• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Datorer!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
I denna kan vi ställa dator relaterade frågor, som just har med Datorer att göra. Borde finnas fler än jag som inte är så haj på detta område. Jag vet att det fanns några trådar om datorer, men då var det personliga trådar, nu skapar jag en för alla som behöver hjälp inom detta område.

Min fråga är; Los Tantos är sugen på en Apple Dator Mac Book pro av något slag, hon har fallit för denna.

Mac Book Pro.
mac book pro.JPG


Jag vet inget om datorer som sagt, men tycker väl att en dator från 2012 känns gammal, det finns en nyare variant från 2015 som jag tycker hon skall köpa, men den ser då ut att sakna hårddisken på 500GB men andra sidan så har den nyare SSD på 128. Är det på ett ungefär lika mycket minne på dessa två.

Hon vill använda den till att jobba i Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning i första hand. Så lagring av bilder är relevant då hon gillar att fotografera mycket.

Här har ni en länk med båda datorerna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3039934,1283592

Skulle behöva lite hjälp med detta då jag lovade tanten att höra mig för, tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh // Affe
 
Senast ändrad:

Choppe

Rolex
2-Faktor
SSD-diskar är likt ett flashminne utan rörliga delar i sif såsom skivor som roterar. Fördelen med dessa är att de är helt tysta och snabbare än traditionella hårddiskar. Utrymmet är detsamma 1 GB = 1 GB.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Har för mig dem finns i olika varianter? Typ som iPhone, 128 - 256 - 512. Pris därefter givetvis, värt att kolla upp innan? Finns även externa små diskar man kan köpa till, tror dem låg på 500 GB?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Personligen så hade jag satsat på den något dyrare med 8GB RAM samt SSD. Men 128GB är inte stort om man t.ex. lagrar bilder eller filmer på den. Visserligen kan du ha en extern hårddisk för långlagringen eller för sådant som du inte behöver ha åtkomst till hela tiden.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Bra initiativ! Datorer är ett ständigt återkommande problem i mångas liv (inklusive mitt eget), så bra att man då kan få svar på sina frågor här :D

Jag skulle börja med att fråga, vad ska hon ha datorn till? Ta exemplet med hårddisken. SSD är en annan typ av lagring, ibland hänvisad till som s.k. "flashlagring", och precis som @Choppe säger finns många fördelar med den typen av lagring.

Jag skulle välja den som du föreslår, den nyare modellen. Smidigare och tunnare än den äldre men ändå med bra specifikationer. Självklart är det helt beroende på vad den ska användas till! Men till mail/surf/musik/streaming är den enligt mig perfekt.
 

pjmb

Cartier
Nuförtiden så streamas ju mycket men det beror på vad man ska ha den till såklart, alternativt ha en extern hårddisk eller NAS för lagring..
Själv är jag ju PC-kille när det kommer till datorer...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra initiativ! Datorer är ett ständigt återkommande problem i mångas liv (inklusive mitt eget), så bra att man då kan få svar på sina frågor här :D

Jag skulle börja med att fråga, vad ska hon ha datorn till? Ta exemplet med hårddisken. SSD är en annan typ av lagring, ibland hänvisad till som s.k. "flashlagring", och precis som @Choppe säger finns många fördelar med den typen av lagring.

Jag skulle välja den som du föreslår, den nyare modellen. Smidigare och tunnare än den äldre men ändå med bra specifikationer. Självklart är det helt beroende på vad den ska användas till! Men till mail/surf/musik/streaming är den enligt mig perfekt.

Mycket bra att du frågade, skrev till det nu i min tråd start. Men hon vill använda den till att jobba i Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning i första hand. Så lagring av bilder är relevant då hon gillar att fotografera mycket.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket bra att du frågade, skrev till det nu i min tråd start. Men hon vill använda den till att jobba i Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning i första hand. Så lagring av bilder är relevant då hon gillar att fotografera mycket.
Okej! Ja, då förstår jag att lagring i form av större hårddisk antagligen är att föredra. Behövs ju en del prestanda också för att kunna hantera de programmen på ett bra sätt. Inget lätt val! Extern hårddisk att komplettera med som andra redan föreslagit är ju ett bra alternativ också om man väljer den nyare modellen :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
I denna kan vi ställa dator relaterade frågor, som just har med Datorer att göra. Borde finnas fler än jag som inte är så haj på detta område. Jag vet att det fanns några trådar om datorer, men då var det personliga trådar, nu skapar jag en för alla som behöver hjälp inom detta område.

