• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om löparklockor

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hej! Detta får gå under lifestyle, eller hur?
Hur som helst tänkte jag fråga om lite råd.

Jag har köpt mig en Garmin Fenix 3 GPS klocka för några dagar sedan. Främst för att mäta löpartempo och sträcka osv. När jag nu testade den för första gången så noterade jag att den visade helt fel sträcka och tempo. Alltså verkar GPS:en vara urkass..
Jag ska returnera den imorgon och köpa något annat tänkte jag. Läste på nätet att det tydligen har varit ett vanligt problem för Fenix 3 modellen och även för garmin klockor i största allmänhet.

Så jag tänkte helt enkelt höra med er, vad använder ni för GPS-klocka eller utrustning för att mäta era löprundor? Det måste väl finnas någon klocka som är bättre än Iphones GPS?
 
Senast ändrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har du kört in alla uppdateringar? Min Forerunner 235 var rätt kass innan jag uppgraderat den. Ville knappt mäta pulsen.
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Jag kör en suunto ambit 3, är rätt nöjd med den!

Som tidigare talare sa, prova att uppdatera, det kan göra susen.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag har en Garmin 920XT. Jättenöjd med den, men det är ju inget man har till vardags, som en del andra löparklockor. Har haft två Garmin Forerunner 305 och en Forerunner 220 och varit nöjd med allihop. Det som är bäst med den jag har nu är den långa batteritiden, 24 timmar i träningsläge och att den är så lätt. Dessutom använder den sig även av GLONASS som är den ryska motsvarigheten till det amerikanska GPS och det ska ge ökad precision. Håller med övriga talare om att du bör uppdatera mjukvaran för löparklockor kan hitta på mycket tokigheter om mjukvaran inte är uppdaterad. Och mobilen är inte på långa vägar så exakt som en träningsklocka.
 

GlennG

Cartier
Jag kör idag och har tidigare haft flera löparklockor från Garmin. Jag instämmer i kören om att uppdatera klockan plus att hålla batteriet någorlunda laddat. Dessutom låter jag klockan ligga på balkongen, i fönstret eller ute i kanske 5 minuter innan jag sticker ut. Då får jag korrekt tracking.
 

Tre333

Cartier
Funderar och kikar på en Garmin men ännu inte blivit någon så kör fortsatt med iphone och runkeeper, funkar för mig iaf :)
Vart inne på Forerunner 235 med pulsmätning på armen vilket är möjligen det som jag saknar. Kör även med en gammal Garmin 910, japp får ju dubbla sträckan med den och fånen :)
 

TKVF

Panerai
Funderar och kikar på en Garmin men ännu inte blivit någon så kör fortsatt med iphone och runkeeper, funkar för mig iaf :)
Vart inne på Forerunner 235 med pulsmätning på armen vilket är möjligen det som jag saknar. Kör även med en gammal Garmin 910, japp får ju dubbla sträckan med den och fånen :)
Är inte så kunnig på fall 910.

Men med en ny klocka så får man inte dubbelt. Ifåånen synkroniseras via Connect och detta kommer sedan till iHälsa (eller vad skiten heter). Så då slipper man dubbla längder mm.

En Fenix 3 eller 5 är en grym produkt som innehåller ”allt”. Det ex Fenix 5X saknar är dykurfunktioner (där ligger Suunto många år före).

Jag har en 5X och min son fick min gamla 3 HR. Båda är grymma, men tyvärr inte så snygga...
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Är inte så kunnig på fall 910.

Men med en ny klocka så får man inte dubbelt. Ifåånen synkroniseras via Connect och detta kommer sedan till iHälsa (eller vad skiten heter). Så då slipper man dubbla längder mm.

En Fenix 3 eller 5 är en grym produkt som innehåller ”allt”. Det ex Fenix 5X saknar är dykurfunktioner (där ligger Suunto många år före).

Jag har en 5X och min son fick min gamla 3 HR. Båda är grymma, men tyvärr inte så snygga...
Och tyvärr jäkligt stora. Min Fenix 3 är 51 mm i diameter.
 
Bytte nyligen från en Ambit1 till en Polar V800. Bättre momentan tempo på Ambiten men bättre pulsvärde på Polaren.

Tycker överlag de fyller de nya löparklockorna med en massa trams som man inte vill ha. Funderade nästan på att skippa gps-klocka och köra en analog istället.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Beställde precis en Suunto ambit3. Är ny i den här svängen med löpning mm. Är det något att ha? Verkar ha fått fina recensioner iaf
 

falten

Cartier
Uppdatera mjukvara, ställ in gpsen på både gps och glonass,
Och en sak som har förstört för mig några gånger, kolla så att verkligen su fått gps signal Innan du börjar springa, annars kan den visa helgalet... Hände när jag sprang midnattsloppet sist, höll på att slänga klockan i rännstensbrunnen efteråt ...
 

falten

Cartier
Kan tillägga att jag har en garmin fr 235 med pulsmätning på undersidan, inte lika bra som med band, kan bugga ur ibland och kräva systemåterställning, men överlag nöjd, när jag ringde garmin om detta så sa dem till min förvåning att man har tre års garanti på produkten... Men löste sig den gången med systemåterställning,
 

vonhall

Rolex
Har själv en Fenix 3 som jag är oerhört nöjd med! Dock så är det ett känt fenomen att Fenixen "rätar" ut svängar så att totalsträckan på Fenixen kan bli något kortare än vad det är i verkligheten. Själv så använder jag min klocka främst till landsvägscykling samt att spara platser som jag vill hitta tillbaka till. För det ändamålet så fungerar klockan alldeles ypperligt. Så vet man med sig att man enbart springer i cirklar så bör man kanske tänka till om Fenix 3 är rätt träningskompis :D
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Anser ni att det är värt med träningsklocka?

Jag är intresserad av att prova, pulsträning b.la., men jag har ingen aning om vad som är rimligt att köpa. Tanken är löpträning någon gång i veckan med något pass backintervaller.
 
Topp