• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om designkopior där "folk" inte känner till att det finns ett original

Strindberg

Patek
2-Faktor
En sak jag tycker är intressant är design som är mer eller mindre kopior på design från mer meriterade designers.
Jag vet/tror att många saker på de större möbelvaruhusen är väldigt influerade av "bättre" design, men jag kan inga exempel (eftersom jag är en okultiverad bonde).
Jag tror inte heller att folk i gemen uppfattar att de köper mer eller mindre en Bruno Matsson-kopia.

Visa gärna exempel på detta!

Jag börjar med ett klockrent exempel:

Cartier Trinity (har gjorts med och utan logga):
IMG_7024.PNG

Random trefärgad ring, finns från "hundra" olika tillverkare:
IMG_7023.JPG
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag gillar inte alls fenomenet du nämner, och tror att många tycker sig göra ett klipp och tänker att 'ha ha - varför skall jag betala mycket mer för något som ser likadant ut' om dom nu ens känner till originalen.

Problemet är ju dock firmorna som kapitaliserar på andras design - har extremt svårt för MIO t.ex.:

tom_dixon_etch_lookalike_jysk_5293ac189606ee6cd3ec51f8.jpg


lika_som_bar_lookalike_wegner_y_stol_whisbone_chair_528a6c1488e59d9f003cb66f.jpg


Finns massor med exempel inom möbelvärlden.
 

Edin

Panerai
Gillar det inte heller. Sparar just nu till nya Y stolar och vill man nu ha de får man just spara. Inget fel med det och du har garanterat kvar ett högre värde i de stolarna en Mios motsvarande den dag du vill byta ut dom..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
För att vara tydlig:
Jag gillar inte heller det här. Ett skitbeteende av producenterna av "kopiorna", jag tror inte en minut på att de bara råkade göra en likadan produkt.
 
Topp