, men de kommer inte att lagras längre. Det är nu man ska dricka den - både sett till ölets utveckling och till en årstid vi befinner oss i.

*Tidigare årgångar har vätskan varit nästan så brun som en brown ale kan vara, men receptet varierar från år till år.
 

Script

Cartier
Inte ofta jag ger riktigt högt betyg till ipor men den här förtjänade sin 4,5a. Gjord med fyra olika humlesorter i rejäla mängder resulterar i en mangofylld juiceburk där, vad jag gissar är, motuekan ger en del limesmak. Inte för besk och inte för söt!
20200717_144723.jpg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag drack den aldrig igår. Men ikväll har jag provat den och här kommer en kort recension:

I de första glasen är vätskan helt klar, för att övergå en en lite grumligare form vartefter flaskan töms. Skumkronan Är ca 3 fingrar hög med ett kompakt skum som långsamt sjunker undan. Lite skumrester fastnar längs glasets kanter. Färger är ljus bärnsten.*

Doften är typisk belgisk men mycket torrt gräs och citroncest. En viss sötma och jätsttoner finns också, men inte lika tydligt. En hint av mynta tycker jag mig känna också.

I smaken är det citroncesten som presenterar sig först. Därefter kommer torkade örter och gräs, samt lite vaniljsocker på slutet. Men hur var det är det nu med pepparen? Inte så tydlig som jag hade förväntat mig, men visst finns den där. Jag skulle tro att min flaska inte är purfärsk. Tyvärr står bara ett bäst före (slutet 2022) och inte vilket datum buteljeringen skedde.

Känslan i munnen är len och fin och väldigt läskande. En utmärkt öl att ha den här tiden på året!

Detta är helt klart en välgjord öl. Kvalitetsmässigt slår den det mesta på fingrarna, men den kommer inte att trollbinda dig så som en extrem stout eller barley wine kan göra. Att jag har två flaskor kvar av denna är jag oerhört glad för, men de kommer inte att lagras längre. Det är nu man ska dricka den - både sett till ölets utveckling och till en årstid vi befinner oss i.

*Tidigare årgångar har vätskan varit nästan så brun som en brown ale kan vara, men receptet varierar från år till år.
Bra rescension!
Du beskriver smaken av svartpeppar mycket tydligt, kanske utan att du vet om det.
Många förknippar svartpeppar endast med smaken av dess kärna som innehåller det starka ämnet piperin, men skalet på pepparkornen innehåller en uppsjö andra smaker.
Limonen med tydlig citronsmak, eukalyptol, linalool med blommig smak och fellandren med mintsmak bla.
Min gissning är att kornen fått ligga i jästanken omalda så dessa ämnen fått blomma ut utan att piperinet tagit så stor plats.
Kul!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Inte ofta jag ger riktigt högt betyg till ipor men den här förtjänade sin 4,5a. Gjord med fyra olika humlesorter i rejäla mängder resulterar i en mangofylld juiceburk där, vad jag gissar är, motuekan ger en del limesmak. Inte för besk och inte för söt!
20200717_144723.jpg

Tack, PS på den!
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag drack den aldrig igår. Men ikväll har jag provat den och här kommer en kort recension:

I de första glasen är vätskan helt klar, för att övergå en en lite grumligare form vartefter flaskan töms. Skumkronan Är ca 3 fingrar hög med ett kompakt skum som långsamt sjunker undan. Lite skumrester fastnar längs glasets kanter. Färger är ljus bärnsten.*

Doften är typisk belgisk men mycket torrt gräs och citroncest. En viss sötma och jätsttoner finns också, men inte lika tydligt. En hint av mynta tycker jag mig känna också.

I smaken är det citroncesten som presenterar sig först. Därefter kommer torkade örter och gräs, samt lite vaniljsocker på slutet. Men hur var det är det nu med pepparen? Inte så tydlig som jag hade förväntat mig, men visst finns den där. Jag skulle tro att min flaska inte är purfärsk. Tyvärr står bara ett bäst före (slutet 2022) och inte vilket datum buteljeringen skedde.

Känslan i munnen är len och fin och väldigt läskande. En utmärkt öl att ha den här tiden på året!

Detta är helt klart en välgjord öl. Kvalitetsmässigt slår den det mesta på fingrarna, men den kommer inte att trollbinda dig så som en extrem stout eller barley wine kan göra. Att jag har två flaskor kvar av denna är jag oerhört glad för, men de kommer inte att lagras längre. Det är nu man ska dricka den - både sett till ölets utveckling och till en årstid vi befinner oss i.

