• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om den ekonomiska kraschen cirka 2016

SwedishMade

Cartier
(på inrådan av Spencer som ogillade att jag party poopade övriga köpfesttrådar med mina "domedagsidéer" (fritt citat) ...)

Bostäder, aktier, obligationer...

Till slut tar centralbankernas urin slut och de kan inte längre värma byxorna!

Räntorna drar iväg och kan inte styras? Vem bryr sig om riksbankens styrränta när de svenska bankerna pga lågt förtroende (för svenska bostadsmarknaden) inte längre kan låna billigt?

Alternativt: hur negativ skall räntan behöva bli när vi får en verklig lågkonjunktur?

1992 2000 2008 2016 ...

När smäller det? Hur kommer det att smälla?

2008 känns som "igår", men det är snart 8 år sedan!

Håller du med mig är du inte ensam:
http://blogg.avanza.se/avanza/fondpodden-19-ragnhild-wiborg/
Hon har gått "kort" genom att sälja av när aktier nått riktkurser för att sedan i princip behålla cash.

Någon gång måste lökpriserna landa!
Tulip.jpg

Ha hA! Jag ser nu att videon nedan verkar vara speglad (för att inte hittas av copyrightsökare?) men jag låter den vara kvar, men lökkurvan blir ju helt fel! Se ovan!

Här kommer lite INSIDE info,
marknaden är uppblåst till max och detta kommer inte sluta på ett kul sätt. (Visst är det kul att "do-good"-liberalen Douglas är lite genuint oroad av att han kan ha inspirerat folk till handlingar som Douglas helt är emot, och då pratar vi inte om olagligheter som inside trading utan mer "rovdjurskapitalism"...)

Det finns ingen
redugas_home_se_fi.png

som kommer att funka
svullo_31071205.jpg

denna gången!

Med en Rolex på armen en dag som varit allt för varm,
SwedishMade
 
Senast ändrad:

SwedishMade

Cartier
Angående Ragnhild Wiborg, hur bra lyckades hon med Consepio? ;) Keywords: havererad hedgefond
Hej Tomas!

Hon diskuterar själv detta i podcasten om du tar dig tid att lyssna på den. Fondens nedläggning berodde inte på felinvesteringar. Om du har en text eller länk som berättar en annan version får du gärna posta den. Tack!
 

Yo-han

Troll probationary
Blir så trött på detta cervenkatugg, ja, vi har inte ett perfekt system, ja vi har uppgångar och nedgångar och ibland crascher och sen brukar det hämta upp sig igen. Skulle det gå riktigt, riiiiktigt åt helvete hittar du mig på svalbard men du kommer dock endast komma inom 500m innan jag sätter en kula i din skalle, orkar inte med begåvningshandikappade wanna-bee rättshaverister i vårt sköna apokalypscrew.
 

SwedishMade

Cartier
Blir så trött på detta cervenkatugg, ja, vi har inte ett perfekt system, ja vi har uppgångar och nedgångar och ibland crascher och sen brukar det hämta upp sig igen. ...
Om det ändå vore så enkelt. Nästa gång det smäller är det slut på den svenska välfärdsstaten, bra jobbat Reinfeldt! Mission accomplished!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej Tomas!

Hon diskuterar själv detta i podcasten om du tar dig tid att lyssna på den. Fondens nedläggning berodde inte på felinvesteringar. Om du har en text eller länk som berättar en annan version får du gärna posta den. Tack!
Jag har lyssnat, var faktiskt intressant. Vad vill du ha för källor? Consepio som du nog vet gick ju bra första åren, men från att hon tog över förvaltningen 2005 till att den lades ned 2012 gick den bakåt totalt sett. De vad jag vet aldrig gjordes något officiellt uttalande om att det var den bristande avkastningen som var anledningen till att hedgefonden lades ned så kan jag inte dementera ditt påstående. Men om jag hade varit delägare hade jag nog inte varit nöjd runt 2012...

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2011/09/21/ingen-bradska-med-consepio.html
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/fonder/usel-sommar-for-consepio-433667
http://www.morningstar.se/guide/article?Title=wiborg-avvecklar-consepio&SelectedKeyWord=KWO1000037
 

DrDre

Patek
Om det ändå vore så enkelt. Nästa gång det smäller är det slut på den svenska välfärdsstaten, bra jobbat Reinfeldt! Mission accomplished!

