• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Det kom ett paket idag, hur kul som helst!
Tack @Script ännu en gång. Kul med öl jag inte provat, det här kommer bli kalas!😃
7DFECD91-0F4B-4EA9-8C8E-E33DE408DD52.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Sippandes på en Noa från Omnipollo, och med Iron Maidens Sign of the Cross pumpandes i ören (givetvis liveversionen från Rock in Rio) har jag just lagt en redig beställning på öl från mitt favoritbryggeri - Fantôme. Bland annat fem flaskor av deras hyllningsöl till den svenska ölpodden Ölpölen. Ölen släpps förvisso på bolaget den 24/8, men jag kunde inte vända på det. Utöver det beställde jag även fem flaskor Fantôme Saison, samt lite specialare som jag tänkte ta med på en bottle share senare i höst.

Trevlig kväll på er. Jag hoppas vi ses i höst!
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur förvarar ni er öl?

Hej på er!
Jag har med tiden börjat bygga upp en bättre ölkällare igen. Urval och antal flaskor per sort börjar jag känna mig till freds med. Men förvaringen av densamma vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Just nu har jag ett antal lådor och backar samt ett gammalt vinställ i min garderob. Vinstället funkar bra, men tunga lådor staplade på varandra är ganska opraktiskt. Den öl som finns i de nedersta lådorna orkar jag sällan eller aldrig ta fram. Där står således det som tål lite längre lagring. Men det är fortfarande ingen optimal lösning.

85D62F5F-7E45-4B91-B8DB-EB810E90D915.jpeg


Tips och idéer på hur man kan göra tas tacksamt emot. Just nu överväger jag att köpa en ordentlig drickakyl och ha i garaget. Dela gärna bilder på hur er förvaring ser ut. Jag skulle behöva lite inspiration!
 

Script

Cartier
Hur förvarar ni er öl?

Hej på er!
Jag har med tiden börjat bygga upp en bättre ölkällare igen. Urval och antal flaskor per sort börjar jag känna mig till freds med. Men förvaringen av densamma vet jag inte riktigt hur jag ska göra med. Just nu har jag ett antal lådor och backar samt ett gammalt vinställ i min garderob. Vinstället funkar bra, men tunga lådor staplade på varandra är ganska opraktiskt. Den öl som finns i de nedersta lådorna orkar jag sällan eller aldrig ta fram. Där står således det som tål lite längre lagring. Men det är fortfarande ingen optimal lösning.

85D62F5F-7E45-4B91-B8DB-EB810E90D915.jpeg


Tips och idéer på hur man kan göra tas tacksamt emot. Just nu överväger jag att köpa en ordentlig drickakyl och ha i garaget. Dela gärna bilder på hur er förvaring ser ut. Jag skulle behöva lite inspiration!
Svårt när man inte vet hur du bor, jag gissar att du inte har alternativet källare för då hade du väl redan nyttjat den möjligheten. Har du möjlighet att bygga flaskhyllor själv? Blir smidigt att plocka in och ut jämfört med kartonger
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Svårt när man inte vet hur du bor, jag gissar att du inte har alternativet källare för då hade du väl redan nyttjat den möjligheten. Har du möjlighet att bygga flaskhyllor själv? Blir smidigt att plocka in och ut jämfört med kartonger
Nej precis, ingen källare. Jag har tittat på lite olika hyllsystem för flaskor. Det skulle kunna fungera. Men då är det oftast anpassat för vinflaskor. Burkar och vanlig storlek på ölflaskor blir svårare.
Det lutar som sagt åt en dedikerad kyl i garaget, men vi får se…
Hur gör du själv?
 

Script

Cartier
Nej precis, ingen källare. Jag har tittat på lite olika hyllsystem för flaskor. Det skulle kunna fungera. Men då är det oftast anpassat för vinflaskor. Burkar och vanlig storlek på ölflaskor blir svårare.
Det lutar som sagt åt en dedikerad kyl i garaget, men vi får se…
Hur gör du själv?
Jag bor i lägenhet. Har bara fyllt hela kylen plus en garderob med hyllor 😁
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Oppigårds Saison. En riktigt trevlig bekantskap! Len och fin munkänsla och lite värme från alkoholen på slutet. Däremellan hittar vi den klassiska smakprofilen från en saison, om än något tunnare än de belgiska bröderna och systrarna.

897EBD90-C474-420D-A90D-3FECB5BA9236.jpeg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
@NiklasF jag har en hylla i källaren jag ställer upp alla kapsylflaskor i. De med champagnekork ligger i hembyggda hyllorna för vin.
Förvara varmt är, som du naturligtvis vet då du frågar, inte så bra vid långlagring.
Hur mycket det egentligen gör utöver att det går fortare när man ser på normala lagringstiden för öl är nog diskuterbart. Snackar vi champagne man vill lägga undan i 20+ år påverkar det självklart mer.
Tycker nog en ölkyl är en vettig lösning, både då man får bra och trygg förvaring och kan hålla en temp nära servering.

20210730_210229.jpg

Länge sedan jag drack en Westmalle trippel.
Slås över spriten som inte klaras att hållas i schack av den söta belgojästen.
Kanske är den för kall?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Vi resonerar precis lika dant du och jag @SpejsMan. Sen har jag ju den lyxen att jag har plats för en flaskkyl i fullhöjd. På sikt är det en sån som kommer införskaffas.

——

Ikväll blir det ytterligare en svensk saison. Vem gör det bäst - Oppigård eller O/O? Spänningen är oliiidlig!

AC8C3547-4AE6-4414-ACA0-122DC7381A21.jpeg

5405DE3C-E9CC-480A-80F3-80D16D84E59B.jpeg
 
Topp