• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om blånerade visare

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
"Blånering är en industriell eller hantverksmässig process man använder för att rostskydda stålmaterial. Blånering i dess sanna form går till genom att man efter eventuell härdning hettar upp materialet till 400–500 °C och låter det svalna i rumstemperatur. Detta kallas för anlöpning och görs för att få vissa önskade egenskaper av materialet, blåneringen är en bonuseffekt.

Blåneringen får en blåsvart färg på grund av ett tunt oxidlager utanpå materialet, denna färg anser många vara väldigt tilltalande och har ett dekorativt värde. Bland annat gevärspipor/mekanismer blåneras, men ofta faller denna blånering under en kategori av "falsk" blånering, då materialet kokas i så kallad blåneringsvätska för att få den eftertraktade färgen." (Wikipedia)

Ända sedan mitt klockintresse låg i sin vagga, när man fortfarande var på jakt efter sin första riktiga klocka, har blånerade visare varit en av de detaljer jag gillat allra mest.

Sättet på vilket dessa visare kan skifta från djupt mörka, nästan svarta nyanser av blått till himmelsblå skimrande färger när ljuset ligger på tycker jag ger en helt ny dimension till klockans egna liv, och denna egenskap har alltid fascinerat mig. När jag själv bär en av de klockor i lådan som besitter dessa visare kan jag inte hjälpa annat än att leka med klockan i solen och se visarna skimra.

Visarna står att finnas i en mängd olika utföranden, på klockor från alla olika budgetsegment och användningsområden. Jag tycker, trots dessa många variationer, att de blånerade visarna alltid har en förmåga att förhöja klockans utseende.

Hursomhelst tycker jag att klockor med dessa visare förtjänar en samlingstråd - och jag vet att det är flera på avdelningen som sitter på riktigt fina pjäser - on top of mind har jag @Aurum BB och Reverso, @Rozzy Longines - men det finns ju säkerligen många fler, så se nu till att fylla denna tråd med blåskimrande inspiration!

Passar även på att slänga upp lite bilder på de blånerade visare jag själv har :)

En Mora med Leafvisare
IMG_20170710_092319_643.jpg


IMG_20170427_071159_383.jpg


IMG_20170622_120137_913.jpg

En Revue med Breguetvisare
IMG_20170529_102125_169.jpg


IMG_20170519_093932_424.jpg

IMG_20170501_194424_689.jpg


En Anonym Revue ATP med Indexvisare
IMG_20170523_100706_795.jpg
IMG_20170704_183819_942.jpg


Utöver det gänget har jag även haft:

En Nilax med Pennvisare och en Milida med Breguetvisare. Fotocred till @natovintage som tagit över Mildian och tagit bilden på den. :)
IMG_20170507_162221_181.jpg

IMG_20170704_225540_056.jpg
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Håller med dig. Blånerade visare är vackert och förtjänar egen tråd!

Inte bara vintage kan lyckas med att vara förbannat snyggt med blåa visare, även nytt! Min Gamla Christopher Ward C9 Pulsometer var en fullträff:

IMG_1394.jpg


Sen har jag även haft en Longines med blånerad subsec visare som lekta vackert med ljuset:

IMG_1395.jpg
 

Psykel

Patek
Här kommer mina bidrag! Ursäktar foton av potatiskvalitet. Det är endast för att faktiskt visa dom blånerade visarna! Glamourfoton får räcka i dagens klocka-trådar! :D
Birka, 30-tal
IMG_6009.JPG

Invicta, 50-tal
IMG_6010.JPG

Eterna, 30-tal
IMG_6008.JPG

Omega, 40-tal
IMG_6014.JPG

City, 40-tal
IMG_6012.JPG

Bulova, 30-tal
IMG_6015.JPG

Mido, 20-tal (?) Notera att endast sekundvisaren är blå och dom andra är lila - läckert! :D
IMG_6011.JPG

Damur i silver, asgammalt
IMG_6013.JPG
 
Har inget att bidra med egentligen mer än fem klockor med blånerade visare. Fem repobjekt som kanske inte är så glamoröst att lägga i denna tråden. Undrar egentligen mer om era blå visare också har tappat färg/rostat? Har någon där det blåa flagnat och någon med rostprickar. Tråkigt men är det ett vanligt eller ovanligt problem? :bored:
 

Psykel

Patek
Har inget att bidra med egentligen mer än fem klockor med blånerade visare. Fem repobjekt som kanske inte är så glamoröst att lägga i denna tråden. Undrar egentligen mer om era blå visare också har tappat färg/rostat? Har någon där det blåa flagnat och någon med rostprickar. Tråkigt men är det ett vanligt eller ovanligt problem? :bored:
Flagnat? Märkligt, eftersom det är själva stålet som är blått. Målade visare?
 
Flagnat? Märkligt, eftersom det är själva stålet som är blått. Målade visare?
Jepp o_O tycker också det är skumt. Har ju erfarenhet av gas/svetsverk och värmer man något blått så förblir det blått tills man slipar det :) älskar blånerade visare men jag vet inte om det bara är jag som har haft otur med kvalitén :bored:
 

Psykel

Patek
Jepp o_O tycker också det är skumt. Har ju erfarenhet av gas/svetsverk och värmer man något blått så förblir det blått tills man slipar det :) älskar blånerade visare men jag vet inte om det bara är jag som har haft otur med kvalitén :bored:
Blånerat är awesome! Lilanerat (det är säkert ett ord) likaså som min omärkta Mido ovan! :D
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jepp o_O tycker också det är skumt. Har ju erfarenhet av gas/svetsverk och värmer man något blått så förblir det blått tills man slipar det :) älskar blånerade visare men jag vet inte om det bara är jag som har haft otur med kvalitén :bored:
Blåneering var hyfsat dyrt vad jag har förstått, så det fanns tillverkare som hade blåmålade visare istället för blånerade för att det skulle bli billigare, förmodligen något sånt du har. :)
 

Psykel

Patek
Åh va fin den där va :D spanade in den på tradera men äh ja du vet :rolleyes: andra gången den låg ute. Förmodligen sket förra vinnaren i att betala :bored: grattis till en snygg klocka :happyhappy:
Tackar! Ännu ett "damur" som visade sig vara ett litet herrur. Se även Eternan ovan.
Edit: Dom är stiliga tillsammans! Samma mått och liknande boetter. Förmodligen ungefär lika gamla också. Eternan är från 1932.
IMG_6052.JPG
 
Topp