*Tidigare årgångar har vätskan varit nästan så brun som en brown ale kan vara, men receptet varierar från år till år.
Bra rescension!
Du beskriver smaken av svartpeppar mycket tydligt, kanske utan att du vet om det.
Många förknippar svartpeppar endast med smaken av dess kärna som innehåller det starka ämnet piperin, men skalet på pepparkornen innehåller en uppsjö andra smaker.
Limonen med tydlig citronsmak, eukalyptol, linalool med blommig smak och fellandren med mintsmak bla.
Min gissning är att kornen fått ligga i jästanken omalda så dessa ämnen fått blomma ut utan att piperinet tagit så stor plats.
Kul!
Tack till er båda, man lär sig så länge man lever har aldrig varit sannare ;)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Tog bilden igår men glömde posta, handlade i vanlig ordning från TS igår och detta är vad jag tog hem
IMG_20200716_174546.jpg


Den uppmärksamme noterar en sur-IPA å reflektera kanske över mina tidigare inlägg där jag avsvär mig surisar.... onsdagens sura IPA från @Script s låda har gjort mig lite nyfiken iaf på sur IPA...
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag var precis och hämtade en beställning från Bolaget. Magnumflaskorna är St. Bernardus Abt 12 som släpptes här om dagen. Sen är det lite från Stigbergets också. Men det som ska bli mest spännande att prova är ölen från Den Bryggande Holländaren. Jag beställde en av varje flaska de hade på vinst och förlust. Jag lovar att återkomma med recensioner vartefter jag provar dem.
998C2DF9-3197-4180-B792-55A3C9EEBD5C.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Jag var precis och hämtade en beställning från Bolaget. Magnumflaskorna är St. Bernardus Abt 12 som släpptes här om dagen. Sen är det lite från Stigbergets också. Men det som ska bli mest spännande att prova är ölen från Den Bryggande Holländaren. Jag beställde en av varje flaska de hade på vinst och förlust. Jag lovar att återkomma med recensioner vartefter jag provar dem.
998C2DF9-3197-4180-B792-55A3C9EEBD5C.jpeg
Jag drack två förra helgen från DBH. Mkt bra.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Alltså, dessa tyska ölstilar. Vilket skönt break de är från alla ultra-IPA:eek:r, super-stouts osv.
Här har Nynäshamns Ångbryggeri producerat en riktigt bra hefe-weizen. Alla de klassiska smakerna finns där. Inte minst skumbananen ;)
015AAD74-8CC1-4D6E-8217-869716CE40A1.jpeg


Fun fact:
När man brygger en veteöl utvecklas samma estrar som man använder när man smaksätter skumbananer. Det kanske kan vara kul att tänka på när nästa veteöl fuktar gommen.
CBE9205A-238D-4552-A38B-1328C2000EEF.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ett par IPA till kväll, först en IPA från Stigbergets jag ger en ny chans, god fruktig smak, men kanske kunde ha lite mer punch i smaken
6216AF7A-14D5-4D30-A5C0-A7FBBF95BC68.jpeg

Sedan en IPA från Stone med tydliga noter av ananas i smaken, rätt OK men inte top notch
4F4741C8-7F45-41F7-86DB-A651C473C5D4.jpeg
Drack precis samma Stone som du gjorde. Helt ok tyckte jag, men ingenting som sticker ut nämnvärt. Hade varit roligare om de tryckt på ytterligare med ananasen. Då hade den fått bättre betyg av mig iaf. Gav den 3,75 av 5.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Åh, tycker verkligen om detta bryggeri! Pratade länge med bryggaren på Öl och whiskymässan förra året och fick prova mycket av det dom gjort.
Tycker också att de är riktigt bra och de har ett väldigt brett sortiment. Kul att du fick prata med dem, det brukar vara väldigt intressant och ger en extra dimension till ölet tycker jag. :)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Radio the @gruby
IMG_20200718_221117.jpg

Gav den en chans till. Höjer den något från sina 3,5 till 3,75 i betyg. Men förstår inte riktigt att du håller den så högt. Har nog iaf 5 andra Dipor jag väljer före denna.

Edit: Ta nu inte fram mina CBS och öl-bonga dom för att jag skrev så om din husöl :D
Dina CBS? Menar du de två flaskor jag precis vaskade?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
3026DC35-F2B4-4DCD-B656-E88844FA942E.jpeg
Man vill ju inte vara mkt sämre än @Script så här kommer söndagsstouten.

från Portugal, finns på TS Luktar mer choklad än vad det smakar. Tydliga toner av både färsk körsbär samt Portvinsfatet, behaglig beska som håller sig kvar ett tag efter körsbären gör sitt. Gillar man körsbär tror jag att du kmr gilla denna.
 
Topp