• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
En sak man kan undra lite över är ju när ett mikromärke inte är ett sånt märke längre. Är tillexempel C Ward egentligen ett mikromärke? Eller är Zeno ett mikromärke? Är Sjöö Sandström och Halda mikromärken? Hur ska man definiera och avgöra vad som verkligen är ett mikromärke?

/t
Nej, det är väl lite luddigt antar jag. Men Chr.Ward var utan tvekan ett mikromärke. Vet inte om det är det längre, har ju ingen fysisk butik utan säljer väl allt via nätet.
Var gränsen går, vet jag inte.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Inte världens mest egna design direkt
men jag gillar denna boettformen och ville ha en klocka med bra WR utan vridring.
Så en MARANEZ på ingång:
tmp_21957-black numbers-2.JPG.opt425x517o0_0s425x517.JPG140578300.jpg
 

Hjelm

Rolex
Brons är superhärligt! Levande och personligt :) har en zelos abyss som har fått riktigt fin patina. Sen kan man ju alltid nollställa patinan om man vill ha den lite mer "shiny" med ett ketchupbad:)
 

Shalalai

Breitling
Som många redan nämnt är det lite lurigt att definiera vad som är ett mikromärke. Mindre märken/tillverkare och/eller utmanare som på ett eller annat (positivt) sätt utmärker sig och kan nämnas i detta sammanhäng är (bland annat, tycker jag):
  • NOMOS (förmodligen inte kvar i mikrokategorin utan har framgångsrikt växt, dock med bibehållen känsla - absolut ingen drake så får plats på min lista)
  • Dornblüth & Sohn (bygger klockor med yttersta hantverksskicklighet, dessutom en serie med eget verk)
  • Hentschel (i princip som ovan)
  • Damasko (deras patenterade stål är coolt, eller snarare stenhårt)
  • Stowa (trots att märket har ny ägare så lever bolaget upp till sin historia. Enkel och snygg design, bra kvalitet till rimliga priser)
Får ursäkta att det blev en rent tysk lista (med inslag av grundverk från CH), avslöjade dock min svaghet/störning redan i presentationstråden ;).
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Som många redan nämnt är det lite lurigt att definiera vad som är ett mikromärke. Mindre märken/tillverkare och/eller utmanare som på ett eller annat (positivt) sätt utmärker sig och kan nämnas i detta sammanhäng är (bland annat, tycker jag):
  • NOMOS (förmodligen inte kvar i mikrokategorin utan har framgångsrikt växt, dock med bibehållen känsla - absolut ingen drake så får plats på min lista)
  • Dornblüth & Sohn (bygger klockor med yttersta hantverksskicklighet, dessutom en serie med eget verk)
  • Hentschel (i princip som ovan)
  • Damasko (deras patenterade stål är coolt, eller snarare stenhårt)
  • Stowa (trots att märket har ny ägare så lever bolaget upp till sin historia. Enkel och snygg design, bra kvalitet till rimliga priser)
Får ursäkta att det blev en rent tysk lista (med inslag av grundverk från CH), avslöjade dock min svaghet/störning redan i presentationstråden ;).
Grymt med tyskar ju! Har sneglat på Damasko ganska länge men aldrig gjort slag i saken. Jag skulle mer än gärna prova en sådan här:
damit-7-774.png
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Modello Uno från Unimatic ute i de sista solstrålarna för idag.
20161001_172847.jpg

Nu har Unimatic ett nytt klocksläpp på g, kanske intressant för er microentusiaster, Modello Due. En stabbig fältklocka! (Bild lånad från instagram, https://www.instagram.com/p/BK0BwEuj9ME/)
BK0BwEuj9ME.jpg

Bara två modeller ute, men blev såld på märket efter första. Detta pga designern, Giovanni Moro, som redan hade PRS-40 för Timefactors under bältet (bild från internet)
giovanni-moro-smiths-prs40-military-watch-designboom-06.jpg

