• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om hantverk; från ett träd i skogen till ett färdigt hantverk...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är kul att pula lite, skulle tro att många av oss tycker det är kul i viss mån. Jag personligen älskar att skapa och se föremålet eller rättare sagt projektet bli till ett klart hantverk eller vad det man nu är man skapar. Saken är väl detsamma för en konstnär tippar jag.

Ni som läste denna tråd " Satan i gatan vilket trevligt mejl jag precis fick " vet ju att jag har börjat studera på heltid som finsnickare, jag tycker det är otroligt roligt, och varje dag då jag går hem, så längtar jag tillbaka nästa morgon så jag får göra det jag tycker är kul. Ångrar mig inte ett skit, det var länge sedan jag kände sådan enorm glädje att få åka iväg och göra av 8 timmar, och sedan tycka att tiden går alldeles för fort.

https://klocksnack.se/threads/satan-i-gatan-vilket-trevligt-mejl-jag-precis-fick.47350/#post-1164619

Jaja...det första vi fick skapa eller rättare sagt bygga, var en pall. Ingen svår uppgift kanske, men lik väl jäkligt roligt att göra. då det fanns maskiner jag inte använt tidigare.


Först kollar man igenom ritningen lite.
1.JPG




Sen kapar man till verket man valt ut till den längd du behöver.
2.JPG




Därefter så är man tvungen att köra minst två sidor av brädan i rikthyveln, kant och flat sida. Resterande sidor kör man i planhyveln.
3.JPG
IMG_9227.JPG



Där efter så går man till bandsågen där man klyver till en dimension med mycket övermått, så det finns att ta av när man skall till att köra i bredbandsputsen.
4.JPG
IMG_9128.JPG


När det är gjort så blir det planhyvelns tur att få jobba.
16.JPG
15.JPG



När allt är riktat och hyvlat, så skall det limmas ihop. Har är det viktigt att man inte lägger årsringarna åt samma håll, det för att inte virket skall kupa sig om
det torkar.
8.JPG
9.JPG


Det limmet vi kör med, tar endast 20 minuter för att torka tills det är klart att fortsätta med nästa fas, som är att såga den nästan färdiga skivan till den
demissionen man är ute efter. Man kommer att köra skivan i bredbandsputsen innan den är helt klar.
11.JPG
10.JPG


Tyvärr har jag missat att ta bilder du jag har varit så uppjagad med det jag gör. Att få hålla på med något sådanthär roligt gör att man glömmer bort att ta bilder tyvärr.

Men iaf, när man är klar med sitsen, så kan man börja med benen, samma procedur som ovanför, men demissionen när allt är sågat, riktat och hyvlat blir något helt annat. Det skall ju finnas virke så man kan fräsa stolbenens form som det skall vara. Men innan man gör det, så borrar man ur för tapparna.
5.JPG
6.JPG


13.JPG


Man passar även på att fräsa tapparna.
12.JPG
7.JPG


Nu skall vi ta fram det tunga artilleriet.

215451451_b66b3980-cbf5-4c6e-826a-9a6a5a5400b2.jpg


Vi kör hålet i sitsen på CNCn.
IMG_9200.JPG
14.JPG


Nu är det dags att börja limma ihop skiten.
IMG_8869.JPG
IMG_8874.JPG


Så där, nu skall den bara oljas in. Tyvärr finns det inget dokumenterat när detta gjordes.
IMG_8910.JPG


Så där, nu är lilla pallen hemma, och tanten blev glad då hon kan använda den när hon ligger och kollar på film svtplay i sängen via datorn.
IMG_9159.JPG


Det var allt för mig för denna gången, men ha tröst, det kommer mera, men dock inte idag kära forummedlemmar.

Tjingeling!

Hejdå Affe vi syns i morrn....
 

