• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hallå alla!
Äntligen är min examenspresent inhandlad och det landade en 14270 från 00! Får nu delta i denna tråd utan att skämmas, känns bra! Har haft klockan i ett par dagar och är förälskad... 36 mm känns helrätt då jag är van att bära mindre vintageklockor. Tanken är att slita den med hälsan resten av livet och för det ändamålet känns Explorern perfekt, mer tidlöst blir det knappt. Tack för tidigare guidning i tråden gällande inköp!
Ser riktigt bra ut på dig! Grattis!
 

direction

Panerai
2-Faktor
Hallå alla!
Äntligen är min examenspresent inhandlad och det landade en 14270 från 00! Får nu delta i denna tråd utan att skämmas, känns bra! Har haft klockan i ett par dagar och är förälskad... 36 mm känns helrätt då jag är van att bära mindre vintageklockor. Tanken är att slita den med hälsan resten av livet och för det ändamålet känns Explorern perfekt, mer tidlöst blir det knappt. Tack för tidigare guidning i tråden gällande inköp!
Stort grattis! Och välkommen! :)
20170620_181921.jpg
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hallå alla!
Äntligen är min examenspresent inhandlad och det landade en 14270 från 00! Får nu delta i denna tråd utan att skämmas, känns bra! Har haft klockan i ett par dagar och är förälskad... 36 mm känns helrätt då jag är van att bära mindre vintageklockor. Tanken är att slita den med hälsan resten av livet och för det ändamålet känns Explorern perfekt, mer tidlöst blir det knappt. Tack för tidigare guidning i tråden gällande inköp!
Välkommen in i djungeln! Explorer träsket är som Speedmaster tråden lååångt och djupt! Du kommer inte ångra dig :)
 

maxGMT

Omega
Det håller jag inte med om egentligen. Möjligen känslomässigt, men rent estetiskt skiljer det så lite mellan 14270 och 114270 så det kan man nästan förbise.
Om man ser till iterationen i sin helhet mellan referenserna är ju skillnaden relativt stor (för att vara Rolex alltså):
-Tritium -> Superluminova
-Non SEL -> SEL inkl ny default för länken (78690 med Oysterlock)
-Nytt verk i 3130 som f.ö. fortfarande är i produktion
Sen är ju såklart förflyttningen till 39mm av en annan kaliber, men den tog å andra sidan 57 år ;)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Om man ser till iterationen i sin helhet mellan referenserna är ju skillnaden relativt stor (för att vara Rolex alltså):
-Tritium -> Superluminova
-Non SEL -> SEL inkl ny default för länken (78690 med Oysterlock)
-Nytt verk i 3130 som f.ö. fortfarande är i produktion
Sen är ju såklart förflyttningen till 39mm av en annan kaliber, men den tog å andra sidan 57 år ;)
Visst är det en del förändringar för att vara Rolex men att en era är slut vill jag inte kalla det. Jag tycker det i så fall är större förändringar mellan 1016 och 14270.
 

maxGMT

Omega
Visst är det en del förändringar för att vara Rolex men att en era är slut vill jag inte kalla det. Jag tycker det i så fall är större förändringar mellan 1016 och 14270.
Det håller jag absolut med om.
Dock producerades ju 1016 under 26 år om jag minns rätt, vilket ju är längre än 14270 och 114270 tillsammans, så kanske naturligt med ett tydligare gränssnitt mellan 1016 och 14270 på samma sätt som mellan 114270 och 214270.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Explorer1 är en av mina favvo referenser!
Idag kör kan denna 14270 med fin tritium tavla som börjar få lite mörkare index. (Lugghål också) ;)
Tyvärr kommer den behöva lämna snart, kommer snart på en sälj site nära dig ;)

IMG_1468.JPG


Mvh
Micke
 
Topp