• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Guillaume

Rolfen

Silver
Tavla.jpg

Internet är riktigt bra ställe för info men tyvärr funkar det bäst för riktigt gamla eller moderna saker. Söker man på saker från tiden strax innan internet så brukar träffarna bli få. Jag har toksökt efter info om klocktillverkaren Guillaume och helt gått bet. Hittar en del bilder på klockor från dom och av designen gissar jag att dom fanns på 80-90 talet. Dom körde mycket med "modern" design så man skulle kanske kunna använda det nedlåtande forumordet "parfymklockor" för att beskriva dom. Men dom har gjort klockor med både kvarts, manuella och automatverk och det brukar stå "Swiss Made" på dom så en viss kvalité är det trots allt. Hittade även en bild på en riktigt läcker skelettvariant som jag gärna skulle lägga till samlingen.
GuillaumeSkeletonised.jpg

Själv har jag nyss köpt två Guillaume, en silvrig
Silver.jpg

och en guldig, bägge NOS
Guld.jpg

Det som gör dessa intressanta (förutom att jag gillar utseendet) är att dom har ett Ronda 2538 micromotor automatverk. Ronda började ta fram detta i början av 80-talet för dom ville ha ett tunt automatverk som skulle slåss mot kvartsverken. Det gick ju som bekant inte så bra med det kriget och Ronda tillverkade bara dessa mellan 1986 och 1989, efter det fokuserade Ronda på kvartsverk istället.

Ronda 2538 är inget jättevackert verk men det har helt klart en plats i klockhistorien. Bild snodd från nätet:
Ronda2538.jpg

Har ni någon Guillaume klocka eller info om bolaget så posta gärna här.

(Ledsen om någon mögelvän tar illa vid sig av denna tråd men den handlar om ett bolag som (troligtvis) verkade för 30 år sedan och numera är borta så jag tyckte detta var rätt plats trots allt.)

Tillbaka
Topp