Edin

Panerai
Kul med stora maskiner. Måste dock fråga vad dina kursare säger när du kommer till skolan med den ena Rolexen efter den andra för att mixa lite med SMP och Bratte? :D
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul med stora maskiner. Måste dock fråga vad dina kursare säger när du kommer till skolan med den ena Rolexen efter den andra för att mixa lite med SMP och Bratte? :D

Hehe...helt ärligt, så var det väl ingen stor uppståndelse i början! Inte förrän det kom fram att ena läraren diggar klockor! Han har både Panerai och omega i samlingen.

Nu så är det andra bullar, nu kommer dom fram och frågar va jag har för klocka på armen. Några har tom tagit bilder när dom har haft klockan på armen. Mest uppståndelse blev det när jag hade min DAYTONA 16518.

Jag håller med dig, stora maskiner är sjukt roligt...
 

Edin

Panerai
Kul du trivs och har hittat likasinnade. Jag ler och skrattar lite inombords (på ett bra sätt dvs.) när jag föreställer mig finsnickaren rocka Helgulds daytona. Sjukt kul val men känns mer som en mässings panna skulle passa brevid stora hyvelmaskinerna och svarven. ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kul, och ser bra ut, får börja beställa fina möbler av dig snart men det stora variationen av klockor får mig att se dig så här i fantasin på väg till skolan ;)
image.jpeg
 

jabla

Sarlacc
Kul att du trivs och delar med dig. Tycker också om att skapa och det är kul att få ta del av vad för stora maskiner som finns förutom de man kom i kontakt med i slöjdsalen.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nästa projekt vi gjorde skulle bli ett vitrinskåp när det var klart.

Först, plitade man ner lite idéer på ett kladdpapper.
Kul att du trivs och delar med dig. Tycker också om att skapa och det är kul att få ta del av vad för stora maskiner som finns förutom de man kom i kontakt med i slöjdsalen.

Tack själv ;)! Vi får snickra hela midsommar helgen då min vän :D! Ja, du är ju praktiskt lagd så det förstår jag mycket väl att du gillar, och det är helt fantastiskt vad vissa maskiner kan åstadkomma, man börjar beundra hantverkarna 100 år tillbaka ännu mera.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Först kladdar man ner vad man skall göra på ett kladdpapper.
2.1.JPG
2.2.JPG


Sen ritar man ner ritningen på ett millimeterpapper, oftast gör man det i skalan 1:5.
2.3.JPG




Sen kapar man till det som behövs, som skall bli ett vitrinskåp när det är klart.
2-jpg.268722


Proceduren återkommer, först så måste man rikta virket på minst 2 sidor. Ni får ha överseende på att det blir samma bilder då jag glömde bort att ta nya.
img_9227-jpg.268740

3-jpg.268723


Sen igenom bandsågen i den dimensionen du önskar tjocklek på det du skall ha det till. Sidorna skall vara 18mm när det är färdigptsat, medans övre skivan får bli 30mm och den undre bottenskivan får bli 20mm.
4-jpg.268724


Där efter kör vi dom färdigsågade delarna i planhyveln.
16-jpg.268738


Sen är det dags att limma ihop bitarna, tänk bara på att dom måste liga varannan med årsringarna för att inte virket skall kuppa/skåla sig om det torkar. Nu är visserligen björk lika kinkigt som fura. Men det är bra att ha det som rutin.

8-jpg.268729

IMG_8931.JPG


När det är torkat, som för övrigt tar 20min att torka, så är det dags att kapa till bitarna.
IMG_8932.JPG
IMG_8933.JPG


Det gör man lättast i en stor klyv och geringssåg.
11-jpg.268732
10-jpg.268731


När detta är klart kör man alla fyra delar i en maskin som borrar flera håll samtidigtl, fördelen med detta är ju att dom blir helt exakta där dom skall vara.
IMG_8932.JPG

image.jpeg
image.jpeg



Nu är vi inte så långt ifrån halvvägs. Men nu skall vi börja fräsa ut för backstycket, det gör vi i en mycket trevlig och bra maskin som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på , Haha. Men resultatet blir strålande, återkommer med bild på maskinen och vad den heter efter jag varit på min första praktik som jag skall börja på måndag. I nedre kant på bilden ser vi resultat hur det blir när man borrat håll i maskinen i föregående bild.
IMG_8937.JPG


