• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Dessa tre har jag haft:
Ocean One för många år sedan. Kom ganska snabbt på att jag inte gillade mercedesvisare och datumbubbla så den såldes ganska snabbt. Jag gillade inte heller bandhornens utformning.
P1090306.jpg


Armida A2.
En kanonklocka med grym lume. Den första varianten med en annorlunda sekundvisare än de senare och med ETA 2824.
Den såldes till förmån för annan klocka som jag var sugen på.
Screenshot_20160911-141207-01.jpeg


MkII LRRP Capstone :
Den enda som finns kvar. Jag har alltid gillat utseendet på Rolex Explorer 2 och på den här slapp jag visarna och bubblan. Den är också knubbigare och med lugholes vilket jag gillar.
Detta är en klocka som stor del av forumet kräks av och vill pissa på men jag tycker om den. Vridringen är vridbar steglöst åt båda hållen, lumen är sådär. Den håller tiden väldigt bra och jag upplever den som väldigt gedigen i byggkvalite. Länken är bra men spännet kunde vara bättre.
DSC_0876.jpg
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Dessa tre har jag haft:
Ocean One för många år sedan. Kom ganska snabbt på att jag inte gillade mercedesvisare och datumbubbla så den såldes ganska snabbt. Jag gillade inte heller bandhornens utformning.
P1090306.jpg


Armida A2.
En kanonklocka med grym lume. Den första varianten med en annorlunda sekundvisare än de senare och med ETA 2824.
Den såldes till förmån för annan klocka som jag var sugen på.
Screenshot_20160911-141207-01.jpeg


MkII LRRP Capstone :
Den enda som finns kvar. Jag har alltid gillat utseendet på Rolex Explorer 2 och på den här slapp jag visarna och bubblan. Den är också knubbigare och med lugholes vilket jag gillar.
Detta är en klocka som stor del av forumet kräks av och vill pissa på men jag tycker om den. Vridringen är vridbar steglöst åt båda hållen, lumen är sådär. Den håller tiden väldigt bra och jag upplever den som väldigt gedigen i byggkvalite. Länken är bra men spännet kunde vara bättre.
DSC_0876.jpg
Grymt! Säg till när du vill sälja din MkII :angel:
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Jag har också haft några mikrodykare under åren (tror att det kanske är min gamla blå SD42 på bild tidigare i tråden?) och blir ofta sugen på att köpa olika varianter man trillar över. Dock är andrahandsvärdet katastrofalt, åtminstone här i Sverige, och det känns som om priserna smyger sig uppåt hela tiden. Förr kunde man få mycket kul för 2,5-3,5 tkr men nu kostar det mesta 5 tkr och uppåt vilket är synd.

Både Prometheus och systermärket Borealis har dock mycket kul men priserna drar iväg som sagt. Ingen som har en begagnad att sälja billigt? :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nu blev man sugen på Scurfa också! Hade varit perfekt med en quartz beater som bara går, fanns bara stålvarianten med länk i lager dock. Linjerar sekundvisaren med med index? Stör mig lite på quartz klockor där sekundvisaren hamnar mellan två index eller en tredje del eller liknande...verkligen världsproblem!

Tycker den med gula visare ser trevlig ut, verkar va bra länk med! Lite substuk men ändå inte på den, dvs perfekt boett :)

@Jockinho Kul! Jag var också inne på A1:an, gillar den för den är så toolig, fast ändå inte. Det är så jävla cool bara.
Jag såg en review på den, där dom hade satt den på en annan länk från strapcode. Såg riktigt bra ut.

Edit:

A1 är perfekt i teorin med 42mm, knubbig, grym lume etc. Återstår se om den är det irl :) Köpte utan länk, tycker Armidas är bra men blir så tungt hehe
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker den med gula visare ser trevlig ut, verkar va bra länk med! Lite substuk men ändå inte på den, dvs perfekt boett :)



A1 är perfekt i teorin med 42mm, knubbig, grym lume etc. Återstår se om den är det irl :) Köpte utan länk, tycker Armidas är bra men blir så tungt hehe
Jag gillade den med svart boett och orangea visare, får se här om @Camo00 hör av sig...han kanske hade en till salu ;)

Jag hade köpt Armidan med länk, den verkar ju stenhård med samma knubbiga och tooliga stuk som Armidan ju :) Tror i vilket fall du kommer bli nöjd med den, skall bli kul å höra vad du tycker om den!
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Armidas länkar är ju larvfötter från en pansarvagn. Riktigt tunga, nästan för tunga. På A7:an jag hade så var länken riktigt bra, men det blev nästan för mycket stål, och då har jag ingenting emot tyngre klockor.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Så kom den, Armida A1! Några snabba tankar:
IMG_0679.JPG

- Grym lume, verkligen! :cigar:
- Bra finish, förväntat iof. Avskalad enkel design.
- Bra spec för priset.
- Cuda är inte så långt från isofrane i kvalite längre.
- Den bärs mindre än mässingvarianten. Dvs den upplevs rätt liten, mindre än skx007. Mer 40- än 42mm. Tänk submariner (innan sub c) fast på steroider.
- Den är tjock, underbar bezel. Allt linjerar.
- Lite dålig AR (eller typ ingen) på glaset. Dock inte lika störande här som på min förra i mässing där den blåa sunbursttavla inte alltid framhävdes tyvärr.

