• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om digitala, men helt mekaniska klockor!

Hugger69

Patek
2-Faktor
Halloj,
Har letat men inte funnit en tråd om dessa oerhört underskattade och samhällsviktiga uren som gjordes av den förmodat enda anledningen att sticka ut, förvirra och få folk att glömma tiden då många av dem i princip är helt oläsliga! :p
Jag har fascinerats å det grövsta sedan jag för första gången såg ett dylikt ur här på forumet och tycker definitivt at det behövs en egen tråd om dessa vidunder så fyll på med historia, kunskap och bilder! :bookworm:

Börjar själv med mitt enda ur i denna kategori och det är naturligtvis en Enicar och modellen vet jag inte riktigt vad den kallas men ref.nr är 173-01-01 för mitt ur som förmodligen lanserades runt 1965. Har sett den kallas för Automatic Jumping Hour Date också men det känns inte som det korrekta namnet från Enicar men det beskriver klockan väl ändå.
Klockan mäter rejäla 41 x 43 mm utan krona och med sina 12 mm på höjden så den skäms inte alls på armen! Tavlan har någon obestämd nyans av ljusbrun/koppar-aktig kulör.
Bifogar många bilder då jag aldrig blir less på att titta på den för den är så fel men ändå så rätt i tiden, hepp! :cool:
IMG_4039.JPG
IMG_4040.JPG
IMG_4043.JPG
IMG_4045.jpg
IMG_4048.jpg
IMG_4158.jpg
IMG_4160.jpg
IMG_4161.jpg
IMG_4162.jpg
IMG_4164.jpg
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Hmm ;)
De där är riktigt fräcka, inte vågat slå till på något liknande ännu, men det kanske är dags snart? Din Enicar är väldigt krispig.
 

Psykel

Patek
Halloj,
Har letat men inte funnit en tråd om dessa oerhört underskattade och samhällsviktiga uren som gjordes av den förmodat enda anledningen att sticka ut, förvirra och få folk att glömma tiden då många av dem i princip är helt oläsliga! :p
Jag har fascinerats å det grövsta sedan jag för första gången såg ett dylikt ur här på forumet och tycker definitivt at det behövs en egen tråd om dessa vidunder så fyll på med historia, kunskap och bilder! :bookworm:

Börjar själv med mitt enda ur i denna kategori och det är naturligtvis en Enicar och modellen vet jag inte riktigt vad den kallas men ref.nr är 173-01-01 för mitt ur som förmodligen lanserades runt 1965. Har sett den kallas för Automatic Jumping Hour Date också men det känns inte som det korrekta namnet från Enicar men det beskriver klockan väl ändå.
Klockan mäter rejäla 41 x 43 mm utan krona och med sina 12 mm på höjden så den skäms inte alls på armen! Tavlan har någon obestämd nyans av ljusbrun/koppar-aktig kulör.
Bifogar många bilder då jag aldrig blir less på att titta på den för den är så fel men ändå så rätt i tiden, hepp! :cool:
IMG_4039.JPG
IMG_4040.JPG
IMG_4043.JPG
IMG_4045.jpg
IMG_4048.jpg
IMG_4158.jpg
IMG_4160.jpg
IMG_4161.jpg
IMG_4162.jpg
IMG_4164.jpg
Skoj trådstart! Har själv sneglat en del på digitalarna fårn 60-/70-talet, men känns som det är svårt att få tag på en i helstål. Tror inte jag sett nån annan än din Enicar och Tissot Newtimer som kommer i stål.
Men den ultimata drömmen vore ju såklart en Cartier Tank à Guichets från 30-talet.
26386-Guichets.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jag lägger mig på rygg och erkänner utan omsvep att jag är en usel människa...:bag:

När jag letade här på KS efter någon som skrivit om dessa digitala underverk så missade jag naturligtvis att leta efter den gängse benämningen i folkmun som är Jump Hour.....hade jag gjort det så hade jag naturligtvis hittat @Aurum och hans rejäla tråd och inte behövt skapa denna så nu är det fritt fram att överösa den , denna eller varför inte båda trådarna med era bästa digitala och mekaniska Jump Hour-klockor! :woot:

Här kommer i alla fall tråden från @Aurum: https://klocksnack.se/threads/jump-hour-futurism-från-förr.125845/
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Jag kunde kanske ha varit lite tydligare med min länkning i första svaret också... Jaja, ju fler bilder och info om fina klockor desto bättre!
 