Nu kör vi dom färdigpolerade bitarna i tappmaskinen.
IMG_8987.JPG

IMG_8971.JPG

7-jpg.268728


När alla bitar är körda och putsade, så skall dörren limmas ihop. När dörren har torkat färdigt kan man snygga till den lite i vertikal putsen. Och när det är gjort kan man leka lite med olika träslag, jag valde att komplettera dörren med lite ek.
IMG_9001.JPG

IMG_9029.JPG
IMG_9028.JPG


När dörren är klar, så måste man köra ett spår i ena sidostycket innan man limmar ihop skåpet. Detta måste man göra så man kan öppna och stänga dören.
IMG_8974.JPG
IMG_8972.JPG


Nu börjar vi komma någon vart.

Även profilen för skivorna som sitter på över och underdelen körs i ovannämda maskin. Men då med andra stål så klart. se resultatet nedan på bild.
IMG_8974.JPG
DSC_5749.JPG
DSC_5751.JPG


Nu kan man börja sätta ihop delarna för limning. Tyvärr inte mitt skåp på bilden, men detta ger en fingervisning hur det ser ut bakifrån.
IMG_9242.JPG


Lika bra att prova backstycket, så att det passar.
IMG_9243.JPG


Ser väl inte så jäkla pjåkigt ut.
IMG_9036.JPG


Hyllorna och hålen på sidpstykerna körde jag i CNCn.

Klart snyggare då glaset sitter på plats. Detta glas kostade 440kr, klart dyrare än vad jag fick betala för materialet för själva skåpet.
IMG_9087.JPG


Glaset sätts fast mad en glaslist.
DSC_5728.JPG
DSC_5725.JPG
DSC_5724.JPG


Men vänta, det behövs något för att öppna dörren vetja.
IMG_9042.JPG

IMG_9088.JPG



Jag vet! Jag ser till att svarva en knopp i ek.
IMG_9075.JPG
IMG_9076.JPG


Det färdiga resultatet blev denna lilla krabat.
DSC_5721.JPG
DSC_5722.JPG


Innan jag tar hem skåpet, så måste det oljas och inte ollas som jag olyckligtvis råkade felskriva i Vad gör du (och din klocka) just nu-tråden förr ett tag sedan.
IMG_9089.JPG


På plast på toan på övre plan, passade även på att göra en hängare i björk när jag ändå höll på att göra skåpet i björk.
IMG_9116.JPG

DSC_5730.JPG


När jag är klar med mitt nuvarande projekt, som skall bli detta lilla underverk.
IMG_9114.JPG


Så kommer jag ge mig på att göra en badrum/toaspegel i samma utförande som denna.
DSC_5731.JPG


Så, tills nästa gång som kommer att bli om en vecka, då jag kommer vara ute på praktik vecka 9e. Så får denna tråd vill lite, eventuellt så kanske det dyker upp lite bilder från praktikplasten jag skall vara på.

Ha en mycket trevlig kväll folks!

Toodeloo-Toodeloo!
 

Bilagor

  • IMG_9087.JPG
    IMG_9087.JPG
    97.5 KB · Visningar: 54
  • IMG_9120.JPG
    IMG_9120.JPG
    124.1 KB · Visningar: 63
  • IMG_9131.JPG
    IMG_9131.JPG
    96.9 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Ser fantastiskt skoj ut. Maskiner kan man aldrig ha för mycket av. Är så sjukt sugen på att asfaltera upp en del av tomten men frun vägrar. Hon påstår att det kommer stå massa konstiga saker där. Jag fattar inte vad hon menar. Men allvarligt, när kan vi börja beställa KS designade klockskåp? Vägghängda pjäser i ek med glasdörrar, typ vitrinskåp.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ser fantastiskt skoj ut. Maskiner kan man aldrig ha för mycket av. Är så sjukt sugen på att asfaltera upp en del av tomten men frun vägrar. Hon påstår att det kommer stå massa konstiga saker där. Jag fattar inte vad hon menar. Men allvarligt, när kan vi börja beställa KS designade klockskåp? Vägghängda pjäser i ek med glasdörrar, typ vitrinskåp.


