• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Ananas, mango och något mer. Melon kanske?
B76CCA9D-70E9-4186-A0E5-70BBCE432235.jpeg
Mycket god och len i smaken. Borde komma i större burkar! Toppen!
 

AE41500

Panerai
För er som gillar sura fruktisar kan jag rekommendera denna! Mycket bra! Syrlig och mycket fruktig med inslag av blåbär och svarta vinbär och hallon. Smaken hänger kvar, inte blaskig som så många andra. 👍
563BF107-073A-4538-BDB4-79815CCF5A91.jpeg
Intressant på ett sätt, men var går gränsen för "öl" (fråga till tråden)? Visst finns det många allvarliga ölfruktisar där ute. Ibland funderar man dock. Denna måste provas 😉👍
 

AE41500

Panerai
När det inte är gjort på malt, humle, jäst eller vatten
Jo, så rätt, men när dessa klassiska ingredienser börjar vara i "minoritet" el. inte alls tillnärmelsevis förefaller närvarande/förnimms i drycken/ölen, finns någon egentlig gräns när det börjar bli någon annan alkoholhaltig dryck?
Finns någon klassificering?
 

Script

Cartier
Jo, så rätt, men när dessa klassiska ingredienser börjar vara i "minoritet" el. inte alls tillnärmelsevis förefaller närvarande/förnimms i drycken/ölen, finns någon egentlig gräns när det börjar bli någon annan alkoholhaltig dryck?
Finns någon klassificering?
Nej det finns ingen gräns eller klassificering. Personligen gillar jag att vad som helst går att använda så slipper man vara bakbunden vad gäller smak och textur. Ger inte mycket för puritaner som aldrig tycker att något är äkta nog. Varför sitter de inte i den irakiska öknen och dricker öl ur lerkrus?

Med det sagt kan även jag uppskatta det enkla. Som den här pilsnern jag drack idag.

melleruds.jpg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jo, så rätt, men när dessa klassiska ingredienser börjar vara i "minoritet" el. inte alls tillnärmelsevis förefaller närvarande/förnimms i drycken/ölen, finns någon egentlig gräns när det börjar bli någon annan alkoholhaltig dryck?
Finns någon klassificering?
Det finns något som heter öltypsdefinitioner och är vad man utgår ifrån i olika tävlingar, exempelvis SM i hembryggning. Deras definitioner finns här.

Internationellt sett har vi Brewers Associations definitioner som används vid internationella tävlingar. I båda fallen har man en kategori för experimentella öl. Brewers Association framhåller att minst 51% av det socker som jäser och utvecklas till alkohol och kolsyra ska komma från malt. Det kan jag tycka är en rimlig ansats till att dra gränsen mellan öl och annan dryck. Jag hoppas det närmar sig svaret på din fundering.
 

AE41500

Panerai
Det finns något som heter öltypsdefinitioner och är vad man utgår ifrån i olika tävlingar, exempelvis SM i hembryggning. Deras definitioner finns här.

Internationellt sett har vi Brewers Associations definitioner som används vid internationella tävlingar. I båda fallen har man en kategori för experimentella öl. Brewers Association framhåller att minst 51% av det socker som jäser och utvecklas till alkohol och kolsyra ska komma från malt. Det kan jag tycka är en rimlig ansats till att dra gränsen mellan öl och annan dryck. Jag hoppas det närmar sig svaret på din fundering.
Tack, ja, det var ett bra svar 👍.
 

Jey

Cartier
23E6557F-1487-4886-91D5-49FD1459D229.jpeg

En blond ale från Oppigård, bryggeriet brukar ligga bra till oss mig men även om blond smaken var fin kan jag tycka alkohol smaken gav ett för stort intryck vid intaget. Därefter en bra öl men som helhet inget jag hade köpt igen.
 
Topp