Jag tror nog att vi är på väg mot en förskjutning mot personligt ansvar (till skillnad från att det sköts offentligt) även om vi inte får se en kris.
KG Bergström, som jag tycker ofta är rätt vettig, summerade upp Almedasveckan så här:

"Här är han (Björklund) bara en av flera toppolitiker som nu allt oftare ställer moraliska krav på medborgarna. Stefan Löfven försökte här i Almedalen lansera något som han kallade utvecklingsmoral. I mina öron lät det mer som förändringsbenägenhet. Socialdemokratiska arbetsmarknadsministern talade i en debatt i Visby om den enskildes ansvar för att få jobb, så engagerat att den moderate partisekreteraren Tomas Tobé i samma debatt såg ut att ha problem att matcha henne i den gamla moderata paradgrenen – det individuella ansvaret.

Varför den här nya moraltrenden uppstår och rentav initieras av socialdemokrater kan man bara spekulera i. Har så många medborgare hamnat så långt utanför arbetsmarknaden, att de traditionella kollektiva lösningarna inte längre fungerar?"
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror nog att vi är på väg mot en förskjutning mot personligt ansvar (till skillnad från att det sköts offentligt) även om vi inte får se en kris.
KG Bergström, som jag tycker ofta är rätt vettig, summerade upp Almedasveckan så här:

"Här är han (Björklund) bara en av flera toppolitiker som nu allt oftare ställer moraliska krav på medborgarna. Stefan Löfven försökte här i Almedalen lansera något som han kallade utvecklingsmoral. I mina öron lät det mer som förändringsbenägenhet. Socialdemokratiska arbetsmarknadsministern talade i en debatt i Visby om den enskildes ansvar för att få jobb, så engagerat att den moderate partisekreteraren Tomas Tobé i samma debatt såg ut att ha problem att matcha henne i den gamla moderata paradgrenen – det individuella ansvaret.

Varför den här nya moraltrenden uppstår och rentav initieras av socialdemokrater kan man bara spekulera i. Har så många medborgare hamnat så långt utanför arbetsmarknaden, att de traditionella kollektiva lösningarna inte längre fungerar?"

Politisk överlevnadsstrategi. Stålarna i den gemensamma hinken börjar efter decennier av slöseri att ta slut... Om tio år vill alla politiker med överlevnadsinstinkt kunna säga 'jag betonade redan 2015 vikten av det personliga ansvaret' när de ställs till svars av högaffelförsedda medborgare som undrar vart fan pensionspengarna tog vägen. ;)
 

SwedishMade

Cartier

Politisk överlevnadsstrategi. Stålarna i den gemensamma hinken börjar efter decennier av slöseri att ta slut... Om tio år vill alla politiker med överlevnadsinstinkt kunna säga 'jag betonade redan 2015 vikten av det personliga ansvaret' när de ställs till svars av högaffelförsedda medborgare som undrar vart fan pensionspengarna tog vägen. ;)

Kulturellt heterogena samhällen saknar förutsättningar för att ha en välfärdsstat - tror någon på motsatsen så kom med ett exempel (Nej Schweiz är inget bra exempel för trots olika språk har man liknande grundläggande värderingar.)

Förutom betalningsviljan kommer hela biten med finansieringen av kalaset...
 

Boris Balkan

Fark you!
Kulturellt heterogena samhällen saknar förutsättningar för att ha en välfärdsstat - tror någon på motsatsen så kom med ett exempel (Nej Schweiz är inget bra exempel för trots olika språk har man liknande grundläggande värderingar.)

Förutom betalningsviljan kommer hela biten med finansieringen av kalaset...

Det där får du utveckla. Du menar alltså att "svenskar" skulle sluta betala skatt när andelen invandrare når en viss nivå?
 

DrDre

Patek
Det där får du utveckla. Du menar alltså att "svenskar" skulle sluta betala skatt när andelen invandrare når en viss nivå?

Så här menar Bo Rothstein i frågan om vad som håller ihop ett välfärdssystem. Tycker det låter rätt vettigt.

"Välfärdsstaten bygger inte på altruism, som många inom vänstern tror. Den bygger på ett slags kontrakt om ömsesidighet, eller med ett finare ord reciprocitet: Vi är beredda att ställa upp för andra om vi tror att andra är beredda att ställa upp för oss.

Om folk börjar uppfatta att det finns människor som överutnyttjar systemet, till exempel tillskansar sig otillbörligt mycket bidrag, fräter det på reciprociteten, menar Bo Rothstein.

– Jag förnekar inte att det finns altruistiska människor, men antalet Moder Theresa i världen är dessvärre för litet för att bygga samhällssystem på. Solidaritet bygger på ömsesidighet."