Längre recension kommer när tids ges, tänkte jämföra lite med min skx007 då. Just nu är jag väldigt nöjd.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Så kom den, Armida A1! Några snabba tankar:
IMG_0679.JPG

- Grym lume, verkligen! :cigar:
- Bra finish, förväntat iof. Avskalad enkel design.
- Bra spec för priset.
- Cuda är inte så långt från isofrane i kvalite längre.
- Den bärs mindre än mässingvarianten. Dvs den upplevs rätt liten, mindre än skx007. Mer 40- än 42mm. Tänk submariner (innan sub c) fast på steroider.
- Den är tjock, underbar bezel. Allt linjerar.
- Lite dålig AR (eller typ ingen) på glaset. Dock inte lika störande här som på min förra i mässing där den blåa sunbursttavla inte alltid framhävdes tyvärr.

Längre recension kommer när tids ges, tänkte jämföra lite med min skx007 då. Just nu är jag väldigt nöjd.

Ser bra ut. Rejäl krona!
 

Essen

Omega
Härlig tråd som kommer följas! Jag tilltalas väldigt mycket av micro-dykare och det finns så sjukt många jag skulle vilja ha! Min första och ända en så länge är en Stevral Moray Bronze! Härlig känsla och kvalitet, ska bli väldigt spännande att se hur patinan utvecklar sig....
image.jpeg



Är sjukt sugen på en Megalodon från samma tillverkare, och en H2O Hydra!
image.jpeg
Lånad bild
image.jpeg

Lånad bild


Tänk om man kunde köpa precis alla klockor man vill ha...
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Så kom den, Armida A1! Några snabba tankar:
IMG_0679.JPG

- Grym lume, verkligen! :cigar:
- Bra finish, förväntat iof. Avskalad enkel design.
- Bra spec för priset.
- Cuda är inte så långt från isofrane i kvalite längre.
- Den bärs mindre än mässingvarianten. Dvs den upplevs rätt liten, mindre än skx007. Mer 40- än 42mm. Tänk submariner (innan sub c) fast på steroider.
- Den är tjock, underbar bezel. Allt linjerar.
- Lite dålig AR (eller typ ingen) på glaset. Dock inte lika störande här som på min förra i mässing där den blåa sunbursttavla inte alltid framhävdes tyvärr.

Längre recension kommer när tids ges, tänkte jämföra lite med min skx007 då. Just nu är jag väldigt nöjd.

Kul! Jag gillar den verkligen och ser fram mot den längre recensionen.
Jag antar att du inte köpte den på länk, har du planer på att köpa till någon? Typ strapcode. För luggarna tillåter väl raka endlänkar på A1:an?
Och att den bärs mindre än SKX var intressant, det trodde jag aldrig!
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Härlig tråd som kommer följas! Jag tilltalas väldigt mycket av micro-dykare och det finns så sjukt många jag skulle vilja ha! Min första och ända en så länge är en Stevral Moray Bronze! Härlig känsla och kvalitet, ska bli väldigt spännande att se hur patinan utvecklar sig....
image.jpeg



Är sjukt sugen på en Megalodon från samma tillverkare, och en H2O Hydra!
image.jpeg
Lånad bild
image.jpeg

Lånad bild


Tänk om man kunde köpa precis alla klockor man vill ha...

Ja! Megalodon! Seiko monster på en kur testosteron! Jag vill också ha en.
Jag har en Benarus Moray på väg in, som dom hette innan namnbytet. Har aldrig haft någon klocka från dom förut, så det ska bli intressant. Alla verkar ju nöjda med dom.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
V


Vad är ditt första intryck so far? Jag hade gärna haft en stål Moray oxå, mycket för att få testa deras länk som ser skön ut... Fick du länk till din?
Mitt första intryck är: Panerai light
Jag är jättenöjd, den bärs skönt, känns inte riktigt så stor som sina 44mm anger. Även om den är större an andra klockor jag har så tycker jag inte den är för stor, såna här modeller ska väl vara så (Kom just på att du har en, fast i brons, så storleksmässigt så vet du ju hur den bärs).
Jag fick länk med, men tyvärr inte helt komplett, så jag ska maila Benarus (numera Stevral) och fråga om dom har några extra end-länkar att avvara.
Dock är jag lite skeptisk till länk på denna klockan om jag ska vara ärlig. Tycker den gör sig bäst på läder, ska prova med gummi och nato också, men först får den vara kvar på lädret den kom på :)
 
Topp