• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om resväskor

Arcticreef

Panerai
Nu när världen börjar bli normal igen är det väl dags att börja resa igen. Men vilka resväskor bör man välja? Jag har vid det här laget slitit ut en drös väskor så jag började söka efter sådana som oförstörbara. Till min glädje har jag hittat ett märke som heter Pelican. Kanske inte så vackra men gjorda i ett plastmaterial som tycks tåla det mesta. Dom är lufttäta, tåliga hjul, etc. Dessutom lätta att känna igen på bagagebandet.
Så, vilka väskor föredrar ni?
67530AA3-53ED-45E2-A5DD-F1619C085DA9.jpeg
 

FlipSwede

Rolex
Bagagehanteringen brukar inte vara så nådiga mot dem. Har för mig att det var en sådan jag hade som var tillverkad i polykarbonat. Den överlevde ca ett år.
So far so good. Jag har ett set i aluminium och visst blir det marken/smabucklor nar de hanteras pa flygplatser. Men efter 10ar sa fungerar min stora vaska precis lika bra som den gjorde dag ett.
De som ar i hybridmaterial verkar fa mer marken som sedan kan poleras/tvattas bort.
 

Arcticreef

Panerai
So far so good. Jag har ett set i aluminium och visst blir det marken/smabucklor nar de hanteras pa flygplatser. Men efter 10ar sa fungerar min stora vaska precis lika bra som den gjorde dag ett.
De som ar i hybridmaterial verkar fa mer marken som sedan kan poleras/tvattas bort.
Ok. Min polykarbonat (som är ett oerhört starkt material) gav upp i dragkedjan. Väskan jag visar på bilden är handbagaget. Där är kraven lägre.
Aluminium är snyggt men tenderar att bucklas väldigt lätt.
 

Arcticreef

Panerai
Har även en sån här (lånade bilden från Amazon). Rejält stor och har 3 bärhandtag. Fyra om man inkluderar det utdragbara handtaget.
50C921D9-84F5-4142-8E0B-62D8B021D214.jpeg
 

FlipSwede

Rolex
Ok. Min polykarbonat (som är ett oerhört starkt material) gav upp i dragkedjan. Väskan jag visar på bilden är handbagaget. Där är kraven lägre.
Aluminium är snyggt men tenderar att bucklas väldigt lätt.
Rimowa har om jag inte minns fel 10ars garanti. Sa gav dragkedjan upp sa borde de ha fixat detta gratis at dig.
Vad som daremot ar trist ar att inga fysiska butiker langre finns i Sverige. Narmaste ar Helsingfors. Och pa natet kop blir det ingen tax-free skriven ( varfor kan man ju undra).
 

Arcticreef

Panerai
Rimowa har om jag inte minns fel 10ars garanti. Sa gav dragkedjan upp sa borde de ha fixat detta gratis at dig.
Vad som daremot ar trist ar att inga fysiska butiker langre finns i Sverige. Narmaste ar Helsingfors. Och pa natet kop blir det ingen tax-free skriven ( varfor kan man ju undra).
Hjälper föga när väskhelvitet ger upp under en resa…
Pelican har livstidsgaranti
 

kuma-kun

Audemars
Resväskor har alltid hjul av dålig plast med helt undermåliga lager men turligt nog ofta med samma dimensioner som rullskridskohjul.
Jag har bytt på ett par Samsonite och dom går efter det ljudlöst även på skrovligt underlag och mycket mer lättdragna.
Om man går släpar på väskan mycket är det en modd jag rekomenderar.
Hade en som jag hade full med verktyg och var ständigt på resande fot och orginalhjulen slets ut på mindre än ett halvår med polyuretanhjulen slets nästan inte alls trots många mil.
 

Tokka

Panerai
2-Faktor
Har gått igenom en del väskor genom åren, den som funkat absolut bäst för mig är Samsonite Lite-cube. Kombinationen av lågvikt, hållbarhet och funktion är kanon, gillar också att det inte bara är ett T-handtag så man faktiskt kan sätta fast kabinväskan på ett bra sätt när man ska ta sig runt.

Mellanstorleken har hängt med i snart 8 år och funkar fortfarande bra även om den varit med på otaliga resor runt om i världen. Har varit så pass nöjd så jag har kompletterat med en större variant också, då jag under samma period fått 3 billigare samsoniteväskor förstörda.
 

Johanw

Cartier
Rimowa har om jag inte minns fel 10ars garanti. Sa gav dragkedjan upp sa borde de ha fixat detta gratis at dig.
Vad som daremot ar trist ar att inga fysiska butiker langre finns i Sverige. Narmaste ar Helsingfors. Och pa natet kop blir det ingen tax-free skriven ( varfor kan man ju undra).
Och RIMOWA Copenhagen Illum
 
Topp