Killen har helt klart ett öga för avskalad toolighet, har en tydlig genomgående linje och är inte fast i dykarträsket. Är en intressant karaktär att följa ifall han lyckas hålla sig kvar i klockbranchen.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Kul tråd. Har testat en handfull, lite dålig på att spara bilder, så jag var tvungen att låna bilder från nätet för denna lilla exposé:

Första mikromärket jag testade var en Maranez Layan. Kul med mässingsklocka, men på tok för stor för min smak. Så den fick gå.
IMG_0061.JPG


Sedan blev det en Helson Sharkmaster. Skamlös ripoff, men jävla välbyggd sådan. Har även ägt en riktig Ploprof, och jag måste säga att kvaliteten på kopian inte är långt efter.
IMG_0060.JPG


Sista jag testade var en Obris Morgan Nevon. Kul sak, lite kvalitetsproblem, men ändå i grunden en gedigen pjäs som kunde knäcka extra som viktband.
IMG_0059.JPG


Mikromärken är kul, skulle kunna rekommendera vilken som helst av de här tre. Bra pang för pengen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Inte världens mest egna design direkt
men jag gillar denna boettformen och ville ha en klocka med bra WR utan vridring.
Så en MARANEZ på ingång:
tmp_21957-black numbers-2.JPG.opt425x517o0_0s425x517.JPG140578300.jpg

Kul! Maranez tyckte jag var bra rent byggmässigt när jag hade en Bangla. Hoppas förövrigt de släpper en Bangla 44mm titan/stål eller någon annan rolig modell snart :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Kul! Maranez tyckte jag var bra rent byggmässigt när jag hade en Bangla. Hoppas förövrigt de släpper en Bangla 44mm titan/stål eller någon annan rolig modell snart :)

Gött att höra att du oxå ger byggkvaliten godkänt, litar på ditt omdöme. ;)
Det spekuleras ju att dom görs i samma faciliteter som bl.a Benarus/SteVral. Kronan är ju riktigt maffig med tjock krontub och triplock (ser ut som på Morayen). Mumma :hungry:
Lite skeptisk till bezelen på Banglan personligen.
Jag gillar Rawai 45 men plexit avskräcker mig lite. Kanske blir en sådan i SS ändå framöver...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gött att höra att du oxå ger byggkvaliten godkänt, litar på ditt omdöme. ;)
Det spekuleras ju att dom görs i samma faciliteter som bl.a Benarus/SteVral. Kronan är ju riktigt maffig med tjock krontub och triplock (ser ut som på Morayen). Mumma :hungry:
Lite skeptisk till bezelen på Banglan personligen.
Jag gillar Rawai 45 men plexit avskräcker mig lite. Kanske blir en sådan i SS ändå framöver...

Skulle inte förvåna mig, de är iaf godkända i avseende byggkvalite kan jag intyga :) Sen har jag lite svårt för guldig logga och visare men det är ju en smaksak, där föredrar jag ex. benarus tidigare brons som hade silver/svarta visare. Och ja kronan på min bangla var också grym, tycker det är något som mikrodykare blivit så mkt bättre på senaste åren. Den moray vi ägde hade ju en extremt maffig kronhals med, likaså armidan jag sålde. En frjöjd att ställa tiden!
Plexi är lite sådär för egen del också, på vintage morayen störde det mig lite (hade föredragit platt safir) men samtidigt vill jag nog testa en maranez kata en dag med plexi/akryl med. Tycker de är fina. Bara vänta in nästa 20% rabatt, de brukar komma ett par ggr om året :rolleyes:
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Skulle inte förvåna mig, de är iaf godkända i avseende byggkvalite kan jag intyga :) Sen har jag lite svårt för guldig logga och visare men det är ju en smaksak, där föredrar jag ex. benarus tidigare brons som hade silver/svarta visare. Och ja kronan på min bangla var också grym, tycker det är något som mikrodykare blivit så mkt bättre på senaste åren. Den moray vi ägde hade ju en extremt maffig kronhals med, likaså armidan jag sålde. En frjöjd att ställa tiden!
Plexi är lite sådär för egen del också, på vintage morayen störde det mig lite (hade föredragit platt safir) men samtidigt vill jag nog testa en maranez kata en dag med plexi/akryl med. Tycker de är fina. Bara vänta in nästa 20% rabatt, de brukar komma ett par ggr om året :rolleyes:

