• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om mäklararvode

Edin

Panerai
...Har precis köpt nytt och varit på en massa visningar. Blev förundrad över hur många jävla kassa mäklare som finns där ute. Inte några som jag skulle vilja anlita för att sälja min lya. Sen såklart så säljer ju en del objekt sig själva i vissa städer och områden...

Håller med tull fullo! Flertalet visningar jag gick på innan jag, syrran samt mamma gick på var mäklarna så otroligt dåligt pålästa att de inte kunde svara på saker som stod i prospektet. Jag frågade om det var någon annan som skrivit prospektet då de bevisligen inte ens bemödat sig att korrekturläsa/lära sig prospektet.
Det vart än mer uppenbart när mamma skulle sälja villan och hade tagit in åtta mäklare till att värdera huset. Slutade med att det blev samma mäklare som mamma köpte av då han var överlägset den mest pålästa och kunde hantera själva kontraktskrivningen på ett oerhört proffesionellt sätt men till ett pris matchande det som den billigaste offerten gav.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Väcker liv i tråden och undrar vad ni säger om totalt 1.25% i arvode för försäljning av en villa?
 

Belfort

Omega
Känns som mäklararvodena endast kommer krympa och krympa, stora intåget med internet och sidor som hemnet gör det endast enklare för säljare att nå ut (och för kunder att hitta objekt, såklart). Internet och möjligheten att föra över pengar, samt i framtiden skriva kontrakt med sitt mobil bankid gör att mäklarens roll blir allt mer oviktig.
Det i kombination med alla dessa mäklare som inte kan ett dugg (som även många i tråden också vittnar om). Den dagen jag ska köpa villa så kommer jag istället för att lita på någon mäklares ”däcksparkar”-kunskaper, att höra mig av till vänner som driver byggfirmor, ta med sig en rörmokare, snickare eller motsvarande, bjussa dom på tusenlapp var för att kontrollera objektet som man är intresserad av.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
...Den dagen jag ska köpa villa så kommer jag istället för att lita på någon mäklares ”däcksparkar”-kunskaper, att höra mig av till vänner som driver byggfirmor, ta med sig en rörmokare, snickare eller motsvarande, bjussa dom på tusenlapp var för att kontrollera objektet som man är intresserad av.
Kanske en besiktningsman är att föredra?
 

Monke

Cartier
Känns som mäklararvodena endast kommer krympa och krympa, stora intåget med internet och sidor som hemnet gör det endast enklare för säljare att nå ut (och för kunder att hitta objekt, såklart). Internet och möjligheten att föra över pengar, samt i framtiden skriva kontrakt med sitt mobil bankid gör att mäklarens roll blir allt mer oviktig.
Det i kombination med alla dessa mäklare som inte kan ett dugg (som även många i tråden också vittnar om). Den dagen jag ska köpa villa så kommer jag istället för att lita på någon mäklares ”däcksparkar”-kunskaper, att höra mig av till vänner som driver byggfirmor, ta med sig en rörmokare, snickare eller motsvarande, bjussa dom på tusenlapp var för att kontrollera objektet som man är intresserad av.
Finns ett antal tusen mäklare i Sverige, att såga en hel yrkeskår bara för att ni varit i kontakt med några Stockholms mäklare är bara dumt. Många mäklare som säljer lägenheter är inga mäklare, de är snarare ordermottagare.
Ni stoltserar med att ni prutat ner arvodena så mycket det går, sen förväntar ni er engagemang på både kvällar och helger. Bättre att komma ner från era höga hästar och se människan bakom kostymen.
Har själv jobbat som mäklare i 12 år och många av de glåpord vi får utstå bottnar oftast i avundsjuka. Tror fallet är så även i denna tråd....
 

Edin

Panerai
Finns ett antal tusen mäklare i Sverige, att såga en hel yrkeskår bara för att ni varit i kontakt med några Stockholms mäklare är bara dumt. Många mäklare som säljer lägenheter är inga mäklare, de är snarare ordermottagare.
Ni stoltserar med att ni prutat ner arvodena så mycket det går, sen förväntar ni er engagemang på både kvällar och helger. Bättre att komma ner från era höga hästar och se människan bakom kostymen.
Har själv jobbat som mäklare i 12 år och många av de glåpord vi får utstå bottnar oftast i avundsjuka. Tror fallet är så även i denna tråd....

Kan inte tala för någon mer än mig själv, men som du säger finns det säkerligen många mäklare i Stockholm som är mer likt ordermottagare än mäklare. Sannolikt fler mäklare än någon annan stad med så risken med stolpskott till mäklare större. Självklart måste man se att det är en människa och behandla de som sådana men som säljare måste man kunna sin "produkt". Att sen säga att den billigaste mäklaren är den bästa är inte rätt, inte heller att den dyraste är bäst. Man köper mäklare på samma sätt som man ska sälja in sig som köpare här på KS om man är intresserad av en klocka som säljs här..

Hade en mäklare hos mig idag för en värdering och samtal om framtida bostadsplaner. Var ärlig mot honom och han mot mig så inga falska fröhoppningar från någon utan ett mycket proffsigt och trevligt möte där vi ska ha fortsatt kontakt. Att klockor kom på tal gjorde inte det hela mindre trevligt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Finns ett antal tusen mäklare i Sverige, att såga en hel yrkeskår bara för att ni varit i kontakt med några Stockholms mäklare är bara dumt. Många mäklare som säljer lägenheter är inga mäklare, de är snarare ordermottagare.
Ni stoltserar med att ni prutat ner arvodena så mycket det går, sen förväntar ni er engagemang på både kvällar och helger. Bättre att komma ner från era höga hästar och se människan bakom kostymen.
Har själv jobbat som mäklare i 12 år och många av de glåpord vi får utstå bottnar oftast i avundsjuka. Tror fallet är så även i denna tråd....
Vad inbillar du dig att vi vanliga dödliga är avundsjuka på?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kan du inte berätta hur mycket du sparar varje månad, vilken låg ränta du har på ditt bolån, vilka klipp du gör på börsen eller vilken fantastiskt smart människa du är? Det brukar du ju göra i andra trådar...
Ser inte att det har med min fråga att göra. Och frågan var ärligt ställd. Jag begriper inte vad vi ska avundas mäklarkåren eller vad du menade med ditt påstående om att avund är främsta källan till mäklarförakt. Så smart är jag.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bottnar inte förakt i en stark vanföreställning om något vi egentligen inte vet någonting om, en sorts förenkling som hjärnan gör reflexmässigt för att den vill förstå något alltför komplext? Det är klart att alla mäklare besitter kunskap som de flesta av oss andra saknar. Det är först när det uppstår en ojämvikt där någon nyttjar eller utnyttjar den andre som samarbetet och tilliten upphör. Så länge man betalt skäligt arvode och får tillbaka yrkeskunnande och engagemang så är allt fair. Jag har egen erfarenhet, men från en annan bransch, att "smarta" prutare inte förstår när de passerar värdighetsgränsen och saknar förståelse för att med den nedprutade summan, följer också en mindre insats.
 
Senast ändrad:
Topp