• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

AE41500

Panerai
Är i mancave.n (garaget...) och småfixar efter middagen, burksmuttar på denna fining. Druckit den tidigare och påminns om att burksmutta inte är den värdig. Riktigt fin, inte alls maltig (givetvis...), bara massa goa fruktnyanser på ett trevligt sätt. Mmm...
20210430_201009.jpg
 
Senast ändrad:
Dugges Mango Mango Mango Sour Fruit Ale 4,5%. Den doftar ljuvligt och smakar mycket bra. Mango och lite grapefrukt kanske lite lime. Den är lite som en läsk för vuxna, inte söt utan mer sträv. Tänk er en Fanta utan sötma! Mums! 4 av 5 i mina anteckningar.
C38E680B-E65A-4944-A799-3EF274748387.jpeg
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Är på middag hos min svåger, lite cava sen denna....
IMG_20210501_200259.jpg

Helt okej men tyvärr inte mer än så. Innan ikväll hade jag druckit 4st olika från detta bryggeri men bara en som jag verkligen tyckte om.

Rödpang till förrätten och nu lite av denna i väntan på huvudrätten...
IMG_20210501_210336.jpg

...denna var mkt bättre än den tidigare! Mkt mer smak.
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Säkert fler än jag som gillar Omnipollo. Vore det inte kul att (när vi är i normalläge/vaccinerade och ja... ni vet) träffas upp i deras lokaler i Sundbyberg för att dricka bra öl och snacka skit?

Så här säger Henok själv om framtiden.
"Baren kommer att ha 14 kranar att välja på och krogen ska kunna ta emot runt 150 gäster som får sitta i bås och käka medan de ser på när ölen bryggs.

Vi ska göra supertunna smashburgers. Öl och hamburgare liksom, varför krångla till det? Med 14 kranar kommer folk ha tillräckligt att sätta sig in i"

Själv bor jag några minuter därifrån och går förbi regelbundet, har dock inte sett något om kommande öppning i maj men man lever på hoppet :)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Eftersom man råkade ut för corona för någon månad sedan och tappade såklart smak- och luktsinnet totalt vilket gjorde att man tappade suget att dricka någon typ av alkohol överhuvudtaget. "Peppar, peppar, ta i träd" men nu har jag äntligen fått tillbaka det, bästa sättet att fira det är med en ölprovning såklart:

Så vad är mina allmänna kommentarer, Pöhjala är fortfarande lika jäkla stabila med deras Cellar Series, ingen av dom vi drack va under 4 i betyg.
Omnipolli Bianca Apricot Almont Deep Vanilla Lassi Gossi smakade, jadu, typ som en vit stout blandat, Imp Sour - inte den bästa Lassi jag druckit.
Duckpond är enligt mig bäst i Sverige på allting som involverar "sour", har inte druckit någon dålig suris alls från dom.
IMG_1353.JPG
IMG_1356.JPG
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Säkert fler än jag som gillar Omnipollo. Vore det inte kul att (när vi är i normalläge/vaccinerade och ja... ni vet) träffas upp i deras lokaler i Sundbyberg för att dricka bra öl och snacka skit?

Så här säger Henok själv om framtiden.
"Baren kommer att ha 14 kranar att välja på och krogen ska kunna ta emot runt 150 gäster som får sitta i bås och käka medan de ser på när ölen bryggs.

Vi ska göra supertunna smashburgers. Öl och hamburgare liksom, varför krångla till det? Med 14 kranar kommer folk ha tillräckligt att sätta sig in i"

Själv bor jag några minuter därifrån och går förbi regelbundet, har dock inte sett något om kommande öppning i maj men man lever på hoppet :)
Med tanke på det gänget jag alltid provar öl med alltid tar en hamburgare ser jag detta som någonting obligatoriskt som vi kan göra.

Bor dessutom "bara 20min" gång ifrån så perfekt gång för att gå av sig ruset:)!
 

Script

Cartier
Köpte hem en batch med Dugges nyligen men än så länge har ingen imponerat något särskilt. Inte dessa heller, för mycket kokos, och tonkaböner i den här söndagsstouten går bort för mig. Watermelon var helt okej, men något blek och tunn.
20210502_185805.jpg

lush.jpg
watermelon.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Här har vi tre RIKTIGT bra svenska barley wines, rankade 1-3 från vänster till höger. Alla går i engelsk stil skulle jag säga.

Mariatorgets Mikrobryggeri är djup och komplex och bör drickas i maka takt då den ändrar karaktär ganska mycket när den stiger i temperatur. Jag bedömer denna som mycket lagringsvänlig dessutom.

Spike var sötast av dem, men ändå rund och fyllig på väldigt trevligt sätt.

Eskilstuna Ölkultur levereras som vanligt på en mycket hög nivå, även om man får se sig besegrad just idag. Något tunnare än övriga, men jag skulle ändå säga att alla tre konkurrera med många internationella motsvarigheter.

209EEAB3-024C-440F-9390-3C717F95F6CA.jpeg
 

Script

Cartier
Här har vi tre RIKTIGT bra svenska barley wines, rankade 1-3 från vänster till höger. Alla går i engelsk stil skulle jag säga.

Mariatorgets Mikrobryggeri är djup och komplex och bör drickas i maka takt då den ändrar karaktär ganska mycket när den stiger i temperatur. Jag bedömer denna som mycket lagringsvänlig dessutom.

Spike var sötast av dem, men ändå rund och fyllig på väldigt trevligt sätt.

Eskilstuna Ölkultur levereras som vanligt på en mycket hög nivå, även om man får se sig besegrad just idag. Något tunnare än övriga, men jag skulle ändå säga att alla tre konkurrera med många internationella motsvarigheter.

209EEAB3-024C-440F-9390-3C717F95F6CA.jpeg
Vilka BW skulle du inte rekommendera? Tycker det kan vara något av ett minfält vilket gör att jag sällan köper på mig många olika!
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Vilka BW skulle du inte rekommendera? Tycker det kan vara något av ett minfält vilket gör att jag sällan köper på mig många olika!
Bra fråga. Jag brukar inte lägga de dåliga på minnet tyvärr. Men jag håller helt med dig om att det är ett minfält. Inte minst när det kommer till just svenska barley wines.

EDIT:
På tio slumpmässigt utvalda barley wines brukar jag tycka max tre är riktigt bra, en helt okej, och resten inget vidare. Problemet för mig är att de antingen är för tunna i kroppen eller för spritiga i smaken.
 
Topp