• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om DELMA

-RI-

Diamant
2-Faktor
Tänker att det kan vara kul med en tråd dedikerad till DELMA, verkar finnas väldigt få på forumet men en tråd för dessa kanske är på sin plats.

Grunden lades av bröderna Adolf and Albert Gilomen 1924, 1966 tog Ulrich Wüthrich över och idag drivs DELMA fortfarande av samma familj, andra och tredje generationen. Förra året firades 100 år.
Screenshot_20250722_121925_Samsung Internet.jpg

Här kan du läsa mer kring företaget historia:

För mig hade DELMA flugit under radarn helt tills jag fick möjlighet att testa deras Blue Shark III Azores, en limiterad variant om 500 exemplar. Stabila dykarklocka minst sagt.

Ibland men inte ofta länge infinner sig den där "wow" känslan när man får händerna på något nytt. Denna pjäs kändes riktigt spännande. Byggt för att klara det mesta, stor men ända bekväm på handleden.

47mm, 18,5mm hög, 22mm bandbredd, 4000m, heliumventil, bör med andra ord klara en regnskur, safirglas med AR, urverket är ett SW 200-1 med custom rotor.

Både boett och länken är försedda med skruvar där det ingår specialverktyg för att korta länk eller byta länk --> gummi.
20250717_113609.jpg

Kundservice: Utmärkt. Upptäckte att urtavlan på mitt exemplar sa 3000m men baklocket 4000m. Kontaktade DELMA och fick kontakt med en av ägarna i familjen. Man kunde då konstatera att det av misstag slunkit igenom en test-tavla som blivit felaktigt monterad. Fick då en ny korrekt urtavla skickad till mig utan några frågor. Snabb och trevlig service.
Låter nog urtavlan sitta i, kul med en "one of a kind" 😂

Presentationen är riktigt imponerade, kommer i en gigantisk träbox, kvalité rakt igenom. Känns premium som sig bör med en klocka den prisklassen (även om boxen mest tar plats och aldrig kommer synas förmodligen)
20250715_175207.jpg
20250717_112605.jpg
20250716_141331.jpg
20250716_141512.jpg

Fyll gärna på med bilder info om du äger eller har erfarenhet av DELMA, både vintage och modernt.

Läste en artikel om Delma Blue Shark Azores idag, skriven av Monochrome. Av en slump råkade jag se att klockan på bilderna har 9900ft på urtavlan, likt mitt exemplar. Läser vidare och ser att en av Delmas ambassadörer är Svensk, då gick det upp för mig att det måste vara min klocka på bilderna i artikel med tanke på den feltryckta urtavlan och varenda hairline stämmer med bilderna. 🦈 Lustigt att jag stötte på detta av en slump.
The-Delma-Blue-Shark-III-Azores-Edition-4.jpg

Tillbaka
Topp