• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om olika metallband/länkar

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte vi kunde starta en tråd med benämning och inspiration/information gällande olika metallarmband, då det finns en uppsjö variationer och benämningar. Allt från Oyster, Jubilee, President, Sharkmesh etc.

Fyll på i tråden, med bilder och info, och "rätta" gärna eventuella felaktigheter/missuppfattningar...

En av mina favoriter är de som kallas Beads Of Rice (BOR). Karaktäriseras av de små länkraderna i mitten, omgivna av lite större bitar på sidorna. Kan vara mer eller mindre "ihopsvetsade", och variera i antalet "rader" smålänkar i bredd. Elegant men samtidigt lite tooligt. Jag tycker de oftast är riktigt sköna och snygga, och de verkar dock ha en tendens att bli ganska snabbt rassliga med tiden. Här ett aftermarket Omega BOR (femraders?) på min Nivada. Vet inte om just denna klocka ens kom på länk, förmodligen inte, men jag gillar looken och tycker en passande länk oftast vinner i längden.

 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Inte för att vara den men, det är väl precis vad denna tråd är till för https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-klockarmband.9487/ ?

Det är väl ändå roligare att samla allt på ett ställe? :)
Ligger något i det, men tycker metallbanden förtjänar en egen tråd, då de ligger mig närmast om hjärtat ;) Nej, men i rent informationssyfte så skulle kanske denna tråd kunna vara intressant. Så posta nu en bild på ett Oyster eller något :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Snyggast vs fulaste länkarna :) ni vet vilken som är vilken
1728%20Vacheron%20P49150-B01A-9745%20Bracelet%20arri+%C2%BFre_TT.jpg


020ST1514825.jpg
 
  • Like
Reactions: par
Topp