• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om läder -och bandvård

Diogenes

Silver
Som den gammalmodiga bakåtsträvare jag är, predikare av ”att det var bättre förr!” och som ivrig anhängare av Text-TV som enda tillförlitliga mediet; tillhör jag också skaran av klockälskare som anser att vintageklockor bör sitta på läderband.

Men, eftersom jag också förespråkar bevarande istället för ständig nykonsumtion undrar jag om det finns lite tips på hur man kan ”vårda” sina läderband, ex tips på vaxer eller liknande som förlänger livslängden på läderbandet? Eller det finns kanske andra klassiska husmorsknep?

Någon som har tips eller idéer?

På bättre och sydda band, det enda jag ibland brukar göra är att tvätta lätt med lädertvål, torka långsamt och lägga på lite läderbalsam. Är de lite ärrade har jag tagit lite skokräm i bra färg.

På bättre och sydda band, det enda jag ibland brukar göra är att tvätta lätt med lädertvål, torka långsamt och lägga på lite läderbalsam. Är de lite ärrade har jag tagit lite skokräm i bra färg.

Vilket typ av läderbalsam använder du då? Finns det exempelvis balsam/vax eller liknande som är avsedda för just läderband?

Lädertvål är ju underbart när skinnet är smutsigt. Jag och frugan rider en hel del, dom prylarna blir otroligt skitiga!
När det har torkat brukar jag använda detta, på allt från ridskor, skinnsoffa ridbyxor, chaps, handskar och även klockarmband!
Lätt att jobba in i lädret och håller länge!
FB47B9C2-764A-4DC5-95D4-0B93D6236492.jpeg
Om det är nåt känsligare brukar jag ta klövfotolja!

Bumpar den här tråden för att höra om någon av har erfarenhet av att göra läderband glansigare med hjälp av någon slags vax eller finish?

HAHAHA!!!

Nej, tag det inte så!!!

Jag menade bokstavligen om någon hade några bra tips för undvikande av odörer i gamla läderband!!
Haha då fattar jag! Borde lärt mig vid det här läget att det är riskabelt att läsa in ironi i text på internet... :hilarious:

On-topic kan jag meddela att jag testade med nått fett från Kiwi som jag har till mina kängor, fräschade upp lädret något men är ute efter lite mer glans. Den där lädertvålen hos Hööks ska jag nog testa!

Haha då fattar jag! Borde lärt mig vid det här läget att det är riskabelt att läsa in ironi i text på internet... :hilarious:

On-topic kan jag meddela att jag testade med nått fett från Kiwi som jag har till mina kängor, fräschade upp lädret något men är ute efter lite mer glans. Den där lädertvålen hos Hööks ska jag nog testa!
Är det bortsliten lack på bandet du skall åtgärda?

Är det bortsliten lack på bandet du skall åtgärda?
Nej, det är ett rätt billigt band som var matt från början. Jag märkte att andra band med en liknande, fint melerad, struktur på ytan hade bättre glans. Så jag blev nyfiken på om det går att få upp glansen på något enkelt sätt. Min läderkunskaper sträcker sig dock inte längre än till grundläggande vård av kängor.

Nej, det är ett rätt billigt band som var matt från början. Jag märkte att andra band med en liknande, fint melerad, struktur på ytan hade bättre glans. Så jag blev nyfiken på om det går att få upp glansen på något enkelt sätt. Min läderkunskaper sträcker sig dock inte längre än till grundläggande vård av kängor.
Det är lack som gör band blanka. Du kan lägga på vax, men kommer smeta av sig lite. Speciellt om bandet redan är lackat.

Tillbaka
Topp