Källa: http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/vaelfaerdsstaten-bygger-inte-pa-altruism-15360
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kulturellt heterogena samhällen saknar förutsättningar för att ha en välfärdsstat - tror någon på motsatsen så kom med ett exempel (Nej Schweiz är inget bra exempel för trots olika språk har man liknande grundläggande värderingar.)

Förutom betalningsviljan kommer hela biten med finansieringen av kalaset...

Nu vet jag inte riktigt vad det var jag skrev (eller ens om det var något jag skrev) som du svarar på....
 

Boris Balkan

Fark you!
Så här menar Bo Rothstein i frågan om vad som håller ihop ett välfärdssystem. Tycker det låter rätt vettigt.

"Välfärdsstaten bygger inte på altruism, som många inom vänstern tror. Den bygger på ett slags kontrakt om ömsesidighet, eller med ett finare ord reciprocitet: Vi är beredda att ställa upp för andra om vi tror att andra är beredda att ställa upp för oss.

Om folk börjar uppfatta att det finns människor som överutnyttjar systemet, till exempel tillskansar sig otillbörligt mycket bidrag, fräter det på reciprociteten, menar Bo Rothstein.

– Jag förnekar inte att det finns altruistiska människor, men antalet Moder Theresa i världen är dessvärre för litet för att bygga samhällssystem på. Solidaritet bygger på ömsesidighet."

Källa: http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/vaelfaerdsstaten-bygger-inte-pa-altruism-15360

Intressant och nästa steg i resonemanget - dvs hur kopplar du/ni det till invandring/integration i Sverige?
 

DrDre

Patek
Intressant och nästa steg i resonemanget - dvs hur kopplar du/ni det till invandring/integration i Sverige?

Jag kopplar den inte till invandring. Jag lyfte fram vad Rothstein ser som en sammanhållande kraft vilket krävs i ett välfärdssamhälle.

Invandring och välfärd har redan diskuterats så mkt bland nationalekonomer (googla tex Assar Lindbeck och invandring) så det är väl ingen direkt vits med att dra upp den här också eftersom vi inte kommer längre än vad de redan har gjort.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag kopplar den inte till invandring. Jag lyfte fram vad Rothstein ser som en sammanhållande kraft vilket krävs i ett välfärdssamhälle.

Invandring och välfärd har redan diskuterats så mkt bland nationalekonomer (googla tex Assar Lindbeck och invandring) så det är väl ingen direkt vits med att dra upp den här också eftersom vi inte kommer längre än vad de redan har gjort.

I så fall förstår jag inte varför du gav dig in i diskussionen. SwedishMade satte detta i ett kulturellt kontext och det var det jag svarade på.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag lägger inget fördömmande i detta, men det är uppenbart att folk röstar som de gör
http://novus.se/wp-content/uploads/2015/07/Novus-rapport-Välfärden-150703-pdf.pdf
med vetskapen att det svenska välfärdssamhället kommer att försvinna. Detta tror jag också var Frädrick "Det sovande folket" Reinfeldts mål. Jag har inga problem med detta, men jag tycker inte heller det är något man skall hymla med.

Novus, deras undersökningar har aldrig tidigare ifrågasatts ;) Seriöst, läs tex denna skapelse: http://novus.se/wp-content/uploads/2015/07/Novus_Rapport_Almedalen_opposition-150701pdf.pdf Reagerar du på något där?
 

DrDre

Patek
Jag lägger inget fördömmande i detta, men det är uppenbart att folk röstar som de gör
http://novus.se/wp-content/uploads/2015/07/Novus-rapport-Välfärden-150703-pdf.pdf
med vetskapen att det svenska välfärdssamhället kommer att försvinna. Detta tror jag också var Frädrick "Det sovande folket" Reinfeldts mål. Jag har inga problem med detta, men jag tycker inte heller det är något man skall hymla med.

Det var förvånansvärt högra NEJ siffror på båda frågorna:
"Anser du att alla som bor i Sverige skall få ta del av den svenska välfärden (bl.a. gratis sjukvård, skola och socialbidrag)?" 34% svarar "Nej" (55% Ja)

"Tror du att Sverige har råd att erbjuda gratis välfärd (tex skola och sjukvård) till alla som bor i Sverige om antalet flyktingar är på dagens nivå eller högre än idag utan en radikalt förändrad politik? " 66% svara Nej och 24% Ja.

Det som talar för just denna studien är att den är väldigt färsk och förmodligen anonym (webundersökning), men det låga antalet tillfrågade (1000) är lite problematiskt och webundersökningar kan väl också göra att vissa tex äldre eller folk som inte har tillgång till dator hemma underrepresenteras.
 
Topp