• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om High Accuracy Quartz (HAQ) Klockor

Roland81

Breitling
Dåligt drag i HAQ-tråden. 🥹
IMG_20230620_174705401~2.jpg

Är det 36 mm modellen?
den är riktigt snygg, men lite skrämmande att man kan tappa datumet om man missköter batteribytena...
 

Urtyp

Audemars
Är det 36 mm modellen?
den är riktigt snygg, men lite skrämmande att man kan tappa datumet om man missköter batteribytena...
Japp, det är 36 mm.

Vad menar du "tappa datumet om man missköter batteribytena"?
Om du tänker på perpetual-kalendern hamnar i fel fas om klockan legat länge helt utan batterier är det bara att konfigurera om det även om det är lite stökigt. (som på alla med perpetual). :)

 

Roland81

Breitling
Japp, det är 36 mm.

Vad menar du "tappa datumet om man missköter batteribytena"?
Om du tänker på perpetual-kalendern hamnar i fel fas om klockan legat länge helt utan batterier är det bara att konfigurera om det även om det är lite stökigt. (som på alla med perpetual). :)


Aha, så det går att ändra datum själv, det står ju överallt att man måste skicka den till schweiz om batteriet laddat ur...
 

Roland81

Breitling
jag tycker också det är bökigt att behöva byta datum varannan månad, men rätt praktiskt är det att ha ibland när man är veckovill :)
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
8f56 196khz 15sek/yr true gmt perpetuell kalender 10år batteri är inte det Haq quartz om något☺️ just denna är SLT057p1 från 2001 i mint skick
IMG_0650.jpeg
IMG_0646.jpeg
IMG_0422.jpeg
Dom är riktigt coola dom där :)
Nu vill jag ju inte vara någon konservativ purist, men HAQ brukar tillskrivas +/-10spy... ;) Personligen kan jag tycka att all kvarts som kan utlova under halvminuten / år är HAQ. Exempelvis kvarts COSC där ETA´s Precidrive återfinns.
8F56 är specad av Seiko som +/-20spy med 10 års batteritid, helt klart trevliga prestanda :)
 
Topp