Är så grymt jäkla kul! Till hösten kommer det att gå bra, skåpen eller lådorna kommer att göras i ek och masurbjörk :p. Håller med fig till 200% maskiner is KING!

Haha..,fy grodan va dåligt av frugan :D, att hon inte tillåter dig att asfaltera upp en del av tomten, det borde ju man få göra om man nu vill det :rolleyes:...
 

JohnDoe

Rolex
Tror alla med mig ser fram emot hösten nu. Det här med maskiner tror jag är nyttigt för den kreativa sidan. Alla skapar inte med pensel.... Saknar min "skopis". Köpte en minigrävare för ett antal år sedan när vi skulle dränera. Sedan hade jag fyra fina år där "trädgårdsarbete" var skoj. Sålde den efter fyra år då jag i min enfald trodde det inte fanns mer att gräva hemma. Men vartefter åren går så dyker det upp fler o fler små projekt där en minigrävare är bra att ha. Tycker varje husägare borde ha en liten lastare (typ bobcat) och en minigrävare. Snöröjning, flytta buskar o annat trädgårdsarbete går som en dans.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Är kul att pula lite, skulle tro att många av oss tycker det är kul i viss mån. Jag personligen älskar att skapa och se föremålet eller rättare sagt projektet bli till ett klart hantverk eller vad det man nu är man skapar. Saken är väl detsamma för en konstnär tippar jag.

Ni som läste denna tråd " Satan i gatan vilket trevligt mejl jag precis fick " vet ju att jag har börjat studera på heltid som finsnickare, jag tycker det är otroligt roligt, och varje dag då jag går hem, så längtar jag tillbaka nästa morgon så jag får göra det jag tycker är kul. Ångrar mig inte ett skit, det var länge sedan jag kände sådan enorm glädje att få åka iväg och göra av 8 timmar, och sedan tycka att tiden går alldeles för fort.

https://klocksnack.se/threads/satan-i-gatan-vilket-trevligt-mejl-jag-precis-fick.47350/#post-1164619

Jaja...det första vi fick skapa eller rättare sagt bygga, var en pall. Ingen svår uppgift kanske, men lik väl jäkligt roligt att göra. då det fanns maskiner jag inte använt tidigare.


Först kollar man igenom ritningen lite.
1.JPG




Sen kapar man till verket man valt ut till den längd du behöver.
2.JPG




Därefter så är man tvungen att köra minst två sidor av brädan i rikthyveln, kant och flat sida. Resterande sidor kör man i planhyveln.
3.JPG
IMG_9227.JPG



Där efter så går man till bandsågen där man klyver till en dimension med mycket övermått, så det finns att ta av när man skall till att köra i bredbandsputsen.
4.JPG
IMG_9128.JPG


När det är gjort så blir det planhyvelns tur att få jobba.
16.JPG
15.JPG



När allt är riktat och hyvlat, så skall det limmas ihop. Har är det viktigt att man inte lägger årsringarna åt samma håll, det för att inte virket skall kupa sig om
det torkar.
8.JPG
9.JPG


Det limmet vi kör med, tar endast 20 minuter för att torka tills det är klart att fortsätta med nästa fas, som är att såga den nästan färdiga skivan till den
demissionen man är ute efter. Man kommer att köra skivan i bredbandsputsen innan den är helt klar.
11.JPG
10.JPG


Tyvärr har jag missat att ta bilder du jag har varit så uppjagad med det jag gör. Att få hålla på med något sådanthär roligt gör att man glömmer bort att ta bilder tyvärr.

Men iaf, när man är klar med sitsen, så kan man börja med benen, samma procedur som ovanför, men demissionen när allt är sågat, riktat och hyvlat blir något helt annat. Det skall ju finnas virke så man kan fräsa stolbenens form som det skall vara. Men innan man gör det, så borrar man ur för tapparna.
5.JPG
6.JPG


13.JPG


Man passar även på att fräsa tapparna.
12.JPG
7.JPG


Nu skall vi ta fram det tunga artilleriet.

