• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Passar på att skicka en fredagsbild även till Explorertråden... :happyhappy:
#manspread
DSC_0462.JPG
 
IMG_2026.JPG
IMG_2028.JPG


Sådär då!
Fick tritium och rassellänk, men tyvärr inga hål. Första intrycket är att claspen känns lite "billig", nästan som aluminium(?) har i och för sig mest pelagosen att jämföra med, där låset är rejält tilltaget. Annars känns klockan riktigt härlig och jag förstår att folk säger att bilder inte gör den rättvisa.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
IMG_2026.JPG
IMG_2028.JPG


Sådär då!
Fick tritium och rassellänk, men tyvärr inga hål. Första intrycket är att claspen känns lite "billig", nästan som aluminium(?) har i och för sig mest pelagosen att jämföra med, där låset är rejält tilltaget. Annars känns klockan riktigt härlig och jag förstår att folk säger att bilder inte gör den rättvisa.
Grattis till ett bra val! Lug holes är lite mer "Nice to have" enligt mig. Rassellänken är underbar och sitter nätt och bekvämt på handleden! Min 14270 hälsar :)
IMG_0409.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den här tavlan på en -97 borde vara servicetavla, eller hur? Sen finns det väl någon i övergången som bara heter "Swiss" också eller minns jag fel?? Hur skulle ni säga att en servicetavla påverkar priset mot en original tritium?

Mvh
Matts

IMG_0492.PNG
 

Zalath

Panerai
Den här tavlan på en -97 borde vara servicetavla, eller hur? Sen finns det väl någon i övergången som bara heter "Swiss" också eller minns jag fel?? Hur skulle ni säga att en servicetavla påverkar priset mot en original tritium?

Mvh
Matts

IMG_0492.PNG
Det gör det säkert, jag har en Swiss-tavla till min 16710, den fanns 98 och 99.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
IMG_2026.JPG
IMG_2028.JPG


Sådär då!
Fick tritium och rassellänk, men tyvärr inga hål. Första intrycket är att claspen känns lite "billig", nästan som aluminium(?) har i och för sig mest pelagosen att jämföra med, där låset är rejält tilltaget. Annars känns klockan riktigt härlig och jag förstår att folk säger att bilder inte gör den rättvisa.
Jäklans, vad man missar många viktiga saker under några dagar med risigt wi-fi!:woot:
Kul att du lyckats bärga en. Stort grattis!
 

maxGMT

Omega
Jag letar en 114270 och försöker läsa på kring de små skillnaderna som finns. Någon som orkar resonera kring denna säljares urval?
Är olika årtal olika bra? Är graveringen på innerringen extra värd? De som kommer med BOX and papers, det är väl ändå inte inkl. cert? Är det då värt att betala extra? Tack sam för all input...

https://www.chrono24.se/search/index.htm?dosearch=true&maxAgeInDays=0&merchantId=3884&models=50&pageSize=30&priceTo=-1&redirectToSearchIndex=true&referenceNumber=114270$221&resultview=split-list&sortorder=1
Graverad rehaut är en smaksak, om det betingar ett prispremium så beror det främst på att klockan är nyare. 114270 har ju ett gäng år kvar innan referensen är att betrakta som vintage.
Jag tycker absolut att det är värt att betala lite extra för framförallt cert, men även andra tillbehör är trevligt.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Graverad rehaut är en smaksak, om det betingar ett prispremium så beror det främst på att klockan är nyare. 114270 har ju ett gäng år kvar innan referensen är att betrakta som vintage.
Jag tycker absolut att det är värt att betala lite extra för framförallt cert, men även andra tillbehör är trevligt.
Räknar du 14270 som vintage? visst åldersmässigt kan de ju vara både 20 o 25 år men samtidigt med safirglas... jag är kluven.
 

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Ah, som mig då. Tyckte 39:an kändes stor men jag har velat mycket fram och tillbaka. Kanske dags att ge den en tredje chans..?:rolleyes:
Kommer iofs från en 40+ Breitling,men jag tror inte att jag skulle komma överens med en 36mm trots att folk säger att man vänjer sig. Men det är väl individuellt. Samtidigt tror jag man kan vänja sig åt andra hållet också. Den första känslan man får brukar iofs vara ganska rätt. Testa igen. ;) Mk2 är ju en riktig fullträff. :)
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Kommer iofs från en 40+ Breitling,men jag tror inte att jag skulle komma överens med en 36mm trots att folk säger att man vänjer sig. Men det är väl individuellt. Samtidigt tror jag man kan vänja sig åt andra hållet också. Den första känslan man får brukar iofs vara ganska rätt. Testa igen. ;) Mk2 är ju en riktig fullträff. :)

36an sitter som gjutet på dig ;)

Tack för era synpunkter. Nu blir det mycket lättare att besluta sig!:dead::D
 

erikolja

Breitling
Hallå alla!
Äntligen är min examenspresent inhandlad och det landade en 14270 från 00! Får nu delta i denna tråd utan att skämmas, känns bra! Har haft klockan i ett par dagar och är förälskad... 36 mm känns helrätt då jag är van att bära mindre vintageklockor. Tanken är att slita den med hälsan resten av livet och för det ändamålet känns Explorern perfekt, mer tidlöst blir det knappt. Tack för tidigare guidning i tråden gällande inköp!
 

Bilagor

  • IMG_2699.JPG
    IMG_2699.JPG
    100.9 KB · Visningar: 81
Topp