Min fråga är; Los Tantos är sugen på en Apple Dator Mac Book pro av något slag, hon har fallit för denna.

Mac Book Pro.
mac book pro.JPG


Jag vet inget om datorer som sagt, men tycker väl att en dator från 2012 känns gammal, det finns en nyare variant från 2015 som jag tycker hon skall köpa, men den ser då ut att sakna hårddisken på 500GB men andra sidan så har den nyare SSD på 128. Är det på ett ungefär lika mycket minne på dessa två.

Hon vill använda den till att jobba i Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning i första hand. Så lagring av bilder är relevant då hon gillar att fotografera mycket.

Här har ni en länk med båda datorerna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3039934,1283592

Skulle behöva lite hjälp med detta då jag lovade tanten att höra mig för, tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh // Affe

Mycket bra att du frågade, skrev till det nu i min tråd start. Men hon vill använda den till att jobba i Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning i första hand. Så lagring av bilder är relevant då hon gillar att fotografera mycket.

Då kommer inte 128 GB räcka så långt Affe. Ta 256 istället, och 8 gb ram. Det funkar fint med de flesta aktiviteter som los tantos kan hitta på. :D
Här har du den. Något dyr, men skärmen är underbar! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039935 Kan oavsett rekommendera att ta en extern hårddisk som arkiv. Så slipper datorn bli överfull med bilder också.
 

Niclas

Omega
Min fru har en MacBook pro. mid 2010 som jag stoppade en SSD i och resultatet är över förväntan. För "vanlig" användning märker jag knappt någon skillnad mot min MBP 2015 I7-processor med extra allt.
Om det finns en budget att hålla så hade jag köpt en äldre MBP och bytt disk och pimpat internminnet, det behövs för Photoshop. Sedan är det väl en fråga om arbetsflöde hur stor disk man behöver. Stor fördel att ha externa diskar med arbeten på och bara använda det man behöver i datorn.
Tänk på att de senare versionerna av MBP inte går att byta internminne på, likaså saknar dem senare årsmodellerna DVD-läsare.
 

JohnDoe

Rolex
Innan du slår till så är det nog god ide att kolla lite här http://buyersguide.macrumors.com/#Mac för de flesta bärbara macar är i slutet av sin livscykel. Ska man jobba med grafik så vill man att det funkar. Bilderna blir inte mindre..... Det är ju någon form av releaser som kommer nu i mars. Oklart om bara är mobilt eller även macar. Skulle inte köpa en med mindre än 16 Gb ram och minst 512 gb ssd, helst 1 tb men det är dyrt på mac.
 

Niclas

Omega
Jag skulle vilja säga minimum 8 Gb.
Behöver man mer minne än så, då förutsätter jag att det handlar om mer professionellt arbete och då behöver man sannolikt en stor kalibrerad skärm. Då tar men knappast kraft från en bärbar.
Prisskillnaden mellan 500 & 1Tb är dryga 800:- om man väljer alternativet att sätta i den själv ( Samsung 850 EVO )
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Några tips:
Bildbehandling= minne bra, 8gb är bra, 16gb ännu bättre
SSD bättre än vanlig HD
Sikta på minst 256 SSD
Därefter kan du köpa till en separat extern 2,5tum HD, de är billiga runt 500-1000kr och tar inte mycket plats eller en USB 3.0 USB som reserv.

Video behandling kan kräva mer och då kanske du måste du upp till 15tummaren med dubbla grafikkort för den extra kraften.
 