215451451_b66b3980-cbf5-4c6e-826a-9a6a5a5400b2.jpg


Vi kör hålet i sitsen på CNCn.
IMG_9200.JPG
14.JPG


Nu är det dags att börja limma ihop skiten.
IMG_8869.JPG
IMG_8874.JPG


Så där, nu skall den bara oljas in. Tyvärr finns det inget dokumenterat när detta gjordes.
IMG_8910.JPG


Så där, nu är lilla pallen hemma, och tanten blev glad då hon kan använda den när hon ligger och kollar på film svtplay i sängen via datorn.
IMG_9159.JPG


Det var allt för mig för denna gången, men ha tröst, det kommer mera, men dock inte idag kära forummedlemmar.

Tjingeling!

Hejdå Affe vi syns i morrn....
När kommer första klocklådan? Jag vill köpa den första du gör :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jösses vad snyggt. Grymt imponerad av din precision och din noggrannhet. Själv kör jag på känn och hade inte ens vattenpass när jag gjorde vår senaste uteplats.
Ska bli jättekul att se genomförandet av ditt nästa snickeri.
 

JayJay

Rolex
Riktigt kul att läsa. Undrar på ett ungefär hur många arbetstimmar som går åt till pall respektive vitrinskåpet? En riktig maskinpark borde ju rimligen kapa bort sjukt mkt jämfört med om man ska stå och hyvla för hand som i träslöjden när man gick i skolan.

Fina slutresultat du får till!

Läste om priset på glasskivan. Måste ni betala allt material ur egen ficka eller hur fungerar det?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jösses vad snyggt. Grymt imponerad av din precision och din noggrannhet. Själv kör jag på känn och hade inte ens vattenpass när jag gjorde vår senaste uteplats.
Ska bli jättekul att se genomförandet av ditt nästa snickeri.

Tackar! Och va kul att du gillar tråden, hehe, man har nog lite mer marginaler att jobba med, om man gör uteplatsen, finns nästan inga felmarginaler när man kommer till finsnickeri tyvärr, då blir det bara att börja om i värsta fall.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Riktigt kul att läsa. Undrar på ett ungefär hur många arbetstimmar som går åt till pall respektive vitrinskåpet? En riktig maskinpark borde ju rimligen kapa bort sjukt mkt jämfört med om man ska stå och hyvla för hand som i träslöjden när man gick i skolan.

Fina slutresultat du får till!

Läste om priset på glasskivan. Måste ni betala allt material ur egen ficka eller hur fungerar det?

Va kul att du gillar tråden, och ett stort tack för dom vänliga orden! Hm, kan det ha tagit ca: 60 timmar, då man är helt ny på visa maskiner, och då läraren inte kan hjälpa alla samtidigt då vi jobbar olika snabbt, sen blir det att vänta på maskiner osv. Pallen kanske tog 40 timmar ca. Än så länge har jag inte hyvlat något för hand, det blir att köra det mesta i planhyveln, du bestämmer själv hur mycket du vill att den skall ta, du kan nog ta så lite som en halv millimeter i planhyveln, När du sedan kör dom färdighyvlade bitarna i bredbandsputsen så snackar vi tiondelar, för bästa resultatet.

Vi betalar 300kr per termin för virket, då är det i princip inge hinder hur mycket du använder och vad du bestämmer dig för att tillverka. Däremot så får vi betala för glas och andra tillbehör som du vill ha till det du tillverkar, finns saker som skolan står för, men det är inte alls att det faller än på läppen.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är bara skicka PM om pris. Gärna för fem klockor tack:)

Jag skall ha dig i åtanke när det blir dags, har några andra projekt som jag vill genomföra för egen del innan det kommer till talls med klocklådor etc. Du kan få för sex klockor också om du vill det ;)!
 
Topp