Då håller vi ögonen öppna efter nästa rea. :)
Min Layan checkade in i Paris igår och är beräknad att anlända imorgon. :woot: Verkar gå undan med FedEx då de plockades upp försändelsen så sent som i fredags.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
För övrigt tycker jag guldvisare funkar med retrostuket men t.ex Rawai i SS med Calitavlan har visare och logo i silver. :)
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Christopher ward kör 15% på Quartz just nu (ett tips) :)
Rycker lite i köptarmen på dessa, Quartz är ju gött!
IMG_0078.PNG

IMG_0079.PNG

IMG_0080.PNG

Jag kan mycket väl tänka mig en till Chr.Ward. Fantastisk kvalité!
Tänkte också vara lite brittisk idag, när Man Utd skulle krossa Stoke hemma. Så blev ju inte fallet men får trösta mig med denna.
IMG_3156.JPG
 
Senast ändrad:

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Min mobilkamera har ballad ur fullständigt så ursäkta mer än vanligt kass fokus.
Denna pjäsen landade idag hursomhelst. Efter ett par veckor med Ecozilla på handleden känns denna lätt som en fjäder. :p
tmp_29629-20161003_2018351084008115.jpg

Väl tilltaget spänne:
tmp_29629-IMG-20161003-WA0005-393726424.jpeg


Grym lume oxå men min skräplur vill inte återge det alls ikväll. :mad:
För övrigt var det medföljande CUDA-gummit inte någon bra kombo med denna klockan utan den är nog definitivt bäst i kombination med feta läderstronkar. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag funderar på att sälja min MkII LRRP Capstone. Jag är inte så hemma på mikromärken egentligen och undrar om någon här har en aning om värdet. Jag har googlat lite vid ett tidigare tillfälle och priserna känns väldigt varierande.

Det gäller alltså en sån här klocka. Fullset med både länk och gummi. Normalt slitage med hairlines.
DSC_2075.jpg
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Jag funderar på att sälja min MkII LRRP Capstone. Jag är inte så hemma på mikromärken egentligen och undrar om någon här har en aning om värdet. Jag har googlat lite vid ett tidigare tillfälle och priserna känns väldigt varierande.

Det gäller alltså en sån här klocka. Fullset med både länk och gummi. Normalt slitage med hairlines.
DSC_2075.jpg
Inte värd mer än nån tusenlapp. Jag tar den direkt ;)
Nej vars, dom jag sett ligger runt $1200 och uppåt. Verkar ju vara ett hett villebråd internationellt, så via watchrecon lär du få mest pengar om du orkar styra med att sälja den internationellt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Inte värd mer än nån tusenlapp. Jag tar den direkt ;)
Nej vars, dom jag sett ligger runt $1200 och uppåt. Verkar ju vara ett hett villebråd internationellt, så via watchrecon lär du få mest pengar om du orkar styra med att sälja den internationellt.

Ja, jag har förstått att de är rätt eftertrakade utomlands men jag orkar nog inte rodda med det. På KS blir man väl halshuggen om man lägger ut den på annons.
Den har ju en sjukt fin byggkvalite men jag använder den inte längre så det känns synd att bara låta den ligga. Om du är intresserad av den så kan jag maila dig lite bilder på fredag när jag har kommit hem? Dra iväg ett PM i så fall.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Ja, jag har förstått att de är rätt eftertrakade utomlands men jag orkar nog inte rodda med det. På KS blir man väl halshuggen om man lägger ut den på annons.
Den har ju en sjukt fin byggkvalite men jag använder den inte längre så det känns synd att bara låta den ligga. Om du är intresserad av den så kan jag maila dig lite bilder på fredag när jag har kommit hem? Dra iväg ett PM i så fall.

Tänker typ 5-6k om inte skicket är väldigt slitet. Någon tusing mer internationellt kanske. Fin iaf :)
 
Topp