JohnDoe

Rolex
Jag skulle vilja säga minimum 8 Gb.
Behöver man mer minne än så, då förutsätter jag att det handlar om mer professionellt arbete och då behöver man sannolikt en stor kalibrerad skärm. Då tar men knappast kraft från en bärbar.
Prisskillnaden mellan 500 & 1Tb är dryga 800:- om man väljer alternativet att sätta i den själv ( Samsung 850 EVO )
Men det går väl inte att uppgradera disk på de nya macbook pro, eller? De har väl gjort som på air att allt sitter direkt på moderkortet.
 

Niclas

Omega
Men det går väl inte att uppgradera disk på de nya macbook pro, eller? De har väl gjort som på air att allt sitter direkt på moderkortet.
Jo, det lär gå men är komplicerat jämfört med tidigare 2,5-tum. Har ej själv öppnat och tittat.
Jag menade att om man köper en äldre MBP går den att modda till ändamålet. Tittar man på nyare modeller så hade jag hellre köpt färdig med den spec man behöver.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för alla svar gubbs, om jag kan avläsa svaren rätt, så rekommenderar ni den senaste datorn "Apple MacBook Pro - 2,7GHz DC 8GB 128GB 13" trots att den inte har så stor hårddisk (lagrings minne) då hon kan komplettera med en extern för bilder etc. Om hon tycker att hon vill lägga mer flis än dom 12.400kr som den nyare av dom kostar så får hon väl bara ett större SSD med mer lagringsminne?! För det är väl bara det som skiljer fattar jag det som. Vill hon kunna spara bilder så kan hon köpa till en extern hårddisk istället.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Innan du slår till så är det nog god ide att kolla lite här http://buyersguide.macrumors.com/#Mac för de flesta bärbara macar är i slutet av sin livscykel. Ska man jobba med grafik så vill man att det funkar. Bilderna blir inte mindre..... Det är ju någon form av releaser som kommer nu i mars. Oklart om bara är mobilt eller även macar. Skulle inte köpa en med mindre än 16 Gb ram och minst 512 gb ssd, helst 1 tb men det är dyrt på mac.

Tack för hjälpen och råden @JohnDoe , har läst länken du skickade med i din tråd! Fast jag hänger inte riktigt med varför man inte skall köpa datorerna, denna dator kommer att användas endast för privat bruk. Tror hon vill att det finns möjligheter om hon nu tar sig till det hon har sagt att den skall klara av. Kan nog säga med 100&% säkerhet att hon ej kommer att hålla på med allt detta dagligen ( Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning ) .
 

Niclas

Omega
Tack för alla svar gubbs, om jag kan avläsa svaren rätt, så rekommenderar ni den senaste datorn "Apple MacBook Pro - 2,7GHz DC 8GB 128GB 13" trots att den inte har så stor hårddisk (lagrings minne) då hon kan komplettera med en extern för bilder etc. Om hon tycker att hon vill lägga mer flis än dom 12.400kr som den nyare av dom kostar så får hon väl bara ett större SSD med mer lagringsminne?! För det är väl bara det som skiljer fattar jag det som. Vill hon kunna spara bilder så kan hon köpa till en extern hårddisk istället.

Hade gått på detta. Om jag skulle öka prestandan ( kostnaden ) hade jag hellre valt gå upp till 15 tum istället för mer minne eller disk.
Att ha extern disk är praktiskt både i säkerhet och smidighet.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Tack för hjälpen och råden @JohnDoe , har läst länken du skickade med i din tråd! Fast jag hänger inte riktigt med varför man inte skall köpa datorerna, denna dator kommer att användas endast för privat bruk. Tror hon vill att det finns möjligheter om hon nu tar sig till det hon har sagt att den skall klara av. Kan nog säga med 100&% säkerhet att hon ej kommer att hålla på med allt detta dagligen ( Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning ) .
8gb räcker för Adobe för det som du beskriver. SSD är snabbt och bra men fallerar den så är du rökt. Om din fru fotar och håller på med grafisk design så skapar hon saker hon inte vill förlora. Köp även två externa hårddiskar till. En som du använder som backup/timemachine på macen. Det gör att den hela tiden reflekterar datorn som en säkerhetskopia på den externa. När datorn fallerar... Vilket alla datorer gör för eller senare... Så kan du återställa den nya från den backupen utan att känna av någon förlust. Den andra externa hårddisken sparar ni det som ni inte vill förlora och förvarar den hos en nära vän. Finns gott om bra andra redundanslösningar med Raid 1 tex som är gött. Lycka till
 

JohnDoe

Rolex
Tack för hjälpen och råden @JohnDoe , har läst länken du skickade med i din tråd! Fast jag hänger inte riktigt med varför man inte skall köpa datorerna, denna dator kommer att användas endast för privat bruk. Tror hon vill att det finns möjligheter om hon nu tar sig till det hon har sagt att den skall klara av. Kan nog säga med 100&% säkerhet att hon ej kommer att hålla på med allt detta dagligen ( Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning ) .
Jo den nya kommer kosta lika mycket som den gamla men vara mycket bättre. Tråkigt att köpa förra årets modell till fullpris. Bättre att hålla sig några veckor och få en ny med bättre grafik. Processorn räcker säkert till men utvecklingen på grafikkort är mycket snabbare. ska man hålla på med grafik så vill man ha så färska prylar som möjligt när man köper nytt.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag gick Media med inriktning Grafisk kommunikation på gymnasiet så då höll vi på med alla program från Adobe. Jag hade då en 15" MacBook PRO med 4gb ram, typ 500gb hårddisk från 2011! och det flöt på super bra. Nu köpte jag precis den senaste MacBook PRO 13" för jag behövde en mindre dator i skolan och inte "släpa" på den gamla då den är väldigt tung.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tack för hjälpen och råden @JohnDoe , har läst länken du skickade med i din tråd! Fast jag hänger inte riktigt med varför man inte skall köpa datorerna, denna dator kommer att användas endast för privat bruk. Tror hon vill att det finns möjligheter om hon nu tar sig till det hon har sagt att den skall klara av. Kan nog säga med 100&% säkerhet att hon ej kommer att hålla på med allt detta dagligen ( Indesign, photoshop, och illustrator, jobba med bilder och text. Grafisk formgivning ) .
Satsa pengarna till att köpa lagring i iCloud istället för en extern HD. Då har hon säker lagring av bilderna och kommer åt dem på alla sina apple-prylar. mucho smidigt.
Bilderna lagras i full storlek i iCloud och i en mindre storlek på datorn. vill man redigera kan man enkelt ta hem originalstorleken och redigera den.
 

Zingo

Rolex
Nån som kan tipsa om NAS och gärna övriga bra att tänka på saker. Har kollat på Qnap antingen med två eller fyra diskar. Syfte är hemmabruk för film och bild samt musik. Funkar 2 i ram eller ska man upp mer? Diskarna funderar jag på 3 TB st, känns prisvärda. Tips på märke och modell tas gärna emot. I övrigt så ska det streamas till två TV, en bärbar PC, två iPad och iPhone samt PS4. Just det, hemmabio med Denon stänkare (AirPlay) samt en till som är på inköpslistan, funderar på Sonos. Jäkla stökigt med alla olika enheter. Vill "bara" få allt att funka och köpa rätt NAS. Tips mottages! :happyhappy:
 

Hugii

Audemars
Satsa pengarna till att köpa lagring i iCloud istället för en extern HD. Då har hon säker lagring av bilderna och kommer åt dem på alla sina apple-prylar. mucho smidigt.
Bilderna lagras i full storlek i iCloud och i en mindre storlek på datorn. vill man redigera kan man enkelt ta hem originalstorleken och redigera den.
Eller så köper man en NAS, tex myCloud och kommer åt den från alla sina enheter som har en internetanslutning. :) och kan användas ändå hemma som en extern HD ;)
Funkar fint på alla OS.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Eller så köper man en NAS, tex myCloud och kommer åt den från alla sina enheter som har en internetanslutning. :) och kan användas ändå hemma som en extern HD ;)
Funkar fint på alla OS.
Fast iCloud drive kommer du ju också åt från valfri enhet/IOS via world wide web och du slipper krångla med hårdvara...
Mer begränsat än NAS, men betydligt enklare ... dessutom betydligt säkrare :)
 
Topp