• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om klassisk design

MBx

Cartier
Vissa saker utformas endast för att fungera för sitt syfte (hammare). En del formges av olika skäl, det kan vara praktiskt (sax för vänsterhänta) eller för att utmärka produkten i förhållande till andra liknande (Coca Cola-flaskan).

Några produkter når en status som är en egen måttstock på så sätt att designen är starkt förknippad till produkten att den utgör en enhet med varunamnet eller att andra tillverkare försöker att närma sig designen.

Ett fåtal produkter når en ikonstatus för att designen är tidlös dvs. designen passar ihop i olika tidsåldrar och den har inte heller ändrat sin grunddesign över tid (vilket inte behövs just för att designen är tidlös:)). Vi har gott om exempel när det gäller klockor men nu handlar det om "Livsstil";)

Ett exempel på tidlös design är Fender Telecaster. Den är inte den första elgitarren och den har inte kopierats lika mycket som andra modeller men den har inte ändrat sig designmässigt sedan den introducerades i början av 1950-talet. Fulländad i sin enkelhet.:cool:
image.jpg


Mitt andra exempel är Ray Ban Aviator solglasögon. Liten förändring sedan de introducerades på 1930-talet; funkar lika bra idag som då.:)
image.jpg


Det var mina exempel på design som står sig över tiden och som kan förknippas med ett specifikt varumärke. Vilka är dina?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jaguar lyckades med sin formgivning för XJ-serien. Den kom 1968 och hade en gemensam och jaguartypisk design under sju olika modellserier. Min (i mitten på bilden) är den femte generationen XJ.
Tyvärr sabbade de konceptet med den senaste modellen som kom 2009 och ser ut som alla andra bilar.
Jaguarträff.jpg
 
  • Like
Reactions: MBx
Mycket vackert! har ju en ganska våt dröm om att kunna äga en sån pärla en vacker dag (kanske samma dag man sitter med en JLC ultra moon thin rosé på handleden :) ) den vita på bilden är makalöst vacker!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Glasögon från Moscot. Fyller 100 år idag. Glasögonen har vilat på många kända näsor, bland annat Gandhi, Depp och Lennon. Mina på bilden är ett par custom made Lemtosh i "tortoise" med mörkgrönt glas och de andra heter Miltzen och är i färgen "blonde", med clip-ons på.

Lemtosh: funnits i flera generationer
Miltzen: introducerades på 30-talet

image.jpg
 

MBx

Cartier
Jaguar lyckades med sin formgivning för XJ-serien. Den kom 1968 och hade en gemensam och jaguartypisk design under sju olika modellserier. Min (i mitten på bilden) är den femte generationen XJ.
Tyvärr sabbade de konceptet med den senaste modellen som kom 2009 och ser ut som alla andra bilar.

Verkligen fina "jaggor". Just bildesign tror jag är en tolkning i den tid de byggdes. Trots det och trots att den tekniska utvecklingen går framåt finns många klassiska bildesigns.

Några som lyckats är Corvette från 1958 och 1963. (Notera att det bara är 5 år mellan modellerna.)
image.jpg

image.jpg
 

kabro

Cartier
På tal om bilar, 911:an har ju en otroligt klassisk design. Någorlunda lika former sedan 1963 och nya modeller är fortfarande lika spännande varje gång.
 
Topp