[Bobo]

Rolex
Äsch. Den här tråden är mycket trevligare.;)
Jag har hittat massor av jumpys på sistone. Till bra priser dessutom.:happyhappy:
Screenshot_20200716-224412.jpg
Screenshot_20200716-224419.jpg
Screenshot_20200716-224426.jpg
Screenshot_20200716-224439.jpg
Screenshot_20200716-224449.jpg
Screenshot_20200716-224403.jpg

Sen får vi inte missa att nämna det senaste tillskottet i jump hourfamiljen. Gruppo Gamma Nexus, som släpptes härförleden.:)
Screenshot_20200715-130800.jpg

Finns en hel del om man bara letar lite.
Däremot är tank-modellerna i "herrstorlek" väldigt svåra att hitta till ett vettigt pris.
Rolex Marcone ligger fortfarande osåld på chrono24...
Screenshot_20200716-224734.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Underbart att se så många på en gång! :woot:
..men frågan är om alla verkligen är Jump Hour? :rolleyes:
Enligt min uris så är ju vissa av dessa verk inte av den kvalisorten att de verkligen har funktionen Jump Hour, om jag förstått det rätt?! o_O
 

[Bobo]

Rolex
Underbart att se så många på en gång! :woot:
..men frågan är om alla verkligen är Jump Hour? :rolleyes:
Enligt min uris så är ju vissa av dessa verk inte av den kvalisorten att de verkligen har funktionen Jump Hour, om jag förstått det rätt?! o_O
Alla som visar hela timmen i fönstret när klockan är något annat än xx.59-xx.01 borde vara jump hours. Annars skulle ju timmen rotera halvvägs ur bild när klockan är xx.30...
 
Min Auguste Raymond! Med äkta jumphour menas när timmen "sprättar" fram vid växling (en fjäder spänns och utlöses vid heltimme), det finns många som växlar på samma sätt som de flesta datumväxlingar och då är timmen lite halvt överdragen ett tag, istället för distinkt!
IMG_20200618_115233.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Min Auguste Raymond! Med äkta jumphour menas när timmen "sprättar" fram vid växling (en fjäder spänns och utlöses vid heltimme), det finns många som växlar på samma sätt som de flesta datumväxlingar och då är timmen lite halvt överdragen ett tag, istället för distinkt!
IMG_20200618_115233.jpg
Underbar Jump Hour du har där Per-Erik! :woot: Antar att det inte är lätt att hitta nya band? ;)
Tack även för att du bringar kunskap i ämnet, precis det man önskar!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Min Auguste Raymond! Med äkta jumphour menas när timmen "sprättar" fram vid växling (en fjäder spänns och utlöses vid heltimme), det finns många som växlar på samma sätt som de flesta datumväxlingar och då är timmen lite halvt överdragen ett tag, istället för distinkt!
IMG_20200618_115233.jpg
Sådana dära "smala" har jag kollat en del på, kanske blir en sådan som min nästa... :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skoj trådstart! Har själv sneglat en del på digitalarna fårn 60-/70-talet, men känns som det är svårt att få tag på en i helstål. Tror inte jag sett nån annan än din Enicar och Tissot Newtimer som kommer i stål.
Men den ultimata drömmen vore ju såklart en Cartier Tank à Guichets från 30-talet.
26386-Guichets.jpg
+1

Det är synd, cool design men som du säger är de flesta tillverkade i fulmetall och med tveksamma urverk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Man kan ju alltid byta boett eller lägga på nytt material om de är för slitna enligt ditt tycke. Urverket blir väl svårare, men men...
Är inte så mycket för Franken och hopplock. Även en perfekt boett i fulmetall går bort för mig, ser imho billig ut och ger mig röda utslag på armen (nickelallergi).

Det finns ju dock trevliga exemplar som den enicar först här i tråden och Tissot'en som någon nämnde. :)
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Halloj,
Har letat men inte funnit en tråd om dessa oerhört underskattade och samhällsviktiga uren som gjordes av den förmodat enda anledningen att sticka ut, förvirra och få folk att glömma tiden då många av dem i princip är helt oläsliga! :p
Jag har fascinerats å det grövsta sedan jag för första gången såg ett dylikt ur här på forumet och tycker definitivt at det behövs en egen tråd om dessa vidunder så fyll på med historia, kunskap och bilder! :bookworm:

Börjar själv med mitt enda ur i denna kategori och det är naturligtvis en Enicar och modellen vet jag inte riktigt vad den kallas men ref.nr är 173-01-01 för mitt ur som förmodligen lanserades runt 1965. Har sett den kallas för Automatic Jumping Hour Date också men det känns inte som det korrekta namnet från Enicar men det beskriver klockan väl ändå.
Klockan mäter rejäla 41 x 43 mm utan krona och med sina 12 mm på höjden så den skäms inte alls på armen! Tavlan har någon obestämd nyans av ljusbrun/koppar-aktig kulör.
Bifogar många bilder då jag aldrig blir less på att titta på den för den är så fel men ändå så rätt i tiden, hepp! :cool:
IMG_4039.JPG
IMG_4040.JPG
IMG_4043.JPG
IMG_4045.jpg
IMG_4048.jpg
IMG_4158.jpg
IMG_4160.jpg
IMG_4161.jpg
IMG_4162.jpg
IMG_4164.jpg
Den där placerade sig på min Topp-10 lista över dinkor jag sett under min tid här